Hej,
Jeg ville høre, om nogen havde et tip til, hvordan man kunne skabe en væg med betonfliser UDEN den vægt, en almindelig betonflise ville have.

Tanken er altså at have en fondvæg, hvor man sætter betonfliser op, der er ca. 80 cm brede og måske 1,20 høje. I har sikkert set noget lignende, da det ser ud til at være overalt i dag.

Dog forsøgte jeg med den tyndeste armering, jeg kunne finde, og fik alligevel en tykkelse på ca. 4 cm, og så vejede pladen næsten 60 kg. Med andre ord er det en rigtig suppe at få disse op på væggen, dels skal væggen forstærkes, der kan være problemer med gulvet med tanke på vægten osv. Under alle omstændigheder kan man nok konstatere, at en helt almindelig betonplade ikke fungerer.

MEN SPØRGSMÅLET ER SÅ, OM MAN KAN FINDE PÅ NOGET ANDET, DER SER LIGESÅDAN UD, MEN MED LAVERE VÆGT?

Min tanke var så, at man måske skulle prøve fiberbeton. Jeg læste om en teknik, hvor man bruger en kerne af flamingo og derefter hønsetråd rundt og derefter ca. 2 cm fiberbeton støbt udenpå det. Hvis dette fungerer, reducerer man vægten meget, hvilket så kunne fungere til at lime op på en uforstærket væg.

Men spørgsmålet er så, hvad tror I? Kan dette fungere? OG ISÆR, hvis det skulle fungere. Hvordan vil det fungere, efter man har sat dem op. De vil stadig blive udsat for store kræfter, og spørgsmålet er, om de revner bare ved at sidde på væggen med lim? Nogle tanker? Tips? Jeg havde en tanke om, at man desuden skulle påføre et tyndt lag mat epoxy, hvor det meste af dette sandsynligvis ville trænge ind i betonen og dermed skabe en stærkere overflade uden at ødelægge den rå overflade, man vil have, betonen skal have.

Til sidst er der så også spørgsmålet om udseendet. Jeg har selv aldrig brugt fiberbeton før, hvor anderledes ser det ud? Ser det ud som almindelig beton?

Eller nogen der har et andet forslag til at reducere vægten?

Problemet er, at jeg vil have hullerne i hvert hjørne, som sidder på prefab beton elementer, da jeg planlægger at sætte store bolte i disse for yderligere at give indtrykket af, at de er ægte og ser rå ud.

Det blev meget tekst, men summen er altså at skabe en betonplade, men med lavere vægt, som skal limes op på væggen.

Taknemmelig for alle svar.

Mvh

Okay her kommer lidt forskellige forslag:

1. Støb pladerne med EPS-beton i stedet, så reducerer du vægten:
http://www.epscement.com/

2. Støb plader af fiberforstærket flydespartel og flydespartelarmeringsnet, så får du dem tyndere

3. Puds/sparkel en cellplastplade med husfix/reparationsmørtel/pudsemørtel afhængig af den overflade, du vil opnå, og armer med glasfibernet. Finja Iso-Fin kan du bruge som inspiration:
http://www.finja.se/App_Resource/Page/file/betong/5017-1.pdf

4. Få fat i glasfiberarmeret beton, så kan du støbe ned til centimetertynd uden armering, søg på GFRC Concrete på Google, det bruges meget i USA til netop den type dekorplade, du søger. Finja har en glasfiberforstærket A-mørtel til Iso-Fin systemet, som kan fungere til dette:
http://www.finja.se/App_Resource/Product/PDF/PB/5585032-1.pdf

5. Lav den sandwich-konstruktion, du overvejede, men med cellplast/pudse-net/reparationsbeton med fiber:
http://www.finja.se/App_Resource/Product/PDF/PB/5511405-1.pdf

Senest redigeret:
  • Synes
Ola1891
  • Laddar…
Mange gode forslag!

Rent spontant lyder det jo nemmest at bruge den glasfiberarmerede beton og så bare støbe 1 cm tykt, og dermed undgå armering.

Men to spørgsmål der opstår er,

1.) Hvordan vil overfladen se ud? Ses glasfibrene på overfladen? Eller ser det ud som almindelig beton efter støbning?

2.) Hvor stærk er glasfiberarmeret beton? Dvs, hvis man ikke bruger nogen armering, kan man så stadig garantere, at de ikke revner, når man sætter dem op på væggen?

Hvad tror I?

Helioz: Ud fra vægt, udseende og at undgå revner. Hvilken ville du anbefale?

1. Nej, på det jeg har støbt med reparationsbeton med fiber, har de ikke været synlige, måske hvis man diamantsliber dem. Overfladen ser ud som almindelig beton. Glasfiberbruket har jeg ikke støbt med.

2. Jeg ville alligevel have armeret, når støbningen er så tynd, ville have brugt flydespartelarmeringsnet, som disse:
http://www.bygghemma.se/inomhus/golv-och-kakel/fast-och-fog/tillbehor/armeringsnat-for-golvvarme-%C3%B8-5-70-mm/p-176186-176186

Reparationsbeton med fiber har højere styrke (50 MPa) end både almindelig fin- og grovbeton (40 MPa), så fra den faktor er den bedre. Se produktbladet jeg linkede til ovenfor. Glasfiberbruket er et A-brug med 6 MPa.

Eftersom reparationsbetonen ikke er specielt dyr (omkring 100 for 25 kg) så synes jeg, at du skal købe en sæk og lave en test, både med og uden armering for at se, hvad der er acceptabelt for dig. Hvis du finder den, så køb også en sæk med Glasfiberbruket og test, du har måske ikke brug for mere styrke end det, og så kan du støbe endnu tyndere.

Eftersom du støber så tyndt som du gør og måske ikke armerer, er mit forslag at bygge støbeformene i forskallingstræ, som du olier ind med madolie eller rigtig formolie, så bliver der mindre risiko for revner når du afformes. Olien vil ikke påvirke betonens overflade.

Skal pladerne forresten sidde indendørs eller udendørs?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.