Jeg har en "træbjælke" nede i krybekælderen på sommerhuset som "har sluppet" ifølge billedet. Jeg ved ikke, hvordan det er sket, da jeg ikke ejede ejendommen, da det skete.
Som I kan se på billederne, sidder der 2-3 søm i mellemrummet, som måler 3-4 cm.
Mit spørgsmål er, hvordan man på den mest smidige og enkle måde løser dette selv?
Tror I, man kan bygge op med nogle betonblokke først for at komme op fra jordniveau og derefter bruge en donkraft (en eller to stykker) til at trykke nederdelen op mod den øvre igen, så de går sammen?
Dernæst skal man vel måske forstærke med ny søm eller måske en stor skrue, da de eksisterende søm åbenlyst ikke har kunne holde imod?
Hvordan ville I have gjort det?
Som I kan se på billederne, sidder der 2-3 søm i mellemrummet, som måler 3-4 cm.
Mit spørgsmål er, hvordan man på den mest smidige og enkle måde løser dette selv?
Tror I, man kan bygge op med nogle betonblokke først for at komme op fra jordniveau og derefter bruge en donkraft (en eller to stykker) til at trykke nederdelen op mod den øvre igen, så de går sammen?
Dernæst skal man vel måske forstærke med ny søm eller måske en stor skrue, da de eksisterende søm åbenlyst ikke har kunne holde imod?
Hvordan ville I have gjort det?
Tak for input!S Screew sagde:
Ja, en skrue der holder bedre imod, ville måske have været at foretrække.
Med at bygge en støtte mener du først med hjælp af donkraft at få lukket sprækken og derefter bygge betonblokke eller lignende op som holder imod?
Jeps, omtrent sådan tænkte jeg. Man kan sikkert også skrue en lægte langs med den som forstærkning. Det bør blive stivere, og så er der mulighed for at skrue med flere skruer.B BRATO073 sagde:
Tak!S Screew sagde:
Jeg er ikke ligefrem en tømrer som det måske fremgår
Men tænker at jeg bør kunne løse dette selv.
Tror du, at det kan blive et problem, når man hæver donkraften, dvs. at spalten får svært ved at lukke sig?
Måske er det nødvendigt at sætte et par skruetvinger, som man justerer parallelt med, at man hæver donkraften?
Jeg tænkte, jeg skulle være så forberedt som muligt, da sommerhuset ligger 2 timer væk
Fulttåligt PU-lim, et par stærke tvinger og et par 6mm grove og lange skruer, så skal det nok være roligt.
Vil det ikke sammen med tvingerne, så må man hjælpe til med en donkraft.
Vil det ikke sammen med tvingerne, så må man hjælpe til med en donkraft.
Senest redigeret:
Jeg ville som du siger bruge donkraft til at løfte sammen revnen.
Skruelim med ekspanderende polyuretanlim og et antal M8 franske træskruer med skiver, der findes firkantede skiver i tykkere materiale i byggemarkedet, ikke almindelige maskinskiver i typisk 1,2mm gods.
Eftersom svigerfar altid beskylder mig for at overarbejde ting, havde jeg gravet et hul og støbt en pille som støtte, så han havde noget at drille mig med.
Skruelim med ekspanderende polyuretanlim og et antal M8 franske træskruer med skiver, der findes firkantede skiver i tykkere materiale i byggemarkedet, ikke almindelige maskinskiver i typisk 1,2mm gods.
Eftersom svigerfar altid beskylder mig for at overarbejde ting, havde jeg gravet et hul og støbt en pille som støtte, så han havde noget at drille mig med.
En stamp.
https://stallningsprodukter.se/stam...MItLrB-q3b7wIVGBF7Ch0msgWSEAQYASABEgKCwfD_BwE
Alternativt en regel fx 45x120 som du saver noget for langt og slår på plads, burde gøre at mellemrummet går sammen, og du får en støtte.
