Under inspektionen blev der klaget over, at listerne gik helt ned i vindueskarmene og skulle saves af. Dette gjaldt også en dør, sådan ser det ud.
Spørgsmålet er nu, kan jeg save dette på stedet, men stadig få det jævnt og pænt f.eks. med en Multi-Cutter
Eller skal man tage listerne ned og save dem i en geringkasse? Hvilken retning skal det vinkles? Mistanken er, at spidsen skal være udad, så vandet løber af korrekt? Hvor mange grader?
Multiskæreren fungerer fint. Læg fx et stykke laminatgulv eller noget andet, der er 5-10 mm tykt, så har du noget at følge for at få et helt lige snit.
Mulitkuttern fungerer fint. Læg fx et stykke laminatgulvplade eller noget andet, der er 5-10 mm tykt, så har du noget at følge for at få et helt lige snit.
Aha, så hvad du mener er, at jeg kan placere en slags stykke på vindueskarmen, der er 5-10 mm højt, og så save efter dette? Så må man antage, at vindueskarmen ligger med samme vinkel. Der er ret mange vinduer, der skal fikses.
Jeg har ikke brugt sådan et værktøj tidligere, er der ikke risiko for at save i vinduerne eller det, der ligger bag listen?
Bedst og nemmest er at du følger vinduesblets hældning som tomas33 foreslår. Ellers er det nemmest at du fremstiller en klods med korrekt vinkel og korrekt afstand fra vinduesblet som du kan lade klingen på multicutteren følge. Men jeg havde som sagt lavet snit som følger blet.
Multicutteren er let at bruge, og det er ikke noget problem at lave snit tæt på vinduet. Men test maskinen på en ubetydelig træbit først, er vel et varmt tip.
Læg gerne nogle kroner ekstra og køb GOP 300 SCE i stedet for den 250, som du vedhæftede billede af. 300’eren har snelåse til at skifte klinger, og det er guld værd at slippe for at fumle med en umbrakonøgle. Man skifter ofte mellem forskellige klinger på en sådan maskine nemlig.
Bedst og nemmest er, at du følger vinduesblets hældning som tomas33 foreslår. Ellers er det nemmest, at du fremstiller en klods med den rigtige vinkel og den rigtige afstand fra vinduesblekket, som du kan lade klingen på multicutteren følge. Men jeg ville som sagt lave et snit, der følger blekket.
Multicutteren er let at bruge, og det er ikke noget problem at lave snit tæt på vinduet. Men test maskinen på et ubetydeligt stykke træ først er et godt råd.
Læg gerne nogle kroner mere og køb GOP 300 SCE i stedet for den 250, som du vedhæftede billede af. 300'eren har hurtigfeste til at skifte klinger, og det er guld værd at slippe for at rode med en unbrakonøgle. Man skifter nemlig ofte mellem forskellige klinger på en sådan maskine.
Så gør jeg det.
Egentlig ville jeg have en Bosch multi-cutter med 14.4V batteri, da jeg har skruetrækker i samme serie, men det ser ikke ud til at findes, og en ledningsdrevet er sikkert stærkere og bedre uanset.
Jo, den findes i 14,4v ledningsfri. Hedder Bosch Multi-Cutter GOP 14,4 V-EC, men det ser ud til, at det kun er muligt at få fat i 18V versionen i Sverige af en eller anden grund. Fandt dog 14,4 versionen på ebay.com
For min egen del er jeg en tilhænger af ledningsmaskiner generelt bortset fra skruetrækkere. Det tager ikke mange minutter ekstra at trække en ledning frem, når man alligevel er i gang med at slæbe alle værktøjerne frem. Desuden har man så adgang til ubegrænset energimængde
Jeg købte mig selv en 300 SCE nu i sommer, da jeg renoverede nogle af vores vinduer, og jeg er meget tilfreds. Desuden ser vores vinduer identiske ud med dine. Er det SP-vinduer du har?
Læg gerne nogle kroner og køb GOP 300 SCE i stedet for den 250, som du vedhæftede billede på. 300:an har hurtigspænde til at skifte bladene, og det er guld værd at slippe for at fipplere med en insexnøgle. Man skifter ofte mellem forskellige blade på en sådan maskine nemlig.
Tror du har fået de tips, du har brug for, hvad angår gennemførelse. Men dette kan jeg skrive under på. Jeg købte 250, troede ikke, jeg ville bruge multiværktøjet så frygteligt meget. Men det gør jeg, og insexnøglen er fremme ret ofte 😞
Jeg tænkte først præcis som varmkorv, men så var jeg så heldig at låne en multicutter med hurtigfæste (en Co-tech), og da indså jeg, hvor praktisk det var. Havde jeg ikke lånt den der, så havde jeg sandsynligvis haft en 250 i dag.
Hvordan gør man med den ende man saver af, bør man male der med det samme? I så fald vil man nok have mindst 1 cm for at kunne komme ind, uden at male på alt andet.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.