Hej,
Jeg vil forsøge at bygge en hems i et lille hus med murstensvægge. Jeg vil gerne bygge med bjælker, der er synlige fra stueetagen. Jeg har nogle spørgsmål angående dette.

1. Dimensionering: Jeg har været ude og kigge på en lokal trælast, hvor de havde nogle grove bjælker. Der fandtes bl.a. dimensionerne 170x170, 200x200, 200x250, 250x300.
Bjælkelagets totale størrelse er 3500x5200mm. Jeg forestiller mig at lægge 3 grovere bjælker på tværs (3500mm). Disse 3 bjælker vil støtte på en murstensvæg. Så tænkte jeg at indfælde mindre bjælker imellem de tre.
Min plan er som du kan se på billedet at bruge 200x250mm til midterbjælken, 150x250mm på siderne og så 85x170 imellem. Hvad tænker I om dette? Der skal ikke være nogle klaverer på denne hems, kun en seng til 2 personer.
Illustration af loftkonstruktion med bjælker; 200x250mm midterbjælke, 150x250mm kantbjælker, og 85x170mm mellem bjælker; dimensioner og længder angivet.

2. Savning og tørring af træ. Træet jeg kiggede på var ikke tørt. De sagde, at de kunne hurtigtørre det (antager i en ovn). Da de dimensioner, der fandtes, ikke helt passede til, hvad jeg havde tænkt mig, er planen at lade kløve en del af bjælkerne. Er der større risiko for, at de vrider sig da, ved tørringen eller efter de er monterede?
Planen er altså at købe en 200x250mm til midterbjælken. En 300x250, som jeg lader kløve til 2 stk. 150x250 til bjælkerne på siderne. Og til sidst lade kløve 170x170 til 85x170 til de mindre bjælker.
Gulvstolper af træ, stablet på en bræddegård. En tommestok måler bredden af en af stolperne, der er omkring 20 cm bred. Et stykke tømmer med synlige årringe og revner, målt med et målebånd. Tømmeret er en del af et byggeprojekt til et loft i et lille hus.

3. Indfældning. For ikke at tage for meget af de grove bjælker havde jeg tænkt at lade indfældningen være 120mm dyb (i stedet for hele tværbjælkernes højde på 170mm). Kommentarer til dette?
Illustration af sinkning til loftbjælke, med en synlig sektion og målangivelse: dybde på sinktapp er 120mm.
Tips til hvordan jeg bedst laver indfældningen?

Taknemmelig for hjælp da jeg ikke har gjort noget lignende før, og da jeg ikke har nogen at spørge. Jeg er desuden i et land, hvor jeg ikke taler sproget, så jeg kan ikke diskutere med håndværkere eller trælasten.

Ambitiøst projekt :) en hel del arbejde at gøre den sinkning (som jeg hellere ville have kaldt at laxa sammen det)

Klyv tømmeret før tørring, det mindsker risikoen for, at det slår sig.

Dimensioneringen ser godt ud, selvom dine bjælker sandsynligvis bliver 75-80x170 efter tørring og kløvning.

Fortæl gerne mere om projektet, hvor er du? billeder?

Er ikke kommet i gang endnu, men lægger nogle billeder op senere, hvis jeg ikke fejler fuldstændigt hehe.

Byggeriet foregår i udkanten af Beijing. Det er en slags kolonihaveområde. Består af en lille hytte bygget sammen med et ret stort drivhus (drivhuset ca. 6x25m, hytten som nævnt tidligere ca. 3,5x5.2m).

Et lille køkken og et lille badeværelse skal bygges i drivhusdelen er planen.

Kan sige, at generelt set efterlader byggestandarden i Kina en del at ønske, men så koster det jo også lidt mindre end hjemme i Sverige. En håndværker koster ca. 50kr/time, og materialer er ofte væsentligt billigere, end vi er vant til.

Eksempler på, når det ikke er gået helt korrekt indtil videre er:
Afløb: Afløbsrør skulle graves ned fra det kommende badeværelse/køkken til en trekammerbrønd. Da jeg kom derud, var det allerede nedgravet. Testede at hælde lidt vand i den ene ende for at kontrollere, om de havde fået gjort faldet rigtigt. Den samlede længde af afløbet ca. 20m. Men desværre havde de nok lavet en dal i midten, for vi måtte skylle godt med vand, før der kom noget ud i den anden ende. Så det var bare for dem at grave op igen. Sagde til dem, at de ikke skulle fylde til denne gang, så jeg kunne kontrollere, inden det blev fyldt til. Kom derud og kiggede, og da havde de gravet op og fikset det og sikret røret på visse punkter med beton. Var nede og måle, og det viste sig, at det stadig hældte den forkerte vej... suk. Nå ja, til sidst fik de det rigtigt (håber jeg).

