11,131 læst ·
36 svar
11k læst
36 svar
[Billeder] Nyt køb af vinduer, er de godkendt?
Hej,
Vi har købt 4 vinduer (2 til kælder og 2 til stue), alle kommer fra SP vinduer og har aluminium på ydersiden og træ på indersiden. Vinduerne vil blive monteret af håndværkere i starten af næste år, men det kan være godt at få afklaret på forhånd, så de lever op til den rigtige standard.
Det jeg mener er, at de ikke er i perfekt stand, der er lidt skrammer og mærker her og der, og mit spørgsmål er simpelthen, om det er noget man regner med ved nye vinduer?

Top af karmen

Større billeder her: http://imgur.com/a/SyC6E
Vi har købt 4 vinduer (2 til kælder og 2 til stue), alle kommer fra SP vinduer og har aluminium på ydersiden og træ på indersiden. Vinduerne vil blive monteret af håndværkere i starten af næste år, men det kan være godt at få afklaret på forhånd, så de lever op til den rigtige standard.
Det jeg mener er, at de ikke er i perfekt stand, der er lidt skrammer og mærker her og der, og mit spørgsmål er simpelthen, om det er noget man regner med ved nye vinduer?

Top af karmen

Større billeder her: http://imgur.com/a/SyC6E
På karmens yderside gør jo ingenting. SP har jo også forborede karmeskruvhuller (jeg monterede lige et par vinduer i går). Så holdbarheden bør ikke være påvirket i hvert fald.
Skønhedsfejlene skal du nok påpege direkte til SP og måske få et afslag og leve med det. Eller bytte og vente X uger på ny levering.
Dog var mine GODT indpakkede. Var dine ikke det?
Skønhedsfejlene skal du nok påpege direkte til SP og måske få et afslag og leve med det. Eller bytte og vente X uger på ny levering.
Dog var mine GODT indpakkede. Var dine ikke det?
Aha, ja jeg mistænkte, at defekterne (revner og lignende) på selve karmene ikke spillede nogen større rolle, det vil vel alligevel blive isoleret der. Man kan selvfølgelig overveje, om det kan åbne op og skidt kan komme ind mellem glassene, men så antar jeg, at det skal revne ret meget.
De 2 større vinduer, der står bagerst og som er lysere i farven, har plastik omkring sig, og de ser ud til at have klaret sig bedre på aluminiumsdelene. Man kan stadig se, at der har været noget, der har gnedet mod dem, det ser ud som på billede 3, dvs. man ser ikke metal.
De 2 mindre ruder stod for sig selv og var sandsynligvis blevet taget af pallen tidligere, og der var ingen plastik rundt om dem. Skavankerne der ser ud til at gå ned til metallet, men spørgsmålet er, hvor pletfri man skal være? Det er ikke noget, man ser på 2 meters afstand, vil jeg tro. Spørgsmålet er vel mere, hvordan holdbarheden bliver, kan metallet måske erodere lettere?
Så undrer jeg mig også over, om der virkelig skal være sprækker, som man ser på billede 4, i hjørnet på aluminiumssiden tættest ved selve glasset?
De 2 større vinduer, der står bagerst og som er lysere i farven, har plastik omkring sig, og de ser ud til at have klaret sig bedre på aluminiumsdelene. Man kan stadig se, at der har været noget, der har gnedet mod dem, det ser ud som på billede 3, dvs. man ser ikke metal.
De 2 mindre ruder stod for sig selv og var sandsynligvis blevet taget af pallen tidligere, og der var ingen plastik rundt om dem. Skavankerne der ser ud til at gå ned til metallet, men spørgsmålet er, hvor pletfri man skal være? Det er ikke noget, man ser på 2 meters afstand, vil jeg tro. Spørgsmålet er vel mere, hvordan holdbarheden bliver, kan metallet måske erodere lettere?
Så undrer jeg mig også over, om der virkelig skal være sprækker, som man ser på billede 4, i hjørnet på aluminiumssiden tættest ved selve glasset?
Det er svært at danne sig en opfattelse med rigtig højopløste nærbilleder. Jeg tror, du skal lytte til dig selv i første omgang. "Er det noget, du vil blive generet af? Er det værd at skændes om?"
Små skavanker findes desværre på alle vinduer, hvis man kigger tæt på. Men selvfølgelig skal man ikke finde sig i hvad som helst.
Små skavanker findes desværre på alle vinduer, hvis man kigger tæt på. Men selvfølgelig skal man ikke finde sig i hvad som helst.
Min sambo arbejder som vinduesbygger (dog ikke på SP), men det er et problem, at mørke og farvede aluprofiler let beskadiges og får synlige mærker i produktionen og under håndteringen, hvilket de også kasserer meget for på fabrikken. Så jeg synes nok, at din reklamation kan være berettiget, for nyt skal jo være nyt og fint!
