Hej,

Jeg er i gang med at starte et byggeri af en bjælketrappe op til et lille loft, jeg har i min lejlighed. Jeg vil gerne have nogle input, samtidig med at jeg planlægger at lægge nogle billeder op under byggeriets gang.

Jeg kan starte med lidt forudsætninger. Loftet vil blive brugt sjældent, så derfor vil jeg acceptere en lille, smal og stejl trappe for ikke at miste mere plads i lejligheden end absolut nødvendigt. Loftet vil blive brugt til lidt opbevaring, og der er plads til en gæsteseng, men som sagt, vil der ikke blive så meget gang i trappen, måske op og ned et par gange om måneden.

Jeg vil stadig gerne have input, hvis I tror, at denne konstruktion fungerer rent praktisk. Jeg har en stigehøjde på hele 260mm og et stigedybde på 180mm. Det øverste trin minskede jeg fra 260mm til 224mm, da det ser ud til at havne så langt ned, ser stadig lidt underligt ud, men bedre sådan i hvert fald.

Angående konstruktionen kan jeg sige, at jeg fra begyndelsen regnede med, at et rektangulært rør 80x80x3 ville være tilstrækkeligt. Det ville svaje omkring 2mm på midten ved brug, men det vurderede jeg som ikke mærkbart. I virkeligheden bliver trappen dog 3 gange stivere, da jeg lykkedes at finde et 100x100x5 rør på blocket.

Trinene er så hævet på et 70x70x5 rør, dette var også et blocket fund, så det må blive sådan. For at fæste trinnet svejses en fladjern ovenpå 70x70 røret, dimensionen her bliver 120x4 eller 120x5 afhængigt af, hvad der er lettest at få fat på. Bredden på fladjernet bliver 300mm.

Trappetrinene vil jeg lave af en 40mm tyk bordplade. Jeg vil helst have valnød, men for at holde omkostningerne nede, bliver det måske eg, som jeg vil forsøge at behandle med sort lud eller lignende for at få det mørkt.

Takket være blocket fundene, vil trappen blive ret billig, under 3000kr regner jeg med, men lidt dyrere, hvis jeg alligevel vælger valnød. (i prisen er dog ikke medregnet en kap-/geringssav til 3000 og en svejsemaskine til 8000). Totalen vil stadig blive billigere end at købe en færdig trappe, plus at jeg har svejsemaskine og sav til kommende projekter.

Delene til trappen vil blive skåret i en Evolution Rage kap-/geringssav, så I vil få nogle input om den efter dette byggeri også.

Som sagt, input angående stigehøjden 260mm ønskes, fungerer det overhovedet?

/Björn

• 3D-tegning af en smal og stejl lofttrappe med trætrin og metalramme, inklusiv mål for trinhøjde og -dybde.
  • 3D-rendering af en smal, stejl balktrappe til et loft med mål, inklusive stigning på 56,563 grader og trin med dybde på 180mm og højde på 260mm.
Opdagede hvorfor det øverste trin så så mærkeligt ud, og det var jo simpelthen fordi bjelken er fastgjort for højt. Med nogle ændringer der kan man klemme endnu et trin ind, og trinhøjden bliver da 237mm, hvilket ikke føles nær så ekstremt som 260mm.

Det øverste trin sætter jeg stadig lidt tættere på gulvet på hemsen, fordi det ser bedst ud sådan. Egentlig skulle bjelken vel have siddet endnu lavere, så havde man undgået dette, men jeg ved ikke, hvordan jeg skal løse det praktisk.

Sådan bliver det så, og jeg føler mig tilfreds med denne løsning, så det gør jeg (medmindre nogen af jer opdager en grundlæggende fejl)

• En tegning af en trappe med trin, der har en højde på 237 mm, en toptrappe nær gulvet på loftet, og strukturen viser mål for hver del.
Hej,

Har du overvejet noget rækværk, det er ret højt oppe 2.60.
Hvis man tager et forkert trin, er det et ganske højt fald.

/Gusan

Et rækværk ville som sagt ikke være dårligt. 237 i trinhøjde er stadig tungt at gå.
Trindybet er jo heller ikke noget at prale af. Så må du gå baglæns nedad, for at føle dig sikker.
Ved katten, om ikke en stige havde været bedre i dette tilfælde?

• Synes
Alfa-Bengt
  • Laddar…
Hvor stor en fastgørelsesflade har du under opsatstrinnet? En billig bordplade er ikke altid lavet til at være fritbærende i forkanten, dvs den går i stykker i limningen.

Tak for tipsene.

Det med bordpladen havde jeg slet ikke tænkt på, jeg regnede nok med, at de ville holde. Under ligger et fladjern, der er 120 mm bredt, så med tanke på den minimale trindybde (som I også har kommenteret på), så ligger største delen af trinet på jernet. Men jeg burde måske alligevel gå op til 150 mm, har ikke indkøbt fladjernet endnu.

