Hej,

Har læst meget her, men bliver ikke helt klog på dette med at blande metalmaterialer med hinanden og med trykimpregneret træ, og desuden udendørs. Ingen tråd ser ud til at slutte med, at man når frem til noget.

Jeg bygger træterrasse og har besluttet mig for at bruge bjælkesko til reglarne. Impregneringsklasse A og reglar 45x195.

Biltema har ikke bjælkesko til 45x195-reglar (hvis man vil kunne skrue hele vejen op), så jeg fandt dem i stedet hos Bauhaus og Hornbach, Jomas variant. Dette er præcis det samme produkt, og Bauhaus beskriver det materialemæssigt som varmgalvaniseret plade, mens Hornbach skriver stål, zink. Hornbach nævner desuden, at denne kun er til indendørs brug. Så gik det galt. Biltema og Bauhaus nævner intet om miljøet for bjælkeskoene. Er varmgalvaniseret og varmforzinket det samme, hvilket jeg har fået indtryk af?

https://www.bauhaus.se/balksko-joma-45x197mm-utatvanda-flikar#go-to-description

https://www.hornbach.se/shop/JOMA-Balksko-kombi-45-x-197-VFZ/5119901/artikel-detaljer.html

Ankarskruv tænkte jeg bruge til at fæstne reglar i bjælkesko og bjælkesko i bærende bjælker. Elektroforzinket går bort forstår jeg. Biltema sælger ankarskruv C4, hvor de nævner overflademateriale/coating men ikke skruens materiale. Kan jeg bruge disse?

https://www.biltema.se/bygg/fastelement/byggskruvar/ankarskruv-250-st-2000034545

Tilsyneladende er rustfrit A4 bedst ude og desuden lidt mere modstandsdygtigt over for bevægelser, men sammen med varmforzinkede bjælkesko skal man undgå det? Bliver der galvaniske strømme med rust på bjælkesko som følge? Rustfrie bjælkesko er ikke at tænke på med tanke på pris og antal der behøves.

Hjælp! Hvilke bjælkesko sammen med hvilke ankarskruv? Findes der bjælkesko til udendørs brug?

T tergo sagde:
dessa skall vara för udendørs
[link]
Tak for tippet. Undskyld, at jeg spørger, men hvad gør disse mere udendørsegnede end Joma-varianten, jeg linker til? Er det ikke præcis samme materiale og forzinkning? :thinking:

Bedste svar

Det bedste er at ikke bruge bjælkesko overhovedet. Hvis man skal have rustfrie bjælkesko eller lignende beslag, må man lave dem selv af bukket rustfri pladestål. Man kan også male dem (de forzinkede altså). Almindelige forzinkede bjælkesko har dog så kraftigt gods, at de ikke ruster i første omgang, selv umalede. Galvaniserede stolpesko holder længe, selv i korrosivt miljø.

Når det kommer til skruer, er det en helt anden snak. Udendørs er det kun A4 (syrefast), der er helt sikkert. I kystnære områder fungerer intet andet i længden, især ikke når det gælder terrassebrædder skruer. Kan man bruge galvaniseret fransk træskrue, som kræver ret store huller i beslagene, behøver man normalt ikke rustfrit.

• Synes
Fred vom Jupiter og 1 anden
  • Laddar…
Tak for udførligt svar Justus.

Bjælkesko bliver det, selvom jeg ved, at de har deres svagheder. Det er kun et lille altanbyggeri, så hvis noget går galt, kan jeg altid med relativt enkle midler fikse det.

Godstykkelsen på bjælkesko, jeg finder, virker til at være 2 mm varmforzinket plade. Regner du det som "tykt", når du skriver, at det tager lang tid at ruste igennem?

Jeg vil gerne bruge A4-skruer, da jeg ønsker holdbarhed, og terrassebrædderne vil helt sikkert blive skruet med disse. Det er ikke noget problem at bruge A4 ankerskruer til varmforzinkede bjælkesko, mener du? Nu er vi inde på det med at blande metaller, hvilket er uden for min viden...

Eksempelvis: https://www.velltra.se/product/ankarskruv-a4-48x40-250st-

Lidt rustpletter bliver det, men til gennemtæring tager det nok sin tid. A4 skrue tror jeg man kan bruge sammen med det meste uden risiko for galvaniske elementer. Velltra må være den billigste i landet på skruer...

• Synes
oakleafh
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
A4 skrue tror jeg man kan bruge sammen med det meste uden risiko for galvaniske elementer.
Kører sandsynligvis med det.

Afhængigt af hvordan konstruktionen ser ud, ender en terrassebrædde ofte ovenpå bjælkeskoen. Eftersom den så sidder "tørt", bliver hverken bjælkeskoens eller skruens rustbeskyttelse så hårdt belastet, det går så fint med galvaniseret ankerskrue også.

• Synes
oakleafh
  • Laddar…
Jeg er enig med @Maximarcus bortset fra det sidste punkt. I det mindste her i Blekinges kystområde, hvor jeg bor, kan man ikke bruge galvaniserede skruer udendørs nogen steder. I hvert fald ikke hvis man vil kunne skrue dem ud igen. Jeg gætter på, at forholdene er lignende i store dele af Skåne. Galvaniseret ankerskrue tror jeg ikke findes. Tidligere, før skruemaskinernes ankomst, var messingskrue den eneste skrue man brugte udendørs, foruden galvaniseret fransk skrue. Problemet er ikke nyt.

• Synes
oakleafh
  • Laddar…
Tak for jeres fortsatte input.

Jeg bor godt nok ikke ved havet, men her (i Skåne) regner det horisontalt på grund af konstant hård vind over markerne. Trædækket får i det mindste den mest beskyttede plads på grunden.

@justusandersson Det er jo næsten som om A4-klassificeret ankarskrue heller ikke eksisterer. Fandt jo godt nok nogle, da jeg søgte, men det meste er ikke A4, men forskellige overfladebehandlinger. Overraskende.

Det er nok ikke så mærkeligt. Den meste anvendelse af ankarskruer sker i indvendige bygningskonstruktioner, som f.eks. fastgørelse af spær. Mange byggemarkeder har ikke A4 klassificeret skrue på lager, undtagen terrassebrædder skruer, fordi efterspørgslen er begrænset.

• Synes
oakleafh
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.