Hej, jeg har et rum på ca. 20m2, som tidligere har været et fritstående udestue. Nu vil vi bygge det om og sætte en spabad og irsauna ind, problemet er, at jeg vil have gulvvarme. Problemet med det er, at pladen, som er tør og uden revner lige nu, er støbt direkte på klippen nedenunder! Jeg overvejer, hvordan jeg skal gribe det an, da det ikke vil være muligt at bryde op og dræne under pladen på grund af klippen? Nogen med forslag til en mulig fremgangsmåde?
For det første skal du beslutte, om du vil fyre for kragerne eller ej. Er du ok med, at det kommer til at koste en mindre formue at varme op, isolerer du ikke og støber enten slanger ind oven på den eksisterende plade eller bryder den op og støber ny med slanger afhængigt af, hvilken byggehøjde du kan acceptere.
Hvis du vil isolere, har du også her to muligheder: isolere ovenpå og støbe slanger ind, eller bryde pladen op og sprænge klippen væk og lave en ny plade med varme. En dygtig sprænger kan skyde salver helt ind mod husvæggen.
Hvis du vil isolere, har du også her to muligheder: isolere ovenpå og støbe slanger ind, eller bryde pladen op og sprænge klippen væk og lave en ny plade med varme. En dygtig sprænger kan skyde salver helt ind mod husvæggen.
mexitegel sagde:
For det første skal du beslutte dig for, om du vil fyre for kragerne eller ej. Er du ok med, at det kommer til at koste en mindre formue at opvarme, isolerer du ikke og enten støber du slanger ind oven på den eksisterende plade, eller borer væk og støber ny med slanger, afhængig af hvilken bygningshøjde du kan acceptere.
Vil du isolere, har du også her to alternativer: isolere ovenpå og støbe slanger ind eller bore væk pladen og sprænge væk bjerget og lave en ny plade med varme i. En dygtig sprænger kan skyde salver helt ind mod husvæggen.
mexitegel sagde:
For det første skal du beslutte dig for, om du vil fyre for kragerne eller ej. Er du ok med, at det kommer til at koste en mindre formue at opvarme, isolerer du ikke og enten støber du slanger ind oven på den eksisterende plade, eller borer væk og støber ny med slanger, afhængig af hvilken bygningshøjde du kan acceptere.
Vil du isolere, har du også her to alternativer: isolere ovenpå og støbe slanger ind eller bore væk pladen og sprænge væk bjerget og lave en ny plade med varme i. En dygtig sprænger kan skyde salver helt ind mod husvæggen.
Jeg tror ikke opvarmningen bliver så voldsom derinde alligevel, da spabadet også skal stå der.
Men du mener altså, at det fungerer at isolere ovenpå pladen og så "støbe en ny plade" med varmerør i på isoleringen uden at der vil opstå komplikationer?
Bare for bekvemmelighedens skyldT topmount sagde:
Ja, bedst er antageligvis et lag eps-beton som er isolerende og derefter støber du varmeslangerne ind i flydespartel eller beton ovenpå det.K Kattisarna sagde:
Hvor tykt et lag eps bør man have? Eller kan man lægge et lag isodrän i stedet og så støbe? (Jeg har en hel del til overs)mexitegel sagde:
Jeg tænkte også, at jeg ville have en form for tætningslag og mikrocement i hele rummet.
Klik her for at svare