Hej,

Jeg har et kælderloft, hvor jeg gerne vil trække el, men først skal jeg finde ud af, om jeg bare kan tage pladerne ned, eller om der ligger isolering ovenpå dem. Det vil nok blive ret besværligt at skulle trykke isolering op nedefra, mistænker jeg.

Jeg har forsøgt at bryde en plade ned, men det ser ud til, at de er limet fast!? Masonitpladen (eller hvad det nu er) bukker bare, og malingen bobler.

Jeg kan ikke se nogen søm i pladerne, og de sidder lidt ujævnt nogle steder. Man kan også se på nogle af billederne, at loftet i stuen i kælderen (som er ombygget) har omtrent samme højde som loftet i dette rum. Man kan også se, at vindueskuberne, der skal udskiftes med vinduer, går helt op til loftet, hvilket gør det svært bare at sænke loftet.

Huset er bygget i 71 og er ét plan med indrettet kælder. Det er egentlig et træhus med teglfacade.

Sådan ser det ud:

IE0Ryue.jpg
cV1HFrW.jpg
JCSnujy.jpg
HZQajhS.jpg
6D7WNak.jpg
yitWK1L.jpg
O1TI1j7.jpg
aSHYNE4.jpg
LyPgmKC.jpg
e6fLN8O.jpg
XTi3CCs.jpg
tsAAuV8.jpg
9DIqNgo.jpg
KGiUtIR.jpg
qn1IN49.jpg
L2YwapV.jpg
c1dGa3k.jpg
2S8p90g.jpg
0soM0oG.jpg
iWoRZPe.jpg
ynFEi7S.jpg
lIQSQqx.jpg
JRWJ6Ou.jpg
yVr8Aok.jpg
PCnHDDC.jpg
hpIjJGi.jpg
css084z.jpg

Album for nærbilleder: http://imgur.com/a/uDtpr

Hvad tror I om dette? Skal jeg ødelægge en plade for at finde ud af, om jeg kan udskifte dette loft med jævnt gips? Hvis det viser sig, at isoleringen hviler på disse plader, tror jeg, det bliver for meget arbejde (i hvert fald for mig) at udskifte hele loftet.

Synes det ser ud som tretex, og den vil gå i stykker, hvis du forsøger at tage det ned, tror jeg.
Jeg ville nok gipse over bef-pladerne, når du er færdig.

O ja det er sandsynligt, at der er isolering ovenover pladerne men ikke specielt meget. Ville gætte på Max tykkelse 70mm

Kan du ikke bore hul med hulbor og fiske det igennem, du vil lægge ind i loftet. Så ville jeg have gjort.

Ja det ser det jo ud til at kunne være, men hvordan kan de have fastgjort det med tanke på, at det ikke er nemt at trække ned? Gipsar jeg over det, så får jeg 2 problemer 1. Vinduerne går allerede helt op til loftet og lidt til som det er nu, 2. Jeg må sandsynligvis lægge en slags reglar imellem, da pladerne sidder ret ujævnt, hvilket gør, at jeg bygger endnu mere op mod vinduerne.

Nu skal vi ganske vist skifte vinduer, men tanken er, at de skal placeres på samme niveau som de øvrige vinduer på kælderniveau (dvs. bruge samme hul). De nye vinduer vil dog have karm og være åbnbare, så selvfølgelig kan der være lidt marginal.

Hvis der er isolering, og man river det ned, er det muligt at få det op igen uden at leje store maskiner? Dvs. kan en almindelig gipsbærer holde en gipsplade med isolering på plads uden at knække?

Ellers lyder det jo praktisk blot at bore lidt større huller her og der for at trække elrørene.

Er det et træbjælkelag? Det er tretex (blød spånplade) og pladerne skulle efter sigende være sømmet. Det burde være et spærpanel som pladerne er sømmet på, og det skal holde på isoleringen hvis du river pladerne ned.

Ja præcis, det er et trægulv. Jeg kan ikke se nogen klare søm, men selvfølgelig kan de stadig være sømmet, måske er sømmene skudt lidt ind i pladerne, eller også har man brugt små hoveder og derefter malet over. Og ja, der går lægter ovenover disse plader, sandsynligvis det du kalder spredt panel. Banker man på pladerne, kan man komme frem til, at de sidder med måske halv meters mellemrum eller lignende.

Måler jeg fra gulv til loft, er det ca. 2,19 meter i både det tidligere ombyggede "gillestugan" og i det rum, jeg arbejder med nu. Forskellen er, at i "gillestugan" sidder der et klart pænere loft, men alligevel ser det ikke ud som om, man har taget nævneværdigt på vinduerne i overkanten (det er åbnebare kældervinduer der).

Så spørgsmålet er da, hvis man river disse plader ned og vil sætte gips op, er det muligt at få isolering i igen, eller er det en stor og omfattende opgave?

