Jeg ville tro, som andre, at der allerede sidder glespanel/råspont fast i bjælkelaget nedenunder. I så fald hviler isoleringen sandsynligvis på glesen/råsponten. Når du river pladerne ned, vil isoleringen altså blive siddende, den behøver du ikke røre. Du behøver heller ikke sætte noget mere gles/spont på, du vil blot erstatte de eksisterende loftsplader med nye i form af gips. Nu har jeg ingen anelse om tykkelsen på de eksisterende (bør jo kunne måles), men gips kan vel næppe være så meget tykkere end de gamle?
Min opfattelse er, at der sidder reglar på følgende måde:
Treetex-pladerne spænder derefter over flere af disse. Man kan se sprækker nogle steder langs med reglerne, og der kan man se et godt stykke op. Man kan se selve pladen, som måske er 1 cm, og så kan man se massiv brædder, som ser ud til at gå ret langt op.
Dette gør, at jeg opfatter, at der ikke er nogen glespanel, hvis der havde været glespanel, burde jeg vel have set dem gående i modsat retning i forhold til reglerne, og så burde de også have været fuldt synlige i disse sprækker.
Man kan se nogle af sprækkerne på billederne, men desværre er der ikke nok lys oppe, så I kan se, hvor langt op de går. Jeg skal forsøge at tage bedre fotos af det.
Hvis der ikke findes glespaneler, vil det også betyde mere arbejde, da man skal håndtere isoleringen og måske endda udskifte den. Ikke fordi det er et stort arbejde, men det er godt at være forberedt på det.
Har du ingen spredning i dag, så vil du muligvis få isoleringen i hovedet, når du tager pladerne ned, ja. Hvis det er tilfældet, kan du i stedet for at sætte spredning under lægterne sætte spredning mellem lægterne og presse isoleringen op over spredningen efterhånden. Mere arbejde, men du sænker i det mindste ikke loftet. Hvordan du skal gøre med el vides dog ej. Trække VP-rør igennem lægterne?
Fremragende! Tak for al hjælpen, det lyder som om vi er kommet til en konklusion. Jeg river ned loftet med en koben og triller isolering ned, så må den gøre det. Jeg sætter så derefter råspont (hvilket vil bygge nogle cm i højden) hvor jeg kan skubbe isoleringen tilbage (hvis det ikke allerede ligger tilbage). Derefter er det bare at sætte enkeltgips op, spartle, slibe og så male.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.