Når det gælder trindybden, har jeg overvejet at lave udskæringer (hvert andet trin), som normalt findes på loftstrapper, men problemet er blot, at jeg synes, det er så frygteligt grimt (her går æstetik forud for funktion).

Stige bedre, hmm nu bliver jeg lidt i tvivl. Synes nok, at jeg har gået på nogle rigtig stejle trapper i mine dage, men desværre har jeg aldrig haft et målebånd med. Jeg synes, man burde slippe for at bakke ned, men man skal måske gå lidt sidelæns, og det kan jeg acceptere.

Rækværk er en god synspunkt. Skitsen lyver lidt, for den viser ikke en hanebjælke, der ligger på ydersiden af trappen (i trappens længderetning), så når man har taget et par skridt, kan man holde i bjælken. Afstanden mellem bjælken og væggen indenfor trappen er kun 45 cm, og der skal man altså trykke sig igennem. Jeg har tænkt mig at fæstne et rør fra bjælken ned til trin nr 4 eller 5 (eller måske flere), så man har noget at holde i på vej op. Jeg tager fat i det, når trappen er på plads, og man kan mærke sig frem til, hvor det føles fornuftigt. Jeg vil stadig have, at det skal være så luftigt som muligt.

Byggeriet er i hvert fald påbegyndt, og dette arbejdede jeg på i går:

1. Brugte bjælker fra blocket, der var rustet, tog temmelig lang tid at gøre rene.

2. Evolution Rage geringskapsaven blev afprøvet grundigt. Det er muligt at lave ret tynde snit med den, den lille bit har en tykkelse på 0,2 mm som det tyndeste.
Jeg er dog ikke helt tilfreds med saven. Brugte meget tid på at justere den bare for at kunne skære lige 90-graders snit, men det viste sig at være umuligt. Brugte en 80 mm bred MDF-plade til at justere saven og kom så langt, at den er helt vinkelret, når jeg skærer den liggende. Satte den så på højkant, og den skar igen helt vinkelret. Men så, når det kommer til alvor, dvs. at skære gennem et 70x70 mm rektangulært stålrør, så bliver det ikke længere lige. Saven er lidt løs i lejerne, så med lidt belastning på bladet ser det ud til at bevæge sig lidt. I stedet for helt vinkelrette snit varierer det op til 0,5 mm på 70 mm bredde. Irriterende, mildt sagt.

I reklamen for saven siger de, at det er gnistfrie snit, men det passer ikke helt. Det sprøjter selvfølgelig ikke som med en vinkelsliber, men jo, det slår gnister. Desuden sprøjter det en del spåner, hvoraf nogle er varme, så man brænder sig.

Slutresultatet bliver vel en 3'er. Den gør, hvad den skal, men ikke mere. Til sammenligning får min DW707 en 5'er.

3. Noget tricky at spænde op for at få et 57 graders snit.

4. Første sæt stykker klar (ikke svejset).

• Rusten stålbjælke rengøres med vinkelsliber ovenpå stabel af dæk, værkstedsmiljø.
  • Stålrør i rektangulær form ligger på gulvet med en tynd strimmel metal ovenpå, viser ikke svejsninger.
  • Rundsav med opspændte stålrør for at lave præcise snit. Orange justeringsknap synlig. Projektrelateret opsætning til byggeri.
  • En lang metalbjælke med fastsatte beslag står hævet på fire stablede bildæk i en garage, omgivet af værktøj og materialer i baggrunden.
Jeg integrerede LED i min lignende trappe, trak kablerne i bjælken, og fræsede spor under stødtrinene. Jeg brugte LED tape (ca. 5 cm/3 dioder per trin) og en 4W trafo. omkostning ca 500. Trafoen skjulte jeg også i bjælken (med en lille inspektionsluge).

Længe siden nu trappen kom på plads, så det er vel på tide at vise lidt billeder af, hvordan det blev. Trappen blev meget stejl, som diskuteret tidligere i tråden. Ingen problemer med at gå op ad, men nedad må man tage det langsomt og gå sidelæns. Men jeg er alligevel rigtig tilfreds med resultatet. Det fungerer, og som sagt bliver loftet ikke brugt så ofte, og denne løsning stjæler minimalt med plads i lejligheden.

• Brant trappe i træ op til loft, placeret ved siden af moderne køkken med trægulv og plante i potte.
  • Brun, stejl trappe i træ med minimalistisk design, der fører til et loft. Trappen er kompakt og optager minimalt plads i lejligheden.
  • Trætrappe med stejl hældning, metallisk understruktur. Montering på væg. Designet til at spare plads i lejlighed, ifølge ejers tilfredshed.
  • Synes
Henrikwahlfrid og 1 anden
  • Laddar…
Meget fin trappe!

Hej

Jeg synes, at din trappe blev utrolig flot. Skal lave en tilsvarende til min kældertrappe tænkte jeg. Problemet er, at jeg ikke har en svejser og kan ikke svejse.
Hvis jeg køber delene, kunne du så tænke dig at svejse den sammen for mig?
For en rimelig sum penge?

Venlig hilsen
Jonas

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.