Det er jo enkelt at lægge de tværgående træregler på c/c 300 mm, selvom det kræver dobbelt så mange.
Menas at
Jjustusandersson sagde:
Det er jo enkelt at lægge de tværgående træregler på c/c 300 mm, selvom det kræver dobbelt så mange.
Ok men tværs er jo 6 metersspændet. Du mener nok "langs" - men færre delinger tværs end 300cc kan jeg ikke have på grund af UPM terrassens konstruktion med skinne osv.
Bjælkelaget hælder vel i 6 meters retningen? Efter at have set UPMs instruktionsvideo kan jeg ikke se, at det ikke skulle kunne lægges i henhold til mit forslag.
Bjælkelaget hælder vel i 6 meters retningen? Efter at have set på UPMs instruktionsvideo kan jeg ikke se, at det ikke skulle kunne lægges efter mit forslag.
Hvis UPM lægges i samme retning som spærstykkerne, vil jeg få det bjælkelag, som UPM hviler på, på tværs af faldretningen. På videoen du så, burde det fremgå, at støtten/bjælkelaget/reglerne, eller hvad vi skal kalde det, skal være på tværs af UPM plankerne for hver 300 cc.
Eller så forstår jeg ikke, hvad du mener. Kan du skitsere det, så jeg forstår - jeg kan jo se på alle dine indlæg, at du er vant til at tale byggeteknik - jeg er bare privatbygherre, der mangler en "Generalare," og må "fylde op" det, som entreprenøren ikke klarer.
På nedenstående billede er de tre vandrette linjer stålbjælker, og de mange lodrette linjer træbjælker. UPM plankerne lægges parallelt med stålbjælkerne og skrues i træbjælkerne.
På nedenstående billede er de tre vandrette linjer stålbjælker, og de mange lodrette linjer træbjælker. UPM-plankerne lægges parallelt med stålbjælkerne og skrues i træbjælkerne.
[billede]
Taget består af fer og not-planker - men de finder ikke støtte i de få stålbjælker og kan jo ikke ligge på træbjælkerne, for så får jeg skruer gennem taget, og det må ikke ske. Træbjælkerne, som du har tegnet, går på tværs af faldet og dæmmer op for vandet. Også at have så få HEB virker vidunderligt, men det spørgsmål falder på grund af det førstnævnte.
Det er desværre noget jeg ikke forstår. Har du ikke en sektionstegning?
Tak! Det er super at du udfordrer, for intet er skrevet i sten. Jeg satte mig ved køkkenbordet med en skala og ternet papir og lavede en slags tegning, som vedlægges. Over natten tænkte jeg, at du måske har et meget tyndere tag (end mit som er ca. 350 mm tykt fra UPM til indersiden) og har indfældet bjælkerne i HEB, så de danner støtte både for UPM og indersiden? Det er en interessant løsning, men det stiller nok for store krav til de tre HEB fastgørelser, hvor der nok bliver 10 gange større belastning (jeg har 30 HEB) end hvad der er beregnet nu (670 kg). Desværre har jeg ikke kunnet sparre om forskellige modforslag, men vi har byggemøde i morgen...
Ja, nu forstår jeg bedre, hvordan du tænker. Jeg synes dog, at konstruktionen indeholder en del spørgsmålstegn. F.eks. hvordan du skal kunne fastgøre træreglarne uden at gå igennem tætningslaget. Træreglarne er vel også unødigt høje, da de ikke har nogen bærende funktion. Ville det ikke være bedre at bygge et løst liggende gitter af træ med mindre dimensioner? Derefter tror jeg, at alle HEB-bjælkerne tilsammen bliver en ret dyr konstruktion. 31 stk. HEB 120 vejer tilsammen knap 5000 kg, og med 20 kr per kg bliver det i størrelsesordenen 100.000 kr. Hvis du i stedet bruger en kraftig bærende linje af limtræ i kombination med almindeligt konstruktionsvirke, bør den tilsvarende omkostning ligge under 20.000 kr. Kan du tolerere en midterstolpe under den bærende linje, bliver det endnu billigere. Men der kan måske være andre aspekter, som jeg ikke kender til?
Ja, nu forstår jeg bedre, hvordan du tænker. Jeg mener dog, at konstruktionen indeholder en del spørgsmålstegn. F.eks. hvordan du skal kunne fastgøre træreglerne uden at gå igennem tætningslaget. Træreglerne er vel også unødigt høje, da de ikke har nogen bærende funktion. Ville det ikke være bedre at bygge et løst liggende netværk af træ med mindre dimensioner? Derefter tror jeg, at alle HEB-bjælkerne sammen bliver en ret dyr konstruktion. 31 stk. HEB 120 vejer sammen knap 5000 kg og med 20 kr pr. kg bliver det i størrelsesordenen 100.000 kr. Hvis du i stedet bruger en kraftig bærende bjælke af limtræ i kombination med almindeligt konstruktionsvirke, bør den tilsvarende omkostning ligge under 20.000 kr. Kan du tåle en midterpæl under bærende bjælken, bliver det endnu billigere. Men der er måske andre aspekter, som jeg ikke kender til?
Hej igen
projektet er nu vendt tilbage til Kertobalkar ... det var som du sagde med prisen ... jeg var også der i uvidenhed.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.