7,638 læst ·
19 svar
8k læst
19 svar
Bjælkelag over døråbning
Medlem
· Västra Götaland
· 13 indlæg
Hængsle op mener han, at man lægger tværgående bjælker ved støttebenene mellem to spær. Men du kan ikke ramme over loftet, hvis ikke loftet skal ligge ca. 2,9 m over gulv. Det burde række med 7 stk. spær.
Måske var jeg uklar, det skal være forhøjet rammeværk, så ydervæggen som tagspærene hviler på, kommer til at have to højder. Standardhøjden ca. 2,7 m for gitterspærene og 2,1 m eller hvad det nu bliver for rammeværkspærene.
Medlem
· Västra Götaland
· 13 indlæg
Jeg forstår det bliver rammer med forhøjet vægliv. Men jeg forstår ikke, hvorfor det skal behøves 10 stk. tagspær. Som jeg skrev i det forrige indlæg, bør det række med 7+2 stk, 2 stk ved gavlene.
Jo du har ret. 9 stk. er nok, hvis man lægger dem på cc1200. Så rækker de til (9-1)x1,2=9,6m, og garagen er jo 9,3m. Men så havner en stolpe over døren, så jeg må enten flytte døren eller hæve rammeværket lidt, så jeg får plads til afvekslingen. Tredje alternativ er at investere i en ekstra spær og placere en på hver side af døren. Jeg ville nok alligevel have haft brug for en ekstra mellemstrø, hvis jeg ikke havde taget en ekstra spær, så man kan sige, at meromkostningen for at slippe for at flytte døren eller hæve rammeværket lidt er knap 1000 kr, og det synes jeg, det var værd for at få loftet og døren optimalt. Til gengæld bliver det ikke standardmål, så det bliver lidt mere besværligt at bygge...
Jeg er stadig ikke helt klar over, hvor jeg bedst placerer den rammeværksstolpe, som er tættest på loftsrum. Hvordan bygger man indervæggen på loftet? Måske bare beklæde den spær med plademateriale og 45 mm isolering? Men man vil jo gerne have mere isolering på den del af væggen, hvor der er loftsrum på den anden side... Hmmm...
Jeg er stadig ikke helt klar over, hvor jeg bedst placerer den rammeværksstolpe, som er tættest på loftsrum. Hvordan bygger man indervæggen på loftet? Måske bare beklæde den spær med plademateriale og 45 mm isolering? Men man vil jo gerne have mere isolering på den del af væggen, hvor der er loftsrum på den anden side... Hmmm...
Medlem
· Västra Götaland
· 13 indlæg
Min tanke var at beklæde tagspæret med isolering og vægplader, man kan bygge på tagspæret, så det bliver bredere. I mit forrige indlæg var tanken at fastgøre bjælkelaget til tagspær-væg samt limtræ i kip. Så slipper du for at ændre ydervæggen, mere stabilt bjælkelag, Afveksling ved dør er tilstrækkelig med konstruktionsvirke 45x220. Sikkert billigere også.
Klik her for at svare