(Stil den på en regel som ligger på pladen alternativt en betonplade)
https://stallningsprodukter.se/stam...MItLrB-q3b7wIVGBF7Ch0msgWSEAQYASABEgKCwfD_BwE
Alternativt en regel fx 45x120 som du saver noget for langt og slår på plads, burde gøre at mellemrummet går sammen, og du får en støtte.
(Stil den på en regel som ligger på pladen alternativt en betonplade)
Ved ikke hvad en tving kan generere, 100kg er nok ikke helt forkert?
En hydraulisk donkraft af billigere model 1.5 ton.
Det er svært at bedømme dimensionen på bjælkerne ud fra billederne, men jeg mistænker at der kræves mere end et par hundrede kg for at knække en.
En hydraulisk donkraft af billigere model 1.5 ton.
Det er svært at bedømme dimensionen på bjælkerne ud fra billederne, men jeg mistænker at der kræves mere end et par hundrede kg for at knække en.
Almindelig garage donkraft så trykker du sikkert den op. Eventuelt lim, sømplade på siderne.
Det allerbedst er nok en enkel/kraftigt støtte under bjælken mod jorden. En tykkere haveflise eller flad sten mod jorden, så en træregel, stykke af en stamme eller anden passende lang støtteben og så et passende tykt træstykke/rems til at fylde op det sidste. Det ser jo let ud at krybe ind og finjustere bagefter, hvis det skulle sætte sig efter et par år.
Det allerbedst er nok en enkel/kraftigt støtte under bjælken mod jorden. En tykkere haveflise eller flad sten mod jorden, så en træregel, stykke af en stamme eller anden passende lang støtteben og så et passende tykt træstykke/rems til at fylde op det sidste. Det ser jo let ud at krybe ind og finjustere bagefter, hvis det skulle sætte sig efter et par år.
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 indlæg
Men spørgsmålet er, hvordan tanken var fra starten..........man kan jo ikke skarve sådan uden støtte nedad et eller andet sted. Nu ser det jo ud til at hænge i luften bare, og så bærer det intet, knap sig selv.
S Stefan1972 sagde:
Præcis, det kan man undre sig over. Intet under sammenføjningen der bærer. Så det er vel sådan, at man bør få et støtte under sammenføjningen. Var det sådan, du mente?S Stefan1972 sagde:
Den enkleste og billigste løsning, som vel burde fungere, er at bygge en støtte op med blokke af en eller anden slags og finjustere med en regel og smallere træstykke?
Det burde vel kunne holde godt, tænker jeg.
Min største bekymring er nok, om revnen vil komme sammen bare ved at løfte op nedefra med en donkraft.
Ja, du tænker at donkraft nok er nødvendigt for vægtens skyld? Ikke kun arbejde med tvinger?ARJU sagde:
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 indlæg
Altså ikke bare samlingen......Hvad er det for en konstruktion? Hvad bærer det for noget? Man ser jo en bæreplanke føre hen imod fotografen også, og hvad står den på? Bæreplanken til venstre, hvad står den på? Alt ser ud til bare at hænge i luften? At det er gået fra hinanden er altså ikke spor underligt.
Skal du trykke det der tilbage, så bruger du donkrafte. Du får næppe det der sammen og op med en tvinge. Alt skal vel op nogle cm som det ser ud...
Skal du trykke det der tilbage, så bruger du donkrafte. Du får næppe det der sammen og op med en tvinge. Alt skal vel op nogle cm som det ser ud...
Man kan købe en 10t donkraft på Biltema for 279:-, det skulle nok kunne klare at presse det der op og sammen og lidt til.
Hvis jeg skulle komme med endnu en løsning, ville det være gennemgående bolt eller gevindstang med møtrik og skive på over- og underside. Pres sammen, bor, monter, aflæs, kryds fingrene.
Hvis jeg skulle komme med endnu en løsning, ville det være gennemgående bolt eller gevindstang med møtrik og skive på over- og underside. Pres sammen, bor, monter, aflæs, kryds fingrene.
Klik her for at svare