Vi har lige sat nye vinduer i med samme konfiguration som jer (alu udenpå og indeni træ). Vi fik dem leveret ordentligt indpakkede, på palle, og selvom der på ydersiden (den del der er inde i væggen) af karmene var lidt små (!) skader, var de dele som er synlige "perfekte". Dvs. ingen sprækker, ingen skrammer, ingen ridser osv., hvilket er hvad jeg forventer, når jeg køber NYE vinduer. Anderledes er det jo, hvis det er en fejlagtig bestilling der sælges billigt, eller næsten nye der allerede har været monteret.... Jeg ville ikke have accepteret, at NYE vinduer var skrammede og ridsede, inden de overhovedet var sat op. Så ville jeg i det mindste have krævet prisnedsættelse, men ikke nødvendigvis af SP - dem, der har pakket vinduerne ud af plasten, kan meget vel være skyldige i nogle af ridserne. Jeg synes, du skal tale med din forhandler først og fremmest, netop fordi de var udpakket, og originalemballagen var brudt.
Gassen holdes ikke inde af karmen. I rammen sidder en glaskassette, som er en hel enhed. Du kan altså tage glaskassetten ud (og skifte denne) uden at gassen lækker ud.
Nu er det sådan, at det er godt at købe svenske vinduer fra en svensk forhandler. For når du kontakter din forhandler, vil det løse sig, da SP værner om sit ry. De erstatter dette, det er min erfaring, og det skal SP derfor have ros for. På den måde fortsætter vi med at købe blandt andet svenske SP vinduer.
Enig. Fik mine vinduer leveret i forgårs, hvor to var transportskadede, ikke meget men et par mm maling var skrammet af ned til aluminiumet på et meget synligt sted.magnetens sagde:
Fik kommentaren først, at det kunne males over... Jeg forklarede, at hvis jeg vil købe renoveringsvinduer, så gør jeg det og desuden til en lavere pris, men nu er disse nye. De tog vinduerne tilbage, og jeg fik nye leveret i går.
Virksomheden kan stadig sælge disse vinduer, men til en reduceret pris til dem, der er ok med skaden.
Jeg har udskiftet et antal vinduer og døre derhjemme (dog ikke SP) og er overrasket over det lave kvalitetsniveau. Store vinduer, der kommer på palle med kun et enkelt lag plast over, og yderdøre, der kommer helt ubeskyttede. Det er jo ret åbenlyst, at disse vinduer og døre vil få transportskader.hangun sagde:Nu er det sådan, at det er godt at købe svenske vinduer hos en svensk forhandler. For når du kontakter din forhandler, vil det løse sig, fordi SP er bange for deres ry. De erstatter dette, det er min erfaring, og det skal SP derfor have ros for. På den måde fortsætter vi med at købe blandt andet svenske SP-vinduer..
I samtlige tilfælde, hvor jeg har reklameret, har det resulteret i penge tilbage. Hvor mange penge jeg har fået, har afhængt af defektens størrelse og betydning (at returnere store vinduer og yderdøre er jo ikke en mulighed, medmindre det er meget store defekter, der påvirker funktionen, og det har der heldigvis aldrig været for mig).
Det interessante er, at jeg aldrig har behøvet at skændes, og pengene er blevet betalt uden den mindste diskussion. Det er jo for så vidt rart, men man får en fornemmelse af, at vinduesproducenterne og deres forhandlere er helt bevidste om, at mange kunder ikke er tilfredse med den vare, de har købt, og at det enkleste er bare at "betale sig fri" fra problemet snarere end at etablere en produktion og distribution, der ikke forårsager defekter på deres produkter.
Og jeg har kun købt vinduer og døre fra svenske producenter og via svenske forhandlere.
Næste gang skal jeg prøve at købe fra udlandet bare for at se, om de håndterer deres produkter bedre og beskytter dem mod skader på en bedre måde
Medlem
· Västerbotten
· 872 indlæg
Hvis man vil sammenligne, så købte jeg 10 vinduer og en yderdør med større vinduer fra Skånska byggvaror. Det var godt nok trævinduer (3-lags) og blev transporteret op til Umeå. Vinduerne blev leveret stående, skruet fast med et bundt planker i karmene, bølgepap omkring kanter/hjørner, og alt var pakket ind i plast med tre hundrede omgange, sådan cirka.
Der blev opdaget et par små skader på dem, store som 10-ører, men de endte ved isolering/beslag, så det var ikke noget problem. Døren havde fået en lille skramme, som de sendte "neglelak" op for at rette. Ellers var der ingen problemer, selvom det var lavprisvarianter.
