...og for dem, der sidder med gamle kernetrævinduer med 100 år på bagen, er dette endnu en grund til at overveje, om man kan renovere sine gamle vinduer i stedet for at købe nye u-renoverbare "engangsvinduer" i plastik og aluminiumblanding, som om 20-30 år vil se ud som skidt... Komfort og bekvemmelighed ved rengøring er selvfølgelig bedre på nye vinduer, men økonomisk kan man aldrig tjene nye vinduer ind, hvis man har et rimeligt varmesystem...
Synes du skal tale med din forhandler i første omgang, netop fordi de var udpakkede og originalemballagen var brudt.
Spørgsmålet er i min verden: hvorfra er vinduerne købt? Hvordan er de transporteret (af hvem) - hjem til dig?
Har du købt dem hos en forhandler - eller er de leveret direkte hjem til dig.
Det her er hovedårsagen til, at jeg foretrækker trævinduer af fyrretræ med så meget kerne som muligt.........
"Vedligeholdelsesfrit" betyder i praksis "kan ikke vedligeholdes". Jeg undrer mig over, hvordan moderne vedligeholdelsesfrie vinduer vil se ud om 20 år....og om 50 år....... og hvad der sker, når det er blevet fattigere tider for en familie, og de ikke har råd til at udskifte deres udtjente engangsvinduer. Sådanne ting sker jo ofte, når det bliver krisetider, og der ikke er arbejde nok. Det vil sige normalsituationen i dagens verden.
Spørgsmålet er i min verden: hvorfra er vinduerne købt? Hvordan er de blevet transporteret (af hvem) - hjem til dig?
Har du købt dem hos en forhandler - eller er de leveret direkte hjem til dig.
De er hvad jeg forstår transporteret til byggemarkedet på palle, men som vi har hørt, er det ikke helt usædvanligt, at de allerede har skader da.
Jeg tog dem i min Volvo V70 og håndterede dem meget forsigtigt, så nogle skrammer eller mærker er der næppe blevet ved min håndtering.
Det här är huvudorsaken till att jag föredrar träfönster af fyr med så mycket kerne som muligt.........
"Vedligeholdelsesfrit" betyder i praksis "kan ikke vedligeholdes". Jeg undrer mig over, hvordan moderne vedligeholdelsesfrie vinduer vil se ud om 20 år....og om 50 år....... og hvad der sker, når det er blevet fattigere tider for en familie, og de ikke har råd til at skifte deres udtjente engangsvinduer. Sådanne ting sker jo ofte, når det bliver krisetider, og der ikke er arbejde nok til alle. Det vil sige normalsituationen i dagens verden.
Tror du overdriver lidt nu. Egentlig er det vel mest et kosmetisk problem, selvom de er skavede, lærer de ikke at fungere dårligere. Selvfølgelig kan de blive lette, men det skal der nok meget til for. Desuden er dette kun beklædte trævinduer, så ifølge hvad jeg forstår, skal man kunne tage beklædningen af, hvis det er nødvendigt.
Jeg forstår selvfølgelig hvad du mener, trævinduer kan man altid reparere på en eller anden måde, helaluminiumsvinduer er klart sværere, hvis ikke umulige. Men på den anden side, hvis de er lavet rigtigt, bør de ikke behøve at blive repareret.
Nu er det så at det er godt at købe svenske vinduer fra en svensk forhandler. For når du kontakter din forhandler, vil det løse sig, da SP er bange for deres ry. De erstatter dette, det er min erfaring, og det skal SP derfor have ros for. På den måde fortsætter vi med at købe blandt andet svenske SP vinduer..
De er hvad jeg forstår transporteret til byggemarkedet på palle men som vi har hørt så er det ikke helt usædvanligt at de har skader allerede da.
Jeg tog dem i min Volvo V70 og håndterede dem meget skånsomt så nogle skav eller mærker burde der ikke være blevet ved min håndtering.
Vær forberedt på at du får svært ved at bevise at skaden fandtes der da du valgte dem =/
Selvom det er det mest naturlige, at man er utroligt forsigtig med noget så kostbart som nye vinduer - især når man selv har betalt dem! Transportfirmaerne derimod...
Det som er lidt mærkeligt er at beskyttelsesplasten ikke fandtes på de mørke vinduer - og da de kommer fra et byggemarked - kunne man mistænke at de allerede har taget en sving forbi en køber og så tilbage. Alternativt at sælgeren havde opdaget skavankerne og håbede på at lykkes med at sælge dem alligevel.
Du skal i første omgang kontakte forhandleren. Du mister intet ved at prøve.
