Jeg er ved at bygge en garage. En del af garagen skal kunne opdeles som gæstehus, og jeg tænkte, at der i forbindelse hermed skal være en sovehems ovenpå en del af garageafsnittet. Det ville altså betyde lavere loftshøjde i en del af garageafsnittet. Da garagen ikke bliver så høj (2.7m loftshøjde som standard) og tagvinklen kun bliver 22 grader, er hver centimeter værdifuld for hemsen.

Essensen er, at jeg vil have etageadskillelsen til hemsen på så lav en højde som muligt uden at man støder hovedet i garagen. Spærfabrikken sagde, at det fungerer med 6.3m spændvidde på deres rammetagspær, hvis man accepterer en vis svigt, da de sælges som lagertagspær 50kg/m2 i stedet for de almindelige 150kg/m2 til fuldt indrettede loftsrum. Alt ok indtil videre, men nu til problemet:

Spærfabrikken bruger 220mm til bjælkerne. Jeg antager, at man skal tilføje yderligere bjælker, så det bliver cc60 for at belastningen skal gælde? Dette betyder, at der bliver bjælker over en dør. Dette stiller vel krav til, at man har en stående "regel" som hammarbånd? Så mister man jo omkring 2dm højde på hemsen. Eller kan man løse det på en smartere måde?

Vedhæfter en grim skitse, der måske illustrerer lidt, hvordan jeg tænker:

• Skiss over garage med gæsteafdeling og soveloft; viser bilparkering samt sektioner med bjælkestruktur over døre.
Ola78
Nu ved jeg ikke, hvor langt du er nået, men for at få værdifulde cm kunne du måske nøjes med 2,4 i loftshøjde og have spær med forhøjet væggeliv. Angående døren, indsæt en afveksling over døren, det tager ingen ekstra plads.

Jeg er i gang med at bygge regelsamlinger, så nu dukker alle spørgsmålene op om, hvordan det skal være. Færdig højde på hammarband osv.

Med 2,4 i loftshøjde vil bjælkerne sammen med gulvspån og indergulv jo ligge på 2,5m. Med 2,7m i standardloftshøjde og 22 grader bliver det så ca. 4m til kip. Altså 1,5m minus isolering på loftet ved kip. Hvad kan det blive, 1,3m når det er færdigt måske? Synes det føles lidt kleint, selvom det kun drejer sig om at kunne kravle til ro.

Hvad er den laveste højde, man kan få med overdrag over en standard 2,1m dør?

Ola78
På arbejdet har vi som standard en afveksling over døre og vinduer som er 70*220, da er vores vægge 2460 mm og med 2100 mm til overkant på dør/vindue. Har lavet et billede som forklarer lidt hvordan jeg tænkte før, da jeg skrev. Du må endelig spørge, hvis der er noget du undrer over.

• Diagram over bygningskonstruktion med tværsnit, der viser væg, døråbning og understøttelser. Mål og noter om dør- og vinduesåbninger inkluderet.
Lidt svært at se teksterne i billedet desværre. Er det den grønne som er afbrydelsen?

Har man 2460mm som jer så tager den jo ingen plads, men jeg vil helst komme ned til 2145mm om det gik (2100mm dør + 45x195mm liggende plade som hammarband). Plus lidt spil for døren selvfølgelig. Hvis jeg har regler på hver side af døren så bliver der jo kun 1m imellem. Føles som om det ikke burde kræve nogen kæmpebjælke da. Et sådan kvadratisk jernrør (omkring 40x40mm eller hvad det er) man finder på bauhaus, kan det være noget?

Ola78
Jeg undskylder, hvis det er lidt svært at se teksten, men du kan gemme billedet og åbne det i paint, så kan du nok se, hvad der står. Den grønne er afvekslingen over døren. Din idé om firkantsjernet kan nok fungere, nu ved jeg ikke, hvor groft stålet er i en sådan bjælke, men er det nogenlunde groft, og du kun skal have en bjælke på den, kan det nok holde, men ingen tagspær på den.

Hvis jeg skal kunne hjælpe dig, vil jeg vide bredden og længden. Hvad mener du med loftshøjden, er det under mønningen eller ved tagskægget. Skal du placere døren under soveloftet?

Jeg har en opdateret skitse, der kommer her. Ikke særlig flot, men jeg håber det klargør lidt. Det er et tværsnit på længden, så tagspærenes bjælker ses som små rektangler.

Garagen bliver altså 6.3x9.3m (grundens mål), og jeg vil have en dør på langsiden, passende der hvor bilerne slutter 5.35m fra hjørnet på grunden.

Eftersom gæstehytte-delen bliver ret lille (har forberedt til WC/bruser også, hvilket tager nogle kvm), tænkte jeg at få mere rum ved at have åbent op til kip (med to synlige tagspær) samt en hems ovenover garagedelens indre del. Vi tænkte at have 2.7 ved tagfod som standard, hvilket i praksis bliver ca 200mm leca+grus+isolering samt 45mm syld +2500mm regel + 45mm rem (liggende fladt) altså 2790mm. Under hemsen er tanken at have garagens loft i ca 2.1m, så man lige får døren ind under og gør hemsen så rummelig som muligt.

