Vi er i gang med en totalrenovering af vores hus bygget i 1965 og kommer snart til den del af huset, hvor det oprindelige badeværelse er.

Pga en fugtskade har jeg haft håndværkere hjemme, som har revet en del af badeværelset, og han tror, at der er blåbeton i væggene. Alle andre indervægge er i træ, men lige rundt om badeværelset er det muret.

Vi vil også renovere de tilstødende rum (køkken, soveværelse og gang), så spørgsmålet er, om man skal benytte lejligheden til at rive det murede og bygge op med en træstolpe?

Håndværkeren mener, at det ikke gør noget, om det er blåbeton, og at det er en del arbejde at skifte det ud (rive, stempel, bygge osv).

Hvad synes I?

Badeværelset er 2*1.6 m.

Har man god ventilation er det ingen fare, bare en masse arbejde at bygge om. Er du bekymret, kan du måle radonniveauet i huset og se, om det er et farligt niveau.

Jeg ville nok have valgt at rive det væk, selvom det sandsynligvis ikke er en sundhedsrisiko, så er det dumt at tage chancer. Det kan jo også være positivt for værdien af huset, at det er fjernet.

Jo mere indbygget det er, desto mindre eksponering. Mod vådrum bør der blive nul lækage (af radon). Den anden vej, pudset eller gipsbeklædt og malet/tapetseret, så bør der heller ikke være nogen nævneværdig fare. Ekstra tæt maling/tapet hjælper til.

Morsans & farsans kåk har en kældergrund (inkl alle kælderens indervægge) af blåbeton. Blåbetonstenen er pudset og malet. Da de målte radonniveauet, tror jeg, at det lå på grænsen i kælderen (200 Bq?). Det var nok at installere udsugningsventilation, så faldt det betydeligt.

Hvad skal du erstatte det med?
Hvis jeg havde valget blåbetong som er ufølsomt for fugt og en træ, gips, OSB konstruktion, ville jeg alle ugens dage tage blåbetongen.
Fredrik

• Synes
Moki
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.