Jeg er midt i at lave et dørhul i en indervæg, som jeg oprindeligt troede bestod af letbeton hele vejen igennem, men som viste sig at være noget andet. Yderst er der 10-15 mm lys puds, men midterpartiet af væggen ser ud til at bestå af ca. 70 mm sort materiale, som jeg er usikker på, hvad det er. Jeg lejede en bajonetsav til arbejdet, og det klinge, der fulgte med bajonetsaven (Hilti WD 30 6), skulle ifølge personen jeg lejede den af - en tidligere håndværker - egne sig til letbeton. Det tog dog ikke mange minutter, før tænderne var helt væk på savklingen.

Personen, som jeg lejede saven af, mistænkte blåbeton. Selv ved jeg ikke med sikkerhed, og efter en masse googling vakler jeg mellem blåbeton eller slaggesten/slaggeplader. Huset er et flerfamiliehus i Stockholmsregionen bygget i 1943. Se de vedhæftede billeder nedenfor på vægstykket, jeg lykkedes med at få fjernet.

Det jeg undrer mig over og gerne vil have jeres hjælp med:
  • Hvad er det for et materiale i væggen?
  • Hvordan saver jeg bedst igennem det? Efter at være gået i stå med bajonetsaven er planen lige nu at leje en kapsav med diamantskive (Hilti DCH 300). Er det en mulighed at leje bajonetsaven igen og bruge en anden klinge?
  • Hvordan ville I fastgøre en dørkarm i det materiale? Lige nu har jeg et sæt Essev 120 mm beton skruer. Jeg havde tidligere på ugen købt deres tilsvarende letbeton skruer, men tog til Bauhaus og byttede til de "almindelige" betonskruer efter dagens opdagelse.

Tak på forhånd!

---

Uden blitz. Bedst for at se farve og kontrast mod pudsen.
En del af en vægblok med en yderlags lysegrå puds og en tyk, sort kerne. Muligvis lavet af blåbeton eller slaggsten. Træstruktur bagved.

Med blitz.
En hånd holder et fjernet stykke væg med lys puds og indre lag af mørkere, porøst materiale, sandsynligvis blåbeton eller slaggsten. Sort vægmateriale ses i et udskåret dørhul, omgivet af lysere puds, med et vindue i baggrunden.

Düsseldorff
Blåbetong er porøs og ret blød. Synes ikke at din væg ser ud som blåbetong, og at bladet blev beskadiget så hurtigt taler også imod det.

Jeg synes du skal satse på at skære med diamantklinge. Hvis ikke andet, vil det gå meget hurtigere.

• Synes
UniqueUsername91452
  • Laddar…
Blåbetong er en slags letbeton.

Jeg har skåret nogle blåbetonvægge i stykker med en bajonetsav, når jeg har revet vægge ned i kælderen. Hos os har pudset på væggene slidt betydeligt mere på savklingen end hvad blåbetonen gjorde.

Blåbetong kan man nemt save med en fukssvans.

• Synes
UniqueUsername91452
  • Laddar…
tommib
Det der ser ud som lecablokke, men det stemmer slet ikke, hvis væggen er fra byggeåret. Slaggplade måske. Det ser ikke ud som nogen letbeton i hvert fald, det plejer at have mindre porer og være lidt mere homogent end det, man ser på billedet.

Lecablokke, og måske også slaggplade, er virkelig hårdt mod savklinger. Det kræver typ karbidtænder, og selv de slides i min (selvom begrænsede) erfaring efter ikke alt for lang tid.

• Synes
UniqueUsername91452
  • Laddar…
Kan være ældre let/gasbeton.
Den var ofte slet ikke lige så jævn og fin som i dag
Bladet tog vel skade af pudsen.

• Synes
UniqueUsername91452
  • Laddar…
I min ejerlejlighed fra 1936 er indervæggene af slaggplader, og de efterlader et sort støv, der næsten er som sod og gør enormt beskidt.

Præcis som nogen allerede har skrevet, slider pudsen enormt på savklinger til letbeton.

• Synes
UniqueUsername91452
  • Laddar…
Jeg ved ikke hvilket tigersavklinge du har brugt. Men klingen på billedet jeg sender med burde fungere. Jeg har brugt sådanne på både gamle slagger vægge og lecablokke. Tag det lidt roligt, når du skærer! Savet vil arbejde på en helt anden måde end tidligere! Der er risiko for at både puds ryster løs og at slaggeblokke ryster løs. Alternativet er kapsav med diamantskive, men det støver noget voldsomt! Angående fastgørelse af karm i slagger vægge er det et helvede! De revner ekstremt let. Tigersavklinge S 2243 HM fra Bosch med stjernebedømmelse 4,3 på Jula-webside, artikelnummer 181886, designet til byggeprojekter.

• Synes
UniqueUsername91452
  • Laddar…
Spredte byger på materialet! Jeg synes ikke, at det sorte materiale er meget porøst, men det er muligt at langsomt pille dele af det af med en morakniv. Jeg har ikke ønsket at gå løs på det med saven og teste med risikoen for at ødelægge bladet unødvendigt.

O Oaken sagde:
Jeg ved ikke, hvilket tigersavblad du har brugt. Men bladet på billedet jeg sender med, burde virke. Jeg har brugt sådanne på både gamle slagge vægge og lecablokke. Tag det lidt roligt, når du kapper! Savet vil fjerne på en helt anden måde end tidligere! Der er risiko for, at det både ryster pussen løs og at slaggeblokke ryster løs. Alternativet er kapskive med diamantskive, men det støver noget utroligt meget! Angående fastgørelse af karm i slaggevægge er det et helv..e! De revner utroligt let.
Det blad, der fulgte med maskinen, havde finere tænder end det. Det var WD 30 6-bladet, som er listet her. Det står listet som "Heavy Wood / Metal" samt "Demolering", så det forklarer måske, hvorfor bladet ikke brød sig om materialet? Han var dog sikker på, at det ville være tilstrækkeligt til letbeton…

Jeg hælder stadig mod kapskiven. Hvad angår støvet, så er samtlige møbler overdækkede med plastik, og jeg skal låne en byggestøvsuger samt en støv-æder. Håber det redder mig lidt!

Derefter skal det blive spændende at se, hvordan det går med karmeskruerne. Har du nogle tips på vejen? Planen lige nu er som sagt at køre med 120 mm betonskrue direkte ind i blokken. Forbor, men uden plug.

Z ZipLock sagde:
I min ejerlejlighed fra 1936 er indervæggene af slaggeplader, og de efterlader et sort støv, der er næsten som sod og sviner enormt.

Præcis som nogen allerede har skrevet slider pussen enormt på savklingen til letbeton.
Det sorte støv, som sviner, kender jeg også her!

Materialet du saver i er ikke letbeton men brændt ler. Forgængeren til leca.
Har desværre ingen gode tips med monteringen, men et lille tip kan være, at hvis du bruger plugs, kan du sætte pluggen, så den ekspanderer opad og nedad i stedet for til siderne. Pluggen plejer at ekspandere i alle retninger, men mere i en bestemt retning.

• Synes
UniqueUsername91452
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.