Lang historie kort (se tidligere tråd fra september). Firmaet for badeværelsesrenovering i min mors hus lavede store udskæringer i bjælkelaget, med tvivlsom forstærkning bagefter.

For en uge siden, da de spartlede gulvet, opdagede jeg, at det var tykkere på den ene side end den anden. Gulvhældningen i badeværelset så dog ud til at være korrekt.
Jeg tog et vaterpas på 180 cm og målte lige uden for badeværelset, og der var en forskel på måske 3-4 mm på 180 cm. Da jeg målte fra den anden bjælke, fik jeg lignende resultat. Det er ca. 3,6 m mellem bjælkerne, og over samme bjælkelag som badeværelset ligger også køkkenet.

En konstruktør ansat af projektlederen lavede en beregning, der sagde, at bæreevnen var okay (gjort før jeg opdagede spartelmassen). Han ignorerede dog helt informationen om afstanden mellem bjælkerne, og at køkkenet er over de samme bjælker. Han regnede kun på badeværelsets bredde og en standardvægt. Er det normalt at gøre det sådan?

I dag opdagede mor, at tærsklen til badeværelset har en forskel, ligesom spartelmassen. Så tjekkede hun loftet nedenunder badeværelset og opdagede, at loftspladerne begyndte at skille sig ved samlingerne. Hun fik også det samme resultat som jeg fik på førstesalen, da hun målte med vaterpas mod loftet. Det ser altså ud til, at bjælkerne har givet efter lidt, men hvor meget må det afvige uden at det er et problem?

Måler vi et stykke inde i huset væk fra badeværelset, hvor bjælkelaget er urørt, så er det helt lige. Der var heller ingen hældning på det gamle badeværelse.

• Et vaterpas på gulvet ved indgang til et badeværelse viser niveauforskel. Byggeudstyr og rengøringsartikler ses i baggrunden.
  • Et delvist renoveret badeværelse med blottede bjælker og isolering, rørarbejde er under udførelse. En lille vindue ses i væggen.
Desværre ser det ofte sådan ud efter nye rørlægninger, og fra et bæreevne/funktionssynspunkt ser det ikke godt ud. Det ser også ud til at være lidt bredere mellem reglerne end "normalt". På dit spørgsmål angående konstruktøren er det forkert, hvis han kun har beregnet på badeværelsets bredde, medmindre bjælkerne har denne længde mellem understøtningerne. Det du kan gøre, er at bede om at få beregningen. Kortsigtet er det sikkert ikke noget problem (måske lidt øget svaj i gulvet), men på lidt længere sigt vil bjælkelaget deformeres yderligere pga. krybning, og så kan for eksempel klinker løsne sig, eller fuger sprække.

B bossespecial sagde:
Desværre ser det ofte sådan ud efter nye rørtrækninger og fra bæreevne/funktionssynspunkt ser det ikke godt ud. Det ser også ud til at være lidt bredere mellem reglerne end "normalt". På dit spørgsmål angående konstruktøren er det forkert, hvis han kun har regnet på badeværelsets bredde, medmindre bjælkerne har denne længde mellem opbygningerne. Det du kan gøre, er at bede om at få beregningen. Kortsigtet er det sikkert ingen problemer (måske lidt øget svaj i gulvet), men på lidt længere sigt vil bjælkelaget deformeres yderligere pga krybning, og så kan for eksempel fliser løsne sig eller fuger revne.
Ja det er jo det, vi er lidt bekymrede for også...

Her er konstruktionsberegningen. Kan ikke se, at han har taget udtagen med eller om den forstærkning de gjorde var okay, men jeg har ingen forstand på hvordan man læser en konstruktionsberegning.

Han har ikke været på stedet i huset, men kun fået tal fra projektlederen. Da jeg spurgte, hvilke tal han havde fået, fik jeg bare et eller andet snobbet svar tilbage, der ikke svarede på spørgsmålet...

• En konstruktionsberegning med detaljer om bygningens dimensioner, belastningskombinationer og materialkontrol. Tager ikke højde for udskæringer.
  • Diagram over konstruktionsberegning med målinger og data for strukturintegritet. Viser brottgräns, bruksgräns og tvärsnitt med specifikationer.
  • Konstruktionsberegning med loadkombinationer og implementerede normer, projektinfo og dato.
Lity Lity sagde:
Ja det är ju det vi är lite oroliga över också...

Här är konstruktionsberäkningen. Kan inte se att han tagit med urtagen eller huruvida förstärkningen de gjorde var okej, men jag har ingen koll på hur man läser en konstruktionsberäkning.

Han har inte varit på plats i huset, utan bara fått siffror av projektledaren. När jag ifrågasatte vilka siffror han fått fick jag bara något snofsigt svar tillbaka som inte svarade på frågan...
Utifrån denna beräkning är den helt fel och ser inte ut att gälla detta badrum. Fel spännvidd(om det nu inte finns upplag under badrumsväggarna), utifrån bilderna ser det ut att vara fel cc samt dimension, och inga urtag eller hål finns med i beräkningen.

B bossespecial sagde:
Ud fra denne beregning er den helt forkert og ser ikke ud til at gælde dette badeværelse. Forkert spændvidde (hvis der nu ikke er støtte under badeværelsesvæggene), ud fra billederne ser det ud til at være forkert cc samt dimension, og ingen udskæringer eller huller er med i beregningen.
Nå, men ikke sandt? Nej det er en pejsestue nedenunder, som er mindst 1m længere end badeværelset. Støtte findes langs den højre langside af badeværelset (en beton-/murstensvæg nedenunder), og næste støtte langs venstre langside er ved ydervæggen, som er ca. 2,3 m fra den venstre langside af badeværelset. Til venstre for badeværelset er køkkenet. Køkkenet er U-formet og belaster præcis de samme bjælker som badeværelset.

De brugte eps-cement til at "forstærke" udskæringerne, i stedet for 22mm spånplade. Den blev anvendt forkert og blev lagt nærmest direkte på loftet i kælderen, og han plastede ikke ind før, så der er løbet cementvæske (vand, cement og lim typisk) langs loftet og dryppet ned i pejsestuen. Sandsynligvis er den heller ikke korrekt blandet, for den smuldrede nærmest bare, når man skrabede på den. Ifølge eps-virksomhederne er det ikke okay som et alternativ til at forstærke udskæringer. Den er egentlig en erstatning for spånpladen. Isolering og stabilitet i sideled kan den dog bidrage med, men det var heller ikke det, der var problemet...

De alvorligste udskæringer var på de to inderste bjælker. Den længst inde var 14cm høj og ca. 20cm bred. Den anden var 8cm høj og 16cm bred, plus forkerte udskæringer til vandrør på samme bjælke. Bjælkerne er 220mm høje, så det stemmer da i beregningen...

B bossespecial sagde:
Ud fra denne beregning er den helt forkert og ser ikke ud til at gælde for dette badeværelse. Forkert spændvidde(hvis der nu ikke er støtte under badeværelsesvæggene), ud fra billederne ser det ud til at være forkert cc samt dimension, og ingen udsnit eller huller er inkluderet i beregningen.
Det er cc60 (cm) mellem bjælkerne, og de er lidt kraftigere end dagens med 70x220. Men alligevel... De må jo ikke have satte kraftige bjælker fordi de syntes det var sjovt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.