Vi har tegnet en halvåben planløsning i vores hus, som vil kræve nogle bjælker og en søjle ifølge nogle, vi har vist tegningerne til. Det "bedste" forslag, vi har fået, betyder, at der kommer en søjle lidt uheldigt i vores køkken.

Vi er ikke så begejstrede for det forslag, så derfor sad jeg og forsøgte at finde på en egen bjælkebløsning, der ville føles bedre. Frem for alt skulle søjlen kunne flyttes af vejen eller erstattes med at gøre en indervæg bærende.

Jeg har ikke så godt styr på det her med bjælker og konstruktioner, men burde det ikke være muligt at gøre som på det vedhæftede billede, hvor den horisontale bjælke ligger på en ydervæg og en bærende indervæg, og den vertikale ligger på en ydervæg og den anden bjælke? (Bjælkerne er sølvfarvede på tegningen.)

Hvis I undrer, hvad bjælkerne er til for, så er det for at "bære op" et højt loft over dagligstueområdet.

Et andet spørgsmål, jeg har, er, om bjælker generelt er dyre. Hvad koster en "ordentlig bjælke", der er ca. 5 m lang og 0,3 m bred. Måske en I-bjælke, eller noget :)

Er det kun stål, der gælder her, eller kan man gøre noget i beton? Husets øvrige konstruktion er i letbeton, hvis det spiller nogen rolle.

Tak på forhånd!

• Plantegning af et hus med mål; viser en åben stue-spisestue med bærebjælker markeret i sølv, samt flere værelser og dimensioner.
Tror at du behøver en konstruktør, der kan regne på det for dig.

Generelt set, jo det kan lade sig gøre, kig bare på en større messehal eller lignende, så er det ret tydeligt, at man kan have store frie spænd med meget vægt ovenpå, men så bliver det jo et spørgsmål om, hvad det koster.

zachris sagde:
Et andet spørgsmål jeg har er, om bjælker generelt er dyre. Hvad koster en "solid bjælke", der er ca. 5 m lang og 0,3 m bred. Måske en I-bjælke, eller noget :)

Er det kun stål, der gælder her, eller kan man lave noget i beton? Husets øvrige konstruktion er i letbeton, hvis det spiller nogen rolle.

Tak på forhånd!

Limtræ er jo et ret almindeligt alternativ. Limtræ til at have i kippen er jo ikke specielt dyrt, i hvert fald ikke så det påvirker de samlede omkostninger nævneværdigt. Jeg kan ikke rigtig huske, hvad min store bjælke kostede, men sig, at du klarer dig med 5-7 tusind. Stål er nok billigere, tror jeg.

Bedst at udlicitere et sådant projekt altså :-?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.