Jeg har en "træbjælke" nede i krybekælderen på sommerhuset som "har sluppet" ifølge billedet. Jeg ved ikke, hvordan det er sket, da jeg ikke ejede ejendommen, da det skete.
Som I kan se på billederne, sidder der 2-3 søm i mellemrummet, som måler 3-4 cm.
Mit spørgsmål er, hvordan man på den mest smidige og enkle måde løser dette selv?
Tror I, man kan bygge op med nogle betonblokke først for at komme op fra jordniveau og derefter bruge en donkraft (en eller to stykker) til at trykke nederdelen op mod den øvre igen, så de går sammen?
Dernæst skal man vel måske forstærke med ny søm eller måske en stor skrue, da de eksisterende søm åbenlyst ikke har kunne holde imod?
Hvordan ville I have gjort det?

• En træbjælke i en krybekælder, der har sluppet og viser en 3-4 cm revne med flere søm inde.
  • Træbjælke i krybekælder med revne og synlige søm, der er løsnet fra hinanden. Underlaget består af jord og beton.
S
Jeg ville nok have forsøgt med domkraft og skrue. Holder det ikke, ville jeg have bygget en støtte af en slags.

• Synes
BRATO073
  • Laddar…
S Screew sagde:
Jeg ville nok have prøvet med donkraft og skrue. Hvis det ikke holder, ville jeg have bygget en støtte af en art.
Tak for input!
Ja, en skrue der holder bedre imod, ville måske have været at foretrække.
Med at bygge en støtte mener du først med hjælp af donkraft at få lukket sprækken og derefter bygge betonblokke eller lignende op som holder imod?

• Synes
Screew
  • Laddar…
S
B BRATO073 sagde:
Tak for input!
Ja, skrue der holder bedre, havde måske været at foretrække.
Med at bygge et støtte så mener du først med hjælp af donkraft få sammen sprækken og så bygge op betonblok eller lignende der holder imod?
Jeps, omtrent sådan tænkte jeg. Man kan sikkert også skrue en lægte langs med den som forstærkning. Det bør blive stivere, og så er der mulighed for at skrue med flere skruer.

• Synes
BRATO073
  • Laddar…
S Screew sagde:
Ja, det var ungefär sådan jeg tænkte. Man kan sikkert skrue en liste der langs med den som forstærkning også. Det bør blive stivere og så er der mulighed for at skrue med flere skruer
Tak!
Jeg er ikke ligefrem en tømrer som det måske fremgår :-).
Men tænker at jeg bør kunne løse dette selv.
Tror du, at det kan blive et problem, når man hæver donkraften, dvs. at spalten får svært ved at lukke sig?
Måske er det nødvendigt at sætte et par skruetvinger, som man justerer parallelt med, at man hæver donkraften?
Jeg tænkte, jeg skulle være så forberedt som muligt, da sommerhuset ligger 2 timer væk :-).

Fulttåligt PU-lim, et par stærke tvinger og et par 6mm grove og lange skruer, så skal det nok være roligt.
Vil det ikke sammen med tvingerne, så må man hjælpe til med en donkraft.

Senest redigeret:
  • Synes
Dublin og 1 anden
  • Laddar…
Jeg ville som du siger bruge donkraft til at løfte sammen revnen.

Skruelim med ekspanderende polyuretanlim og et antal M8 franske træskruer med skiver, der findes firkantede skiver i tykkere materiale i byggemarkedet, ikke almindelige maskinskiver i typisk 1,2mm gods.

Eftersom svigerfar altid beskylder mig for at overarbejde ting, havde jeg gravet et hul og støbt en pille som støtte, så han havde noget at drille mig med.

• Synes
LukasK og 3 andre
  • Laddar…
  • Synes
Anna_H og 1 anden
  • Laddar…
Ved ikke hvad en tving kan generere, 100kg er nok ikke helt forkert?

En hydraulisk donkraft af billigere model 1.5 ton.

Det er svært at bedømme dimensionen på bjælkerne ud fra billederne, men jeg mistænker at der kræves mere end et par hundrede kg for at knække en.

Almindelig garage donkraft så trykker du sikkert den op. Eventuelt lim, sømplade på siderne.

Det allerbedst er nok en enkel/kraftigt støtte under bjælken mod jorden. En tykkere haveflise eller flad sten mod jorden, så en træregel, stykke af en stamme eller anden passende lang støtteben og så et passende tykt træstykke/rems til at fylde op det sidste. Det ser jo let ud at krybe ind og finjustere bagefter, hvis det skulle sætte sig efter et par år.

• Synes
BRATO073 og 1 anden
  • Laddar…
Men spørgsmålet er, hvordan tanken var fra starten..........man kan jo ikke skarve sådan uden støtte nedad et eller andet sted. Nu ser det jo ud til at hænge i luften bare, og så bærer det intet, knap sig selv.

• Synes
BRATO073 og 1 anden
  • Laddar…
S Stefan1972 sagde:
Men spørgsmålet er, hvordan tanken var fra begyndelsen..........man kan jo ikke sammenføje sådan uden støtte nedad mindst ét sted. Nu ser det jo ud til at hænge i luften bare, og så bærer det ikke noget, næsten ikke sig selv.
S Stefan1972 sagde:
Men spørgsmålet er, hvordan tanken var fra begyndelsen..........man kan jo ikke sammenføje sådan uden støtte nedad mindst ét sted. Nu ser det jo ud til at hænge i luften bare, og så bærer det ikke noget, næsten ikke sig selv.
Præcis, det kan man undre sig over. Intet under sammenføjningen der bærer. Så det er vel sådan, at man bør få et støtte under sammenføjningen. Var det sådan, du mente?
Den enkleste og billigste løsning, som vel burde fungere, er at bygge en støtte op med blokke af en eller anden slags og finjustere med en regel og smallere træstykke?
Det burde vel kunne holde godt, tænker jeg.
Min største bekymring er nok, om revnen vil komme sammen bare ved at løfte op nedefra med en donkraft.

ARJU ARJU sagde:
Ved ikke hvad en skruetvinge kan generere, 100kg er nok ikke helt forkert?

En hydraulisk donkraft af billigere model 1.5 ton.

Det er svært at vurdere dimensionen på bjælkerne ud fra billederne, men jeg mistænker, at der kræves mere end et par hundrede kg for at knække en.
Ja, du tænker at donkraft nok er nødvendigt for vægtens skyld? Ikke kun arbejde med tvinger?

Altså ikke bare samlingen......Hvad er det for en konstruktion? Hvad bærer det for noget? Man ser jo en bæreplanke føre hen imod fotografen også, og hvad står den på? Bæreplanken til venstre, hvad står den på? Alt ser ud til bare at hænge i luften? At det er gået fra hinanden er altså ikke spor underligt.

Skal du trykke det der tilbage, så bruger du donkrafte. Du får næppe det der sammen og op med en tvinge. Alt skal vel op nogle cm som det ser ud...

• Synes
BRATO073
  • Laddar…
Man kan købe en 10t donkraft på Biltema for 279:-, det skulle nok kunne klare at presse det der op og sammen og lidt til.

Hvis jeg skulle komme med endnu en løsning, ville det være gennemgående bolt eller gevindstang med møtrik og skive på over- og underside. Pres sammen, bor, monter, aflæs, kryds fingrene.

• Synes
BRATO073
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.