Hej,
jeg er i gang med en tilbygning i vinkel ud fra den eksisterende bygning, og planen fra starten var, at når vi skulle åbne op mellem den nye og den gamle, så skulle vi sætte en synlig bjælke i loftet mellem to stykker reglar på hver side. Jeg fik en konstruktionsplan på dette fra en konstruktør.

Nu er det dog sådan, at den håndværker, jeg har hyret, har som forslag, at man i stedet lægger en bjælke mellem spær på loftet. Fordelen er selvfølgelig, at man slipper for at have en synlig bjælke og således kan åbne hele vejen op til loftet. Min håndværker har på eget initiativ lagt en regel (2"x9") mellem hanebåndet og den skrånende del af spæret. Da jeg havde min kvalitetsansvarlige der, syntes han dog, at den virkede lidt underdimensioneret og mente, at jeg skulle tale med en konstruktør.

Her kommer dog problemet: jeg kan ikke få fat i min konstruktør, han svarer ikke på telefonen, og jeg mistænker, at han er på ferie eller noget lignende.

Hvad synes I på dette forum: er der nogen, der har lavet en lignende afveksling en gang. For mig handler det om to spær, der skal afveksles. Skal jeg lade håndværkeren vente, til jeg har fået kontakt med konstruktøren, eller bekymrer jeg mig unødigt?

Mikael_L
Hvilken dimension har konstruktøren foreslået til bjælken på undersiden så?

Hvor brede er spærerne?
Er der andre bærende vægge, der aflaster spærerne?
Hvor langt er det fra ydervæggen (hvor jeg formoder, at den oprindelige afveksling var planlagt) til stedet, hvor den nye afveksling sidder?
Hvor stor var den oprindelige bjælke? I samme materiale som den nu er sat ind?

Meget generelt og forenklet burde man kunne sige, at eftersom bjælken er flyttet nærmere centrum i huset, skal den være større for at have samme effekt. Hvis bjælken nu sidder halvvejs mellem yderenden og centrum på spæren, skal den kunne bære 1,5* lasten (fx ved at være 1,5* så bred).

Så, hvis den oprindelige bjælke er mindre end 2*9", KAN det være ok, ellers er det formentlig ikke det. Det ville nok være godt at spørge en konstruktør.

Bemærk også, at en ændring af målet "på højden" giver meget større effekt end en ændring "på bredden". Altså er måske en 2*9" ok, hvis det fra starten skulle være 2*7".
Husker dog ikke, om højden påvirker i kvadrat eller kubik. Nogen?

/ Fredrik

Jeg tror din byggherre er helt ude på et sidespor, en almindelig regel og desuden af den i sammenhængen svage dimension er alt for vegt, du vil få en kraftig nedbøjning.

Jeg står over for det samme problem og har fundet dette online. Download dimensionstabellen via følgende link.

http://www.svensktlimtra.se/page.asp?id=36

Held og lykke
//Joachim

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.