Jeg er ved at forsøge at forstå, hvordan mit hus er konstrueret, da jeg forbereder mig på en tagløft. De konstruktionsplaner, jeg har, beskriver en sådan konstruktion http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=4689&contextPage=5946 men hvordan ser det ud i den anden retning? altså langs med gulvbjælkerne. Hvad står vægges regler på? Det kan jo ikke bare være kantbjælken ("3:an"), sætter man en ekstra kantbjælke/gulvbjælke for at den øvre rem ikke skal vippe, eller? Jeg vil være nødt til at forstærke den eksisterende konstruktion for at bære det nye tag, så det kan være godt at vide, hvad det vil stå på (FØR man begynder at rive i det gamle).

Det er umuligt at vide, hvordan de har gjort det.
Der kan ligge et lignende "C" af syll-bærline-syll den anden vej med kortlinger i sidste rum.
Kan være med dobbelte bærliner og gulvpladen ud under væggen.
Kan være at væggen fortsætter ned forbi bjælkelaget til grunden direkte, dvs med kun en syll og bjælkelaget indenfor.
Eller en eller anden kombination...

Der er ingen risiko for, at den øverste rem vipper med en sådan konstruktion, den står stabilt på kantbjælken og gulvbjælkerne. Har selv en sådan konstruktion på mit 1 og 1/2 plans hus, og det fungerer fint. Naturligvis er vægrammen forankret i bjælkelaget.

Gulvbjælkerne ligger med støtte med jævne mellemrum, antallet af støtte og dens konstruktion afhænger bl.a. af gulvbjælkerne længde (spændvidde), deres dimensioner og hvilken type fundament du har. Se lidt eksempler her (om det er krybekælder du har?):
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1188

Ok, tak for svarene. Det må helt enkelt blive en overraskelse den dag vi begynder at rive op. Min tanke (eller snarere min konstruktørs tanke) er at sømme en 45*145 som et "T" på de eksisterende reglar, men det er jo godt, hvis der er noget, den kan stå på. Forhåbentlig findes der murværk også indenfor væggen, det ser i hvert fald sådan ud, da man ser ud til at lægge syllen yderst på muren.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.