Drivhusdelen er lavet af spær i galvaniserede stålrør (som de gladeligt svejser på uden at slibe galvaniseringen væk). C-C mål har vi lavet 1,05, da al kanalplast, der er tilgængelig her, er 2.1m bred. Højde forskellen mellem spær ser forfærdelig ud. Som værst adskiller det sig nok 7-8 cm mellem to nærliggende spær. Får se, hvordan det går med at få plasttaget på der....

Betonplade. Beton på mindre byggerier i Kina blandes i hånden. Altså ikke engang med en betonblander, men de står med skovle og blander på jorden. Det tager jo lidt tid at støbe 60kvm plade på den måde, så det bliver jo ikke så pænt og jævnt præcis. Armering springer man også over ved en simpel plade på jord.

Skal forsøge at bestille træet den kommende weekend er planen.

• Synes
larsbj
  • Laddar…
Bjælkelaget er fikset og er på plads nu. Tog lidt tid men efter at man havde lavet et par tapper og indhak, så fik jeg op farten nogenlunde.
Her kommer lidt billeder:

Opskæring til de rette dimensioner ved saven: Personer ved et savværk, der ser på træplanker aflæsset på jorden. Plankerne skal tilpasses i den rigtige dimension til et byggeprojekt.

Træet leveret til det lille hus: Stable af træbjælker og planker i et rum, klar til montering i bygningsprojektet.

Skruede en simpel fræseskabelon til tapperne sammen: En træsamling viser en fræsjig, der er skruet sammen, for at lave tapper. Den er lavet af ubehandlet træ og fastgjort med skruer. En fræsemaskine placeret på et smalt træbræt for at skære tapper. Maskinen er grøn og tilsluttet strøm med en ledning.

Savede en del af tappen væk med flere snit med rundsaven: Træbjælker med tappe klar til montering, omgivet af savsmuld og træaffald i et værksted.

Det jeg var mest bekymret over fra starten var at lave indhakkene. Købte først en rundsav (brugt batteridrevet Ridgid X5) og stemmejern og testede at lave et indhak på en stump. Men det blev ikke godt og tog for lang tid. Så ledte jeg som en vanvittig og fandt til sidst en rundsav til den anden retning (faktum er, at det også er en ridgid men en ældre model hvilket var super godt, for de bruger det samme batteri). Batteridrevet Ridgid cirkelsav modell X5 vist fra siden med håndtag og klinge. En Ridgid cirkelsav med orange håndtag og sort base, anvendt til at skære tapper og udskæringer til bjælkelaget i byggeprojektet.

Så købte jeg et multitool, når jeg nu var i gang :) Så gik det nogenlunde glat at lave indhakkene:
Cirkelsåg som skär urtag i en träbalk med flera snitt, verktyget hålls stabilt med en tving. En træbjælke med et udskåret hak samt to stemmejern ovenpå, omringet af træspåner.

Prøvesamling af den ene halvdel:
Trækbjælker placeret til en gulvkonstruktion med værktøjer og materialer spredt omkring. En klapstol står på pladen midt i arbejdsområdet.

Så var det tid til at løfte alt på plads. Havde booket 3 fyre som kom og hjalp med at løfte bjælkerne op. Vurderer at midterbjælken vejede et sted mellem 150-160kg så det var nødvendigt at være et par stykker. 35 grader varmt var det også mens vi arbejdede, så det blev lidt svedigt.
Byggprojekt med bjælkelag; stige ved siden af en væg med trækonstruktion og synlige ledninger, lys træfarve. Person på en stige arbejder på bygningen af et loft, med store træbjælker i et rum med udsigt til haven gennem to vinduer.

Naturligvis havde jeg bygget for stramt, så det passede ikke helt. Havde lagt 1 cm spil rundt om, men selvfølgelig var væggene ikke helt lige. Så vi måtte hugge lidt puds væk nogle steder for at få alt på plads, men alt i alt gik det dog ret glat.

Slutresultatet er jeg megatilfreds med. Måske lidt unødvendigt at komplicere det uden grund, men det var sjovt at få bygget lidt igen. Har boet i Kina i 4 år nu og knapt haft et værktøj i hånden i denne tid, så jeg har kløet lidt i fingrene.

Projektet efter dette blev afsluttet var at tage halvdelen af alle fliserne ned i det nybyggede badeværelse da de knapt sad fast efter håndværkerne var færdige. De havde sat dem op med almindeligt puds, som jeg så dem blande med spade, og når det blev lidt hårdt (hvilket det hurtigt bliver ved 35 grader), så blandede de bare lidt mere vand i. Fæstnede ikke synderligt godt på fliserne.

Fik så fat i rigtig fliseklæb, så nu er de oppe igen. Sådan arbejde er ikke sjovt.

Senest redigeret:
  • Synes
larsbj og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.