Jeg tror, du overdriver lidt nu. Egentlig er det vel mest et kosmetisk problem, selvom de er skavede, vil de næppe fungere dårligere. Jo, de kan oxidere, men det skal der nok meget til for. Desuden er dette kun beklædte trævinduer, så hvad jeg forstår, skal man kunne tage beklædningen af, hvis det kræves.
Jeg forstår selvfølgelig, hvad du mener, trævinduer kan man altid reparere på en eller anden måde, hele aluminiumsvinduer er klart sværere, hvis ikke umulige. Men på den anden side, hvis de er lavet rigtigt, skal de ikke behøve at blive repareret.
Jeg tænkte mere generelt på en konstruktion, hvor skader ikke kan repareres på stedet. Småskrammerne mangler jo helt praktisk betydning.
Et eksempel:
Først nogle års arbejde på lav løn vekslende med arbejdsløshed... og så bliver man sygemeldt på minimumssygedagpenge i et par år.... og derefter arbejdsløs... og i den situation bliver man nødt til at starte en lille virksomhed med kun egen kapital (som ikke eksisterer), fordi det er umuligt at få ansættelse.
I en sådan situation betyder reparerbare ting helt krast forskellen mellem at flyde eller synke.
Har man al tid i verden skal man købe trævinduer, måske hvis man er pensionist. Men er du omkring 30 år og køber dit første hus, har to små børn og måske et tredje på vej, så anbefales PVC-vinduer. De holder nemt 40-50 år, og så skal man jo alligevel på plejehjem. Hvis du tager højde for omkostningerne til arbejdstid, maling, kit osv. ved et trævindue. Ja, så har jeg svært ved at se, at de skulle være billigere end vedligeholdelsesfri vinduer, det eneste jeg gør en eller to gange om året er at skylle mine 14 vinduer med vandslangen og en svamp. Ingen opløsningsmidler eller andet. Bare vand.
...time will tell... hvilket valg der er bedst... jeg skifter i hvert fald nu vinduer som måske er 30 år gamle, mens de som er 100 år gamle er i prime tilstand trods manglende vedligeholdelse... men måske var de som blev skiftet for 30 år siden mere udsatte og i dårlig tilstand (selvom jeg tror, at det snarere var andre faktorer, som f.eks. mode og politiske tilskud, der styrede). Jeg maler hellere hver 15. år og beholder kernetræet til døden end at hakke i karmene og ødelægge tapeter og facade, når jeg farer rundt med rullator men endnu ikke er havnet på plejehjemmet... Men på den anden side er mange af lisenerne efter vinduesudskiftning vel sømmet med hvide søm med forudmalet lisener uden gradede hjørner, så man ikke ødelægger noget, i mit tilfælde er det sømmet, spartlet og malet på stedet og ret meget arbejde at skifte karm...
Vi valgte nye trævinduer for udseendets skyld, ser dog at det ikke bliver helt enkelt når disse skal renoveres.
For at male det udvendige træ skal man sandsynligvis klikke glaslisterne af for at komme ordentligt til, glaslisterne er trykmonteret på plastclips og de sidder rigtig godt fast, clipsene/listerne vil med stor sandsynlighed gå i stykker når man forsøger at demontere dem om 15-20 år, desværre...
På trods af at familiesommerhuset er fra omkring 1875, valgte jeg PVC-vinduer, dette på grund af ejerkonstellationen og 43 mil enkel vej til og fra sommerhuset. Udseendemæssigt er jeg meget tilfreds med Rehau nordic plus! De lukker også meget godt for støj, ikke fordi det er så vigtigt lige der, men i byen kan jeg forestille mig, at de kommer til gavn
Skal man opnå lignende holdbarhed som gamle vinduer, så bør de nok linoliemales og være koblede 2-lags med almindelig kit. Eventuelt med energiglas, men ikke 2+1 glas, der begynder man nok at ende i, at store dele skal udskiftes ved den første renovering, glaskassetterne ved jeg ikke hvad de har for forventet levetid, men at de skal fungere uden at være tågede, isolere godt osv efter 40 år er vel ikke at forvente, så 30 år er måske forventet levetid. Kan man udskifte glas i et plastvindue? Eller smider man det hele ud, hvis man har haft indbrud eller naboens børn har kastet en frisbee gennem ruden? Eller når kassetten er begyndt at lække? Men nu er vi måske kommet vel langt væk fra tråden...
Jeg antager, at TS må købe lidt fugemasse og en spraydåse på biltema eller returnere vinduerne til SP, eller hvad maler man aluminium med?
interessant hvordan tråden kunne skride af sted til pvc eller træ vinduer...
Det store spørgsmål er nok, hvor meget man lader sig generes af de skavanker, der findes. Men jeg ville nok prøve at kontakte leverandøren. Og måske finde frem til en løsning, der passer alle!