5,292 læst ·
6 svar
5k læst
6 svar
Billede af støtte, stamp nogen? (til udskiftning af sålbænken)
Jeg har brug for at udskifte nogle stående regler og et stykke af syllen efter en gammel vandskade i væggen. Tænker, at det er passende at fjerne maks to stående regler ad gangen og det tilsvarende stykke af syllen. Der er jo blevet skrevet meget på forummet om sylleskift på gamle 70'er-huse, men jeg ønsker et billede af, hvordan man støtter/opstiver, når man fjerner syll eller stående regler. Jeg har set stålstøtter på byggepladser med en skrue, der presser op. Men man kan jo ikke stille en stempel på syllen, man skal fjerne, og man kan vel ikke stille den ved siden af, lidt skævt, eller? Findes der en anden type stempel end dem, jeg har set, som kan stå ved siden af væggen?
Nogen der har et billede?
Nogen der har et billede?
Syllen ligger på grunden og bjælkelaget på den, men hvordan er det med dine regler, hvor står de? Hvis du lægger et foto op af, hvordan det ser ud, bliver nok et svar mere relevant. Hvordan ser det ud nedenunder, er det kælder, krybekælder e.l.
Aah, missede at sige, at det er syll på betonplade. Jeg vil jo også gerne udskifte nogle af de opstående regler, så min væg vil være åben uden gipsplade. Men jeg har ikke åbnet væggen endnu, så jeg kan ikke tage foto. Jeg ved dog, at det skal udskiftes
Det er en konventionel væg med syll og opstående regler.
Det er selvfølgelig muligt at sætte stutten mellem syll og den horisontale regel i overkanten på to steder med ca. 1 meter imellem, og derefter skære syllen lige ved siden af stutterne og fjerne to opstående regler. Men så får man jo ikke så meget støtte i midten.
Det er en konventionel væg med syll og opstående regler.
Det er selvfølgelig muligt at sætte stutten mellem syll og den horisontale regel i overkanten på to steder med ca. 1 meter imellem, og derefter skære syllen lige ved siden af stutterne og fjerne to opstående regler. Men så får man jo ikke så meget støtte i midten.
Har set sådan arbejde og været med, da er der blevet sat reglar på tværs ude og inde i friske stykker og løftet lidt med donkraft, det behøves ikke meget luft nedenunder for at fjerne en sylla, men det plejer at være godt med søm som holder igen i den. Tror nok, at du skal tjekke med nogle byggefirmaer hvad der er bedst og ses på stedet, ikke noget man gør som lægmand, gulvbjælkelaget ligger højere end syllen, så også der bliver der arbejde.
Jeg har bygget både ydervægge, gulvbjælkelag til villa og bygget en hel garage i løsvirke inklusive spær, så det her klarer jeg nok selv.
Men jeg er alligevel interesseret i, hvordan man plejer at gøre, da dette ser ud til at være en standardoperation på visse 70'er-villaer. I mit tilfælde skyldes det dog ikke fugtige remme fra pladen, men i stedet en taglækage, der har gjort, at der er løbet vand ned i væggen.
Væggen står på en betonplade, og gulvet er ikke opbygget. Vinylgulv direkte på betonen.
Regler på inderside/yderside + donkraft virker godt, hvis man kun skal skifte remmen. Men det går muligvis også fint at skifte en stående regel ad gangen og skrue den nye fast i den tværgående regel, før man fjerner den næste. Jeg håber, det er maksimalt tre stående, der skal skiftes pga. skimmel.
Måske bedre at gøre det i to trin selvfølgelig. Først støtte under remmen lige ved siden af den stående regel, der skal skiftes. Efter de stående er udskiftet, skruer man en liggende regel på siden, som man løfter i og skifter remmen. (eller omvendt rækkefølge)
Men jeg er alligevel interesseret i, hvordan man plejer at gøre, da dette ser ud til at være en standardoperation på visse 70'er-villaer. I mit tilfælde skyldes det dog ikke fugtige remme fra pladen, men i stedet en taglækage, der har gjort, at der er løbet vand ned i væggen.
Væggen står på en betonplade, og gulvet er ikke opbygget. Vinylgulv direkte på betonen.
Regler på inderside/yderside + donkraft virker godt, hvis man kun skal skifte remmen. Men det går muligvis også fint at skifte en stående regel ad gangen og skrue den nye fast i den tværgående regel, før man fjerner den næste. Jeg håber, det er maksimalt tre stående, der skal skiftes pga. skimmel.
Måske bedre at gøre det i to trin selvfølgelig. Først støtte under remmen lige ved siden af den stående regel, der skal skiftes. Efter de stående er udskiftet, skruer man en liggende regel på siden, som man løfter i og skifter remmen. (eller omvendt rækkefølge)
Godt med info, du har ikke tommelfingeren i hånden som det kaldes, som du siger det måske skal gøres i flere trin, og det må nok ses på stedet for at afgøre i hvilken rækkefølge. Du har rent betongulv, måske kan det lade sig gøre at løfte lidt med skrueunderstøtning mod en grov planke på indersiden (mod tagkonstruktionen) så hele væggen løfter på den side, afhænger af om syllen og væggen sidder sammen med forband i pladen.
Klik her for at svare