Havde jeg fået aluminiumsvinduer som dem på billederne, ville jeg nok være blevet lidt irriteret, især da disse normalt er dyrere end træ.
Der blev opdaget et par små skader på dem, store som 10-ører, men de endte ved isolering/beslag, så det var ikke noget problem. Døren havde fået en lille skramme, som de sendte "neglelak" op for at rette. Ellers var der ingen problemer, selvom det var lavprisvarianter.
Havde jeg fået aluminiumsvinduer som dem på billederne, ville jeg nok være blevet lidt irriteret, især da disse normalt er dyrere end træ.
Nu kan jeg ikke se billederne da imgur er blokeret der hvor jeg sidder men bliver lidt bekymret hvis noget er ridset og slidt når det kommer nyt fra fabrikken. Enten er det fabrikken der har sjusket med håndteringen under produktionen eller også er det transportfirmaet der ikke har gjort det rigtigt.
Er det for dårligt emballeret skal transportøren sige fra, ellers har de vel accepteret emballeringen og skal tage ansvar for at det er OK når det kommer frem?
Jeg fik mine nye vinduer leveret for to uger siden og da stod de på paller, med "skal" af OSB på alle malede sider eller hvor glasset var. På hver side af "pakkerne" var der en skrue trukket ind i underkanten og en i overkanten på karmen så de stod stille og så var OSB'en nedtrukket på hver side af pallen og skruet i den.
Mellem hver karm var der en afstand på ca. en cm så de ikke kunne gnide mod noget.
Truckføreren som skulle løfte dem af og lastbilchaufføren sagde at det var de bedst pakkede vinduer de havde set!
Truckfyren sagde at det ikke er usædvanligt med vinduer som bare står sammen med lidt papir mellem hver karm og så en plastik trukket rundt et par gange. Underlag af 45x45 eller lignende som fastgøres med bånd rundt om karmen så man kan løfte i karmen. Han sagde at man altid er bange for at det vil slippe/gå i stykker når man løfter.
Særligt slemt er det vist når de kommer fra Baltikum eller Polen. Svenske vinduesfabrikanter var vist lidt bedre men sjældent kommer det på paller.
Det ser ud til at leverandørerne regner med at der kan komme visse reklamationer men at det er billigere at håndtere end at emballere mere/bedre.
Revner i karmetræet på ydersiden behøver jo ikke være et problem hvis det ikke fortsætter med at revne og også vride sig, det afhænger vel lidt af hvorfor det er revnet.
Håber det løser sig og at du bliver tilfreds med de nye vinduer uanset om du får nye eller om du får prisnedsættelse/ny maling at male på.
Det er jo ikke sjovt at bygge nyt og så se de der skader i fremtiden.
Er det for dårligt emballeret skal transportøren sige fra, ellers har de vel accepteret emballeringen og skal tage ansvar for at det er OK når det kommer frem?
Jeg fik mine nye vinduer leveret for to uger siden og da stod de på paller, med "skal" af OSB på alle malede sider eller hvor glasset var. På hver side af "pakkerne" var der en skrue trukket ind i underkanten og en i overkanten på karmen så de stod stille og så var OSB'en nedtrukket på hver side af pallen og skruet i den.
Mellem hver karm var der en afstand på ca. en cm så de ikke kunne gnide mod noget.
Truckføreren som skulle løfte dem af og lastbilchaufføren sagde at det var de bedst pakkede vinduer de havde set!
Truckfyren sagde at det ikke er usædvanligt med vinduer som bare står sammen med lidt papir mellem hver karm og så en plastik trukket rundt et par gange. Underlag af 45x45 eller lignende som fastgøres med bånd rundt om karmen så man kan løfte i karmen. Han sagde at man altid er bange for at det vil slippe/gå i stykker når man løfter.
Særligt slemt er det vist når de kommer fra Baltikum eller Polen. Svenske vinduesfabrikanter var vist lidt bedre men sjældent kommer det på paller.
Det ser ud til at leverandørerne regner med at der kan komme visse reklamationer men at det er billigere at håndtere end at emballere mere/bedre.
Revner i karmetræet på ydersiden behøver jo ikke være et problem hvis det ikke fortsætter med at revne og også vride sig, det afhænger vel lidt af hvorfor det er revnet.
Håber det løser sig og at du bliver tilfreds med de nye vinduer uanset om du får nye eller om du får prisnedsættelse/ny maling at male på.
Det er jo ikke sjovt at bygge nyt og så se de der skader i fremtiden.
Nyt skal jo være nyt, dette er ikke acceptabelt. Da jeg købte 14 vinduer for omkring 100000 kr var de helt fejlfrie. Men satsede på PVC Rehau nordic plus, ved ikke om PVC er mere holdbart?