Jeg ville gerne sætte gips direkte på disse plader, men problemet er som sagt, at vindueshøjden allerede går helt op, og at pladerne, der sidder der i dag, sidder ret ujævnt.

På flere af billederne synes jeg, at jeg kan se sømhoveder tydeligt gennem malingen! Særligt på billede 2 ovenfra.

Frem med kobenet og bryd ned elendigheden.

• Synes
MB77
  • Laddar…
mlkjhr sagde:
På flera af billederne synes jeg mid se sømhoved klart gennem farven! Især på billede 2 oppefra.
Ja, det var også min opfattelse, men så er der store områder, hvor der ikke ses noget som helst. Tager jeg en skruetrækker og trykker på disse steder, hvor det ser ud til at være sømhoved, er der intet der.

MathiasS sagde:
Fram med kobenet och bryt ner eländet.
Ja, så vil jeg nok finde ud af, hvad der er der, men jeg tænkte, om der fandtes en standard for dette, så man vidste, om der lå isolering ovenpå. Så vidt jeg forstår, vil der ligge isolering på disse plader, og at få nye plader op senere med isolering på lyder som et tungt arbejde?

tommib
Isolationen er ikke noget problem. Den ligger som sagt normalt i bjælkelaget og holdes på plads af lægterne. Du sømmer et par brædder lægtepanel på, trækker en isoleringsplade op, sømmer et par brædder til, ny plade osv. Det er ikke særlig tungt overhovedet. Det er meget værre at få op gipspladerne, her skal du enten have to venner eller en pladeløfter. Gør det ordentligt, når du alligevel gør det! Så kan du ordne dine grimme elkabler samtidig ;)

tommib sagde:
Isoleringen er ikke noget problem. Den ligger som sagt normalt i bjælkelaget og holdes på plads af glesen. Du sømmer et par brædder glespanel, trækker en isoleringsskive op, sømmer et par brædder til, ny skive osv. Det er ikke særlig tungt overhovedet. Så er det meget værre at få gipspladerne op, der bør du enten have to venner eller en pladeløfter. Gør det ordentligt når du alligevel gør det! Så kan du fixe dine grimme elkabler samtidig ;)
Lyder som en idé, men behøver jeg virkelig sætte glespanel op? Det vil jo bygge på højden yderligere en cm? Hvordan er det gjort fra starten? Har man lagt isoleringen oppefra ved konstruktionen?

tommib
Man sætter vanligtvis glespanel for at have noget at fæstne pladerne i. Bjælkelaget har sjældent den rette cc-måling for at montere plader. Som bonus bliver det lettere at få isoleringen på plads. Svært at vide hvilken vej man lagde isoleringen, men det er under alle omstændigheder ikke særligt svært at gøre det nedefra.

Når du skal bende pladerne ned, er det også godt at være to. Så kan man bearbejde hver plade fra to sider samtidigt med hver sin brækjern. Bende forsigtigt og forsøg at få så stor overflade med hver gang, så du ikke bare bender pladen til flis. Det er lidt svært at forklare, men man lærer teknikken efter et stykke tid.

snowjim sagde:
Ja, då lär jag få reda på vad som finns där men jag tänkte om det fanns någon standard på detta så att man visste om det låg isolering ovanpå. Vad jag förstår så kommer det ligga isolering på dessa plattor och att få upp nya plattor sen med isolering på låter som ett tungt jobb?
Jeg ville sige, at det normale er, at der er råspont sømmet i bjælkelaget og isolering ovenpå dette. Disse plader er sømmet i råsponten.

OM du mod forventning skulle have brug for at fylde ny isolering (kan ikke rigtig se, hvordan du ender i den situation dog) så piller man jo isoleringen op i bjælkelaget, og den sidder fast af sig selv, derefter sømmer du forskalling og derefter op med gips ved hjælp af pladeløfter.

okay, så sandsynligvis behøver jeg ikke bekymre mig om isoleringen, jeg skal bare tage ned loftpladerne, sætte op glespanel, sætte de skårede gipsplader op, spartle og endelig male? Det lyder som et job, jeg selv kunne gøre.

Så kan jeg få elektrikerne ind, når loftet er revet ned, så de kan trække al el, før jeg sætter glespanel op.

Hvis isoleringen falder ned, når jeg fjerner pladerne, kan man genbruge dem, eller bliver det nødvendigt at købe nyt?

Hvor meget tror vi, at loftet kan blive bygget på, hvis man gør det på denne måde? Jeg antager, at glespanelen tager nogle cm, og gipsen er sandsynligvis tykkere end de plader, der sidder der nu. Jeg tænker bare, så vinduerne ikke bliver overlappet.

Sådan ser et vindue ud i det allerede renoverede rum:

Nw652iD.jpg
http://i.imgur.com/Nw652iD.jpg

Man kan se, at loftet bygger lidt på vindueskarmen i overkanten, jeg håber, at jeg ikke behøver at bygge meget mere i det rum, jeg arbejder med lige nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.