'Balken' du taler om, er sandsynligvis en forstærkning af hammarbandet. Dvs. en planke af en slags på højkant. Den hviler til gengæld i hak på stående vægregler i væggen. Mellem dem bør der være maksimalt 60 cm, men hvor du har vinduer kan der være/der er større afstand.
(Du kan tjekke tykkelsen på 'balken' ved at bore et 5 mm hul midt i og på den måde måle tykkelsen. Rammer du 45 mm er det en planke og ingen 'balk', og da stemmer ovenstående antagelse.)
Mit råd er, at du kigger ud fra indersiden gennem vinduet og ser op mod tagfoden. Har du en spærrer midt i synsfeltet/vinduesbredden, har du stor belastning på 'balken'. Der er det ikke særligt passende at lave hul til en vægkontakt (til belysningsarmaturer), men hvis du kan tage det midt i højden af 'balken', skal der ikke være nogen overhængende fare for kollaps el.lign. Har du ingen spærrer i synsfeltet, kan du stort set lave hul hvor som helst i planken/'balken', men det er alligevel tilrådeligt at holde sig til midten af højden. Der er spændingerne i træet mindst som følge af last.
Mit råd er, at du kigger ud fra indersiden gennem vinduet og ser op mod tagfoden. Har du en spærrer midt i synsfeltet/vinduesbredden, har du stor belastning på 'balken'. Der er det ikke særligt passende at lave hul til en vægkontakt (til belysningsarmaturer), men hvis du kan tage det midt i højden af 'balken', skal der ikke være nogen overhængende fare for kollaps el.lign. Har du ingen spærrer i synsfeltet, kan du stort set lave hul hvor som helst i planken/'balken', men det er alligevel tilrådeligt at holde sig til midten af højden. Der er spændingerne i træet mindst som følge af last.
Jo så her er det, hullet er allerede lavet, var og målte op på loftet og bjælken er 100mm og ligger i niveau med taget oppe på loftet, måler jeg så nede i huset så er det ca. 200 fra taget til der hvor vinduet begynder, desuden kommer slangerne op gennem bjælken der.
Elektrikeren borede med hulsav og kom ikke ind så langt som han ville, og da besluttede vi os for at bore 18mm hul skråt op, så vi kom op på loftet, hvilket er gjort på 3 vinduer regnet med det som er hulsavet. Var oppe og måle på loftet både hullet som er hulsavet og det i vinduet ved siden af ligger ca. 80 cm fra spæret og ca. 16 cm fra taget målt altså i bunden næsten på bjælken, i det 3. vindue ligger hullet ca. 20-30 cm fra spærret og på samme højde dvs. 16 cm.
Hvad gør man nu?

Elektrikeren borede med hulsav og kom ikke ind så langt som han ville, og da besluttede vi os for at bore 18mm hul skråt op, så vi kom op på loftet, hvilket er gjort på 3 vinduer regnet med det som er hulsavet. Var oppe og måle på loftet både hullet som er hulsavet og det i vinduet ved siden af ligger ca. 80 cm fra spæret og ca. 16 cm fra taget målt altså i bunden næsten på bjælken, i det 3. vindue ligger hullet ca. 20-30 cm fra spærret og på samme højde dvs. 16 cm.
Hvad gør man nu?
Senest redigeret af en moderator:
Som jeg tolker din beskrivelse er det en eller anden form for limtræsbjælke (100x300) eller bjælke som ligger i øk væg og stikker ned 200 under loftet og op 100 på loftet? Eller er de første 100 bredden på bjælken og højden kun 200?hugodog sagde:Jo så her er det, hullet er allerede lavet, var oppe og målte op på loftet og bjælken er 100mm og ligger jævns med taget oppe på loftet, måler jeg så nede i huset så er det ca 200 fra taget til der vinduet starter, desuden kommer slangerne op igennem bjælken der.
Elektrikeren borede med hulsav og kom ikke ind så langt som han ville og da besluttede vi os for at bore 18mm hul skævt op så vi kom op på loftet, hvilket er gjort på 3 vinduer regnet med den som er hulskåret. Var oppe og målte på loftet både hullet som er hulskåret og det i vinduet ved siden af ligger ca 80 cm fra tagspær og ca 16 cm fra taget målt altså i bunden næsten på bjælken, i det 3. vindue ligger hullet ca 20-30 cm fra tagspæret og på samme højde dvs 16 cm.
Hvad gør man nu så?![]()
Hvor brede er vinduerne? Du skriver at du har hullet 80 cm fra tagspær på det som er boret med hulsav og et til. Det 3. 20-30 cm fra tagspær. Hvis vinduerne ikke er bredere end 90-120 cm burde de to første ikke være noget problem. Det som ligger 20-30 cm fra tagspær kan være det hvis det ikke er boret midt i bjælken, men alligevel ingen overhængende fare.
Det som er gjort er gjort (med bjælken) og kan man ikke gøre noget ved nu.
Skulle det senere vise sig blive nogen sætning over vinduerne (det mærker du når de begynder gå stramt at åbne) må du forstærke på oversiden ude ved tagfoden (så tæt du kan komme) med aflæsning/afveksling af den tagspær som er midt over vinduet (en dobbelt 45x220 (cirka 2,7 m lang) på højkant mellem spærene p.b.s. om den som skal veksles af, båndjern rundt underrammen og disse 2x45x220 og dobbelte kiler ude ved enderne, ved at slå kilerne løfter du rigid over vinduet, men slå ikke for hårdt på kilerne, da måske tryk ned de aflastende tagspær og få problemer der i stedet).
