W
Som skriver her nu, tænkte på det, hullet er jo ikke gennemgående, men 50 mm ind i bjælken som er 100 mm, eller egentlig er hullet kun 30 mm dybt men ikke udhulet helt ind, normalt set så sætter man vel stolper lige ved siden af vinduerne som holder oppe hammerbåndet? i så fald står der jo en stolpe 600 mm fra huludtagningen og 400 mm fra spærret.

aja, i resten af huset bliver det iaf ikke at bore huller, bliver en synlig kabel i stedet for :)

W
Hmm.. ingen flere der har forslag? eller ved noget om bæringer? hvad jeg selv bilder mig ind så er det ikke nogen større fare iom at stolpen ligger så tæt på tagstolen og bjælken er jo ikke gennemskåret direkte men et hul som er 75mm i diameter og 50mm dybt, på en bjælke som er 200x100mm måske en anelse større end 200, men hvad ved jeg, jeg er jo en glad amatør :)

I
hugodog sagde:
Hmm.. ingen mer som har forslag? eller ved noget om bæreevne? hvad jeg selv forestiller mig så er det ikke nogen større fare eftersom stolpen ligger så tæt på tagstolen og bjælken er jo ikke gennemsavet men et hul som er 75mm i diameter og 50mm dybt, på en bjælke som er 200x100mm måske lidt større end 200, men hvad ved jeg, jeg er jo en glad amatør :)

Eftersom jeg ikke ved noget om hvordan den oprindelige konstruktør har beregnet bjælken (eller hvorfor den er der) er dit spørgsmål umuligt at besvare med 100% sikkerhed.

Rent spontant opfatter jeg ikke udskæringen som katastrofal, men set til bjælkens dimensioner er den svækket til cirka 50% mod oprindelig bæreevne/styrke.

Har konstruktøren overdimensioneret den, er der mindre fare end hvis den er nøjagtigt beregnet til den ovenstående belastning.

Er den såkaldt tilpasset, dvs. dimensionen bestemt mellem tommel- og pegefinger (meget tyder på det, eftersom det er højden som er mest interessant fra et bæreevnesynspunkt, ikke bredden, hvilket amatører ofte bortser fra) og underdimensioneret, så kan det være alt fra Ok til stor fare.

Tillæg:
Jeg har i mine cirka 45 år i byggebranchen som håndværker, byggeleder, konstruktør, kontrolant, bygningsinspektør, bygherre, besigtigelsesmand m.m. mødt på alle mulige slags 'konstruktioner' som jeg ikke engang kan få til at holde, beregnet ifølge alle kunstens regler og gældende normer, men som beviseligt har stået oprejst i >100 år. Da har de ofte fulgt den gamle tese: 'så længe det knager, så holder det'. Problemet er at mellem knag og brag er grænsen hårfin. Braget får derfor ikke sjældent dramatiske effekter når det høres. Vanligvis et styrt.

Senest redigeret af en moderator:
W
Var på bygningsnævnet og kiggede på tegninger, fandt en om reglement i vægge m.m, kunne ikke huske præcis hvad der stod iaf så bestilte jeg ingen for at jeg fik for mig at det var netop den jeg havde hjemme, kom hjem og kiggede og finder den ikke:(, enten har jeg aldrig haft den eller så er den væk, må tage derned mandag og bestille...

Det bedste er vel at lade nogen kyndig person inden for området komme og kigge på det hele og lave en vurdering, bliver vel ret dyrt hvis der nu skulle ske noget?

tak for al hjælpen forresten :)

Senest redigeret af en moderator:
W
suk...

W
hvad gør jeg ved problemet????:confused::confused:

W
Dum spørgsmål, hvis nogen kan svare på det, hvis jeg banker et stykke træ tilbage i hullet, så burde bjælken blive en anelse bedre, måske tilstoppe borehullet og sprækken, der opstod efter hulsaven også.

Det vil ikke hjælpe noget med en plug, er træfibrene skåret over, så er de. Skal bjælken genvinde sin oprindelige bæreevne, må du forstærke den på ydersiden.

W
hehe antog det iofs men værdt å spørge..
f*n går og irriterer mig på hullet, selvom jeg ikke tror det sker noget.. irriterende det der

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.