1,566 læst ·
8 svar
2k læst
8 svar
Betonregelvæg, hvorfor er det ikke en ting?
Hej,
Jeg undrer mig lidt over, hvorfor der ikke findes en betonregelvæg? (Ligesom en almindelig bærende trævæg, men støbt i beton)
Man sparer jo enorme mængder materiale, og en betonregelvæg burde kunne klare belastningerne fra et lille et-til-to-plans hus.
Besværligt at støbe? Ville den knække ved sidebelastninger, men en væg bærer jo primært topbelastninger.
Jeg undrer mig lidt over, hvorfor der ikke findes en betonregelvæg? (Ligesom en almindelig bærende trævæg, men støbt i beton)
Man sparer jo enorme mængder materiale, og en betonregelvæg burde kunne klare belastningerne fra et lille et-til-to-plans hus.
Besværligt at støbe? Ville den knække ved sidebelastninger, men en væg bærer jo primært topbelastninger.
Byggeveteran
· Stockholm
· 340 indlæg
Hvad er det for materiale du gemmer?
Byggeveteran
· Stockholm
· 340 indlæg
Nja du må nok overveje det en gang til
Det er vel ikke rigtig noget problem, udover at det er lidt kompliceret. Skal jo bygge støbeforme på stedet osv. Betonbilen skal derud to gange i stedet for én. Installationer kan ikke suppleres uden at fræse spor i væggen. Kan jo have installationslag udenpå for så vidt...
Ser man på den økonomiske side, så er det vel ingen der leverer standardpakke-huse, som synes det er en god idé.
Der findes dog rækkehuse, der er bygget på den måde, betonetagedæk samt bærende vægge. Jeg ved det ikke, men jeg gætter på, at elementerne er præfabrikerede. Måske er der nogen andre, der ved det, men sandsynligvis kan det betale sig økonomisk, hvis man laver mange moduler, typisk rækkehuse. Den bekendte jeg har, som bor i et sådant rækkehus, der er huset bygget i 70-80'erne. Ved ikke om det stadig laves, måske blev det for dyrt (?)
Ser man på den økonomiske side, så er det vel ingen der leverer standardpakke-huse, som synes det er en god idé.
Der findes dog rækkehuse, der er bygget på den måde, betonetagedæk samt bærende vægge. Jeg ved det ikke, men jeg gætter på, at elementerne er præfabrikerede. Måske er der nogen andre, der ved det, men sandsynligvis kan det betale sig økonomisk, hvis man laver mange moduler, typisk rækkehuse. Den bekendte jeg har, som bor i et sådant rækkehus, der er huset bygget i 70-80'erne. Ved ikke om det stadig laves, måske blev det for dyrt (?)
Byggeveteran
· Stockholm
· 340 indlæg
Du har næppe haft at gøre med en betonregelstamme, hva'? Det er vel, hvad ts foreslår? Jeg kan komme i tanke om dusinvis af ulemper, men ingen fordele, beklager.1977bjorn sagde:
Der er vel ingen problemer egentlig, bortset fra at det er lidt kompliceret. Man skal jo bygge forskallingsforme på stedet osv. Betonbilen skal derhen to gange i stedet for én. Installationer kan ikke suppleres uden at fræse spor i væggen. Man kan jo have installationslag udenpå ganske vist...
Ser man på den økonomiske aspekt, så er der vel ingen, der leverer standardiserede huse, der mener det er en god idé.
Der er dog rækkehuse, der er bygget på den måde, med betonbjælker og bærende vægge. Jeg ved ikke, men jeg gætter på at elementerne er præfabrikeret. Måske er der nogen, der ved det, men det er sikkert muligt at få økonomi i det, hvis man laver mange moduler, typisk rækkehuse. Den bekendte jeg har, der bor i et sådant rækkehus, huset er bygget i 70-80'erne. Ved ikke om det stadig gøres, måske blev det for dyrt (?)
Eneste "reglement" der fungerer bedre i beton er de såkaldte huldæk til mellemdæk.
De har den absolut mest vridstive form; firkantede udvendigt og runde indvendigt.
Betonkonstruktion med forspændte kabler som armering; genialt.
De har den absolut mest vridstive form; firkantede udvendigt og runde indvendigt.
Betonkonstruktion med forspændte kabler som armering; genialt.
Hvad man gør ret ofte er at lade etageadskillelserne stå på betonpiller og så bygger man vægge mellem pillerne (og hvor som helst man vil have en væg) med stålregel/gips (evt. plus OSB eller krydsfiner).S Sman1 sagde:Jeg undrer mig lidt over, hvorfor der ikke findes en betonregelvæg? (Typ ligesom en almindelig bærende trævæg men støbt i beton)
Man sparer jo frygtelige mængder materiale, og en betonregelvæg burde kunne klare belastningerne fra et lille en-to-planshus.
Besværligt at støbe? Ville den knække ved sidelaster, men en væg bærer jo primært topbelastninger
Passer godt til kommercielle lokaler, dvs. butikker, kontorer osv.
Klik her for at svare