Gjorde en lille skitse, bjælken går ned helt imod vinduerne, de røde streger er elkablerne, der går igennem bjælken, vinduet i midten er det, der er hulsavet, ingen af elledningerne ligger præcis under spærret, og hullerne som flexslangen går i er 18 mm. Ingen masterpiece til skitse, men du kan måske se, hvordan jeg mener.
Den billede kan jeg ikke se meget af og kan ikke zoome ind på. Den er fast i pixelantalet.
Har du billedet lagret på Photobucket eller sådan et sted, er det nødvendigt at uploade det der først med højere pixelantal. Du vælger størrelse, før du uploader det.
Tilføjelse:
Nej. Det behøver ikke at bemærkes med det samme. Der findes noget, der hedder langtidsdeformation. Dvs. at byggedelen pga. belastningen er udsat for en konstant kraft, som med tiden ændrer forholdet. Det er omtrent som at tage et tyggegummi og trække langsomt i det. Det giver efter i stigende grad og går til sidst i stykker, når strengen er strukket til minimum.
Nej. Det behøver ikke at bemærkes med det samme. Der findes noget, der hedder langtidsdeformation. Dvs. at byggedelen pga. belastningen er udsat for en konstant kraft, som med tiden ændrer forholdet. Det er omtrent som at tage et tyggegummi og trække langsomt i det. Det giver efter i stigende grad og går til sidst i stykker, når strengen er strukket til minimum.
Tænkte på hullerne, der er boret, de er jo boret 4 cm fra underkanten af bjælken, som burde være 20 høj, og derefter skråt op mod midten ovenpå bjælken, hullet fra hulsaven kan man se ind 3 cm med, og så er det kun udskåret måske 1 cm eller 2, men ikke urhakket, hvis du forstår hvad jeg mener, tror du ikke jeg har blæst det der lidt meget op, det er trods alt ikke så store huller, (18mm, hvoraf hullet fra hulsaven som er, hmm 70 mm og 3 cm urhakket og en cm mere ind)
Tænkte på hullerne, der er boret, de er jo boret 4 cm fra underkanten af bjælken, som burde være 20 høj, og derefter skråt op mod midten ovenpå bjælken, hullet fra hulsaven kan man se ind 3 cm med, og så er det kun udskåret måske 1 cm eller 2, men ikke urhakket, hvis du forstår hvad jeg mener, tror du ikke jeg har blæst det der lidt meget op, det er trods alt ikke så store huller, (18mm, hvoraf hullet fra hulsaven som er, hmm 70 mm og 3 cm urhakket og en cm mere ind)
Jeg har stadig svært ved at ud fra skitsen se, hvordan det er lavet. Bliver heller ikke helt klog på din beskrivelse. Og det er lidt for langt mellem Skåne og Orust til, at jeg kan køre og se på det selv, selvom jeg er født i Malmö.
Jeg ville have brug for en ordentlig skitse som i plan, sektion og tværsnit, der viser, hvordan hulletagningen er sket. Jeg er ikke bekymret for de små huller, det er det store til elboksen, jeg er tvivlende overfor. Så det må blive til en gang til sommer, når jeg er på besøg i Skåne. Huset falder vel ikke sammen inden da?
Jeg ville have brug for en ordentlig skitse som i plan, sektion og tværsnit, der viser, hvordan hulletagningen er sket. Jeg er ikke bekymret for de små huller, det er det store til elboksen, jeg er tvivlende overfor. Så det må blive til en gang til sommer, når jeg er på besøg i Skåne. Huset falder vel ikke sammen inden da?
borehullet, der går ind, går ind 25mm mere, altså 75mm ind i bjælken, og så langt det er udskåret, er 30mm + at det er hulskåret, men ikke udskåret 20mm mere. Håber det kan ses på skitsen, ingen skaleret skitse men målene står der i hvert fald..
Så de små 18mm huller, som er gennemgående, er ikke noget at bekymre sig om, egentlig?
Hulboringen har jo ikke gået lige igennem, men er kun til halvdelen af bjælken.
borehullet, der går ind, går ind 25mm mere, altså 75mm ind i bjælken, og så langt det er udskåret, er 30mm + at det er hulskåret, men ikke udskåret 20mm mere. Håber det kan ses på skitsen, ingen skaleret skitse men målene står der i hvert fald..
Så de små 18mm huller, som er gennemgående, er ikke noget at bekymre sig om, egentlig?
Hulboringen har jo ikke gået lige igennem, men er kun til halvdelen af bjælken.
eheså jeg så at målene ikke passer 160+75 er jo ikke 200
er ikke sikker på at det er præcist 200mm men et sted der i nærheden er det i hvert fald
Nu skulle det være rigtigt
errm.. doshålet ligger nok ikke præcist heller i bunden af bjælken, hvilket det skulle blive, hvis man lægger tallene sammen, men som sagt bjælken kan være nogle mm højere end 200mm
Nu skulle det være rigtigt
errm.. doshålet ligger nok ikke præcist heller i bunden af bjælken, hvilket det skulle blive, hvis man lægger tallene sammen, men som sagt bjælken kan være nogle mm højere end 200mm
Blev billedet godt imported?
Har vair lidt træt visst når jeg lavede skitsen over vinduer å bjælken, står ikke at tagstolen ligger ca. 20 cm ind fra venstre på vinduet.(iom at hullet er 80 cm fra tagstolen til venstre, så bliver det jo 40 til den højre om hulsavningen
)
Har vair lidt træt visst når jeg lavede skitsen over vinduer å bjælken, står ikke at tagstolen ligger ca. 20 cm ind fra venstre på vinduet.(iom at hullet er 80 cm fra tagstolen til venstre, så bliver det jo 40 til den højre om hulsavningen