Idéen var først at ofre en ekstra tagspær og placere dem omtrent som i skitsen, på hver side af døren, så der ikke behøves nogen understøtning, men så kom jeg i tanke om, at man måske behøver tværbjælker også, da spændvidden er 6.3m?

Nogen der ved, hvordan tagspærene plejer at være specificeret? Fyren jeg talte med sagde jo 50kg/kvm for "lagertagspær". Gælder dette uden tværbjælker? Han sagde, at det ville være tilstrækkeligt til en hems uden møbler, typisk nogle madrasser at sove på. Han nævnte intet om tværbjælker.

• Skisse af garage med gennemskæring, viser længdesnit af bygningen med bil og takstole, herunder placering af døre og loft, mål 6,3 x 9,3 m.
Jeg har tegnet en skitse, valgt et hanebåndstag med limtræsbjælke i kippen. Bærelinjen over døren sidder under remmen. Bjælkerne til loftet ligger tværgående på væggen og en bjælke som er indfæstet langs væggene og søjlengarage.jpg[/IMG]

Et helt andet byggeri altså! :)
Hvordan holder man i så fald rygåsbjælken oppe, når man har en 5m bred port på gavlen? Så bliver det vel en stålbjælke over porten, går jeg ud fra. Man vil jo helst undgå stolpen i garagen. Stolpen vil desuden bære en stor del af taget vægt, og da skulle man vel have forstærket fundamentet der. Ikke bare have 10cm beton med revnearmeing eller?

Det føles som om det blev et betydeligt større (og dyrere) projekt det der, selvom det ville have været smukt med rygåstag selvfølgelig.

Har du nogen anden idé? Det bliver jo også lidt mere kompliceret, men kan man have rygåstag i gæstehuset og på loftet kun? En rygåsbjælke som hviler på gavlen og en stolpe som går gennem skillevæggen mellem garage og gæstehus? Så kan man skjule stolpen i den væg (selvom den vil være lidt i vejen på loftet), og man kan fordele belastningen fra stolpen på en solid rem, så man ikke sprænger pladen? Rygåsbjælken bliver jo da frit hængende et stykke ind over loftet, men det er jo ikke så lang en strækning. En idé jeg fik fra din tegning.

Du var ikke tilfreds med denne konstruktion. Du skriver, at garageporten er 5m bred, en standardport er mellem 2,4 og 2,5m. Over porten går det fint med en limtræsbjælke. Prisen på limtræsbjælkerne ligger ca. 5000:-. Jeg har et andet forslag, det er at lægge fagværksspær over garagedelen. Over gæstehuset lægger man en limtræsbjælke, som hænger fast i en forstærket spær og gavlvæg. Svar på dit spørgsmål om belastning på betonpladen, søjlelasten er ca. 6 ton med overslag, har du brug for en sål på 0,8x0.8m højde =0,3m

Ja garageporten er 5m. Det er en dobbeltgarage med en stor port i stedet for to standard.

Pladen er allerede støbt, så søjler er ikke muligt, hvis man har brug for 3dm tyk beton. Voterne derimod er 3x3dm, og der ligger fire jern i dem. Undtagelsen er voten på gavlen til gæstehuset, som er næsten 4dm bred.

Jeg har ikke fået noget svar på, om man altid behøver have cc600 på bjælkerne til loftet? Hvis det er tilfældet, kommer man jo ikke udenom at afveksle over døren, og så kan man lige så godt regne med, at der ligger en spær der også, ikke? Hvor grov skal en 1m limtræsbjælke være, hvis der ligger en spær på den?

Hvis man går med din nye idé, kan en spær altså også bære en mønstrør? Bliver det en spær i limtræ så?

Er det en eksisterende betonplade? Jeg havde tænkt, at du skal lægge bjælkerne til loftet tværgående ca. 1,2 m lange c/c 600. Grunden til at man bruger c/c 600 er, at et standardgulv er konstrueret, så det ikke skal blive svaj. Bjælkerne hviler på en bærende bjælke, som igen er ophængt på midten til spærret. Med et skøn ser det ud til, at det burde klare sig med en spær af konstruktionsvirke.

Jeg talte med tagstolsfabrikken igen. Belastningen 50 kg/kvm var kun med tagstole cc1200, og de skulle kunne klare sovehemsen med gulv på oversiden og indvendigt loft på undersiden uden problemer, men som sagt, bliver der lidt mere svaj, end hvad der er normalt for boligareal, men det er jo fint, da det kun skal soves der.

Hvis man tilføjede en mellembjælke, så det bliver cc60, mindskes svajet selvfølgelig, og det kostede kun 250kr eller hvad det var. Mellembjælken kunne man "hænsle op" på tagstolene, så man slipper for at have en plads krævende afveksling over døren.

Jeg tror, jeg forstod nogenlunde, hvad han mente med "hænsle op", men måske nogen anden kan forklare bedre? Jeg tror, han sagde, at man skulle fastgøre ved katteloftet eller noget i den stil, og han talte om, at når bjælken blev belastet, ville enderne bøje sig svagt opad, så det ikke ville påvirke døren overhovedet.

Ca. 10000 kr + moms for 7 fagværkstole, 3 rammer og en ekstra bjælke. Det føles okay! Men som sagt, kan nogen forklare bedre, hvordan bjælken skal fastgøres?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.