Jeg har bjælkesko, der ikke er fuldt skruet. De holder et skærmtag med en spændvidde på 4m og 45x220 på cc 55cm. Jeg er ikke bekymret for, at det ikke holder, men hvad er korrekt med hensyn til skruemængden? Jeg har ankerskruer liggende, så jeg kan jo skrue i flere skruer, men bliver det korrekt? Synes det ser sparsomt ud...
Man skal ikke stræbe efter at fylde alle bjælkeskoens huller med skruer, da de er der for at kunne placere skruen det rigtige sted med tanke på, hvordan lægterne ser ud og er placerede. En skrue er jo en svækkelse af det materiale, den skrues ind i. Den er mere specifikt en svækkelse, når den sidder tæt på lægtens ende eller yderkant. Rent spontant synes jeg, det ser godt ud på billedet, selvom jeg jo ikke ved noget om belastningen eller skruernes egenskaber. Skruerne i lægten, som er fæstnet i facaden, sidder ikke nær hverken endetræ eller kanter, og de sidder desuden ikke i "åreretningen" med hinanden. Helt okay. Skruerne i den anden lægt sidder ganske vist nær endetræ, men dels kan det ikke gøres anderledes, dels bærer de jo egentlig ikke noget, det gør bjælkeskoen. Den eneste risiko der er, at lægten trækkes fra væggen, og skruerne i endetræet slipper. Muligvis havde jeg trukket en eller to skruer nedefra...
Klik her for at svare