Er i gang med at renovere vores nyindkøbte etplanshus bygget af SIAB i 1966. Indervæggene består af spånplader limet i en slags sandwichlaminat med papir i bikagestruktur som afstandsmateriale. Dørkarmene er integreret i væggene uden karme, så det hele ser ud til at være en slags prefabmoduler. Jeg er mest nysgerrig - er der nogen, der ved noget mere om denne konstruktionsmetode?

Johannes

I
Bikakepapp har været brugt som afstandsmateriale i mange sammenhænge, specielt i indvendige døre og skabslåger til køkkenindretningen og garderobedøre. Om SIAB 'har fundet på' en slags prefab indvendig væg med det, har jeg dog ikke stødt på. Men det lyder interessant.

Det er jo en sandwich konstruktion med honeycom (bikage) distance. En ret almindelig konstruktion, når det kommer til andet end indervægge. Jeg har aldrig set/hørt om noget lignende. Derimod er sandwich konstruktioner med frigolit som distance mere almindelige inden for byggeverdenen.

Fordelen med en sandwich konstruktion er, at den bliver utroligt stærk i forhold til sin vægt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.