Vi har købt et hus, ser nu at der var hul mellem tapetet/væggen og bjælken i loftet.
Hvordan hænger dette sammen for at holde oppe bjælkelaget for overetagen.
Skal man gætte, er den betydeligt tykkere og bare lavet en udskæring (ret stor).
At den derefter ligger på noget højere oppe helt ud i væggen
Kan stikke tommestokken 12cm lige op i hullet.

Det har trods alt holdt i over 18 år, så falde ned vil det jo næppe. Så bare meget mærkeligt ud.

• En tommestok er indsat 12 cm op i et hul mellem tapet/væg og en loftsbjælke, hvilket viser en betydelig sprække.
  • Hul i tapetet og væggen i hjørnet ved bjælken under loftet i et hus, med synlige ujævnheder.
  • En finger peger ind i et hul mellem tapet og en træbalk ved loftet, der viser en synlig sprække i konstruktionen.
Har I en plantegning, hvor I kan pege bjælkens placering ud?

A anis16 sagde:
Har I en plantegning, hvor I kan pege ud, hvor bjælken er placeret?
Nej desværre, men den sidder midt i stuen ud mod ydervæggen
Skal prøve at lave en skitse

Balken er sandsynligvis indklædt i noget.

Kan du stikke tommestokken direkte op nedefra?

For der hvor du stikker nu, er du nok bare ved siden af..

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
Violina Violina sagde:
Balken er antageligvis indpakket i noget..

Kan du få tommestokken ind lige nedefra?

For der hvor du roder nu er du nok bare ved siden af..
Lige nedefra er svært da den er i linje med væggen. Men det går at skubbe ind fra siden og skråt op.

• Målebånd holdes mod væggen under en kant, der er i linje med væggen, for at måle afstanden diagonalt.
  • En lineal, der måler afstanden mellem en væg og et træpanel, ses fra en skrå vinkel.
  • En træbjælke i loftet, set fra siden, parallelt med væggen.
T
Sikker på at det er en bærende bjælke da?
Nogen sætter jo falske bjælker op, fordi "det ser pænt ud," mener jeg..

• Synes
Anonymiserad 156538 og 2 andre
  • Laddar…
T Thullen sagde:
Sikker på, at det er en bærende bjælke så? Nogle sætter nemlig falske bjælker op, fordi "det ser pænt ud," mener jeg..
Nejda, ikke det.
I hof hvis mellembjælkelaget går i husets længderetning og ikke tværs over huset. Så behøver bjælken ikke at være bærende overhovedet.

Hvis mellemlaget går i rød pils retning i stedet for blå. Behøver den vel ikke at være bærende.

• Loftkonstruktion med røde vandrette og blå lodrette pile, der indikerer retninger i forhold til understøttelse.
Tænker mig, at det er en I-bjælke i stål indklædt med træ, og så er det ikke noget mærkeligt i, at du kan stikke tommestokken ind, som du gør, for der er alligevel ikke noget materiale der..

• Synes
Henningelvis
  • Laddar…
Violina Violina sagde:
Jeg forestiller mig, at det er en I-bjælke af stål beklædt med træ, og så er det ikke underligt overhovedet, at du kan stikke tommestokken ind, som du gør, for der er alligevel intet materiale der..
Måske kan det bekræftes med en stærk magnet?

• Synes
Peter787
  • Laddar…
tensiden tensiden sagde:
Eller ved at "prøvesømmes" opad mod bjælken i sprækken. Er det stål burde man kunne mærke det. Måske svært at gøre uden at der efterlades mærker dog.

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
tensiden tensiden sagde:
Jeg tror ikke engang, den behøver at være rigtig stærk.. enten mærker du, at den trækkes mod bjælken (selvom den ikke kan sidde fast), eller så gør den ikke det..
Ligger bjælken langs med tagryggen eller vinkelret mod?

Violina Violina sagde:
Jeg tror ikke engang den behøver at være meget stærk.. enten mærker du, at den trækkes mod bjælken (selvom den ikke kan sidde fast) eller også gør den ikke..
Ligger bjælken langs med tagryggen eller vinkelret mod?
langs med tagryg

N NorthernLiving sagde:
langs med tagryg
Så vinkelret mod spær?

Da kunne den absolut have erstattet en hjärtevägg..

Violina Violina sagde:
Altså vinkelret mod spær?

Så ville den absolut kunne have erstattet en hjertevæg..
Ja vinkelret mod spær.
Den er i solidt træ, ingen indklædt i-bjælke
Har en lignende træbjælke i køkkenet på tilsvarende sted. Er samme planløsning som siden huset blev bygget.
Jeg får for mig den ligger på remmen, og hullet mod væggen jeg ser er udtaget af bjælken når den går ned forbi indersiden af væggen.

Senest redigeret:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.