Skal sætte et hegn på kortsiden af grunden, hvor der er meget vand i jorden. Ikke sådan at der er pytter på jordoverfladen, men hvis jeg graver et hul i jorden, løber der hurtigt vand til. Jeg tænkte på at bruge færdige 70cm-sokler og makadam under og omkring soklen. Nu spekulerer jeg på, om sokkel/hegn kan blive påvirket af, at jorden er våd. Bor i Malmö-området, så jeg tror ikke der er nogen fare for frost på denne dybde, men måske noget andet der kan gå galt?

Tak,
Bobo123

Bobo123 sagde:
Skal sætte et hegn på kortsiden af grunden, hvor der er meget vand i jorden. Ikke så der er pytter på jordniveau, men graver jeg et hul i jorden, løber der hurtigt vand til. Jeg tænkte at bruge færdige 70cm-stolper og makadam under og rundt om stolpen. Nu undrer jeg mig om stolpe/hegn kan påvirkes af, at jorden er våd. Bor i Malmø-området, så jeg tror ikke, der er nogen fare for frostdannelse på denne dybde, men måske noget andet, der kan gå galt?

Tak,
Bobo123
I skrivende stund 111, der har læst mit indlæg og 0 svar. Jeg tolker dette vildt som, at der ikke er nogen direkte og konkrete hindringer for at sætte stolper i vandmættet jord.

/Bobo123

Vandet som sådant udgør ingen hindring. Er det vandsyge ler, så er der dog en ret stor risiko for, at pillerne synker. Vandsyg skærver så kan du stille et hus på din pille!

harry73
Det værste, der kan ske, er, at man efter nogle år skal rette hegnet igen, men det føles som en rimelig konstruktion, og jeg tror ikke, du får problemer

Er det så klogt med makadam under og rundt plinten?
Der vil jo stå vand der, som fryser om vinteren...

P-plats sagde:
Er det så klogt med makadam under og rundt om fundamentet?
Der vil jo stå vand der, som fryser om vinteren...
Ingen anelse, havde jeg nær sagt. Mit gæt er, at vandet er så langt nede, at det ikke fryser om vinteren. Men jeg ved meget lidt om dette. Vandet i jorden kommer fra naboens grund, og hans grund ligger ca. 5dm over min. Ved grundgrænsen har han sat en smal betonmur, der går ca. 4dm ned under jordoverfladen, og det er i denne dybde, at vandet bliver (gætter jeg).

Senest redigeret:
Bobo123 sagde:
Ingen anelse holdt jeg på at sige. Mit gæt er, at vandet er så langt nede, at det ikke fryser om vinteren. Men jeg ved meget lidt om dette.
Jeg ville køre typ 0-18 eller lignende i stedet.

Jordskrue, skruefundament.

Bobo123 sagde:
Typ: [link]
?
Jepp.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.