Hej !
Jeg skal bygge en opvarmet garage på omkring 120 kvadrat og har i princippet besluttet mig 100 % for, at det bliver med vægge i betonelementer og ikke lecablokke.
Mine erfaringer med betonelementer er indtil videre ikke-eksisterende, og jeg undrer mig, om nogen kan forklare mig de forskellige alternativer til at fastgøre blokke mod grundsoklen.
Hvad indebærer "indspændt i grundsokler" som der står om på TMC betonelements hjemmeside f.eks.???
Hvordan går man frem, når man bygger med betonelementer? Findes der nogle gode sider på nettet, der beskriver forskellige alternativer til opførelsen af sådanne bygninger?
Eller er der nogen som har gjort det og vil dele med mig her, hvordan I gik frem??

Tak på forhånd ! :)

//Arrow
 
Har ikke set på TMC før, men det ser ud til, at vægelementerne er boltet momentstift i grundpladen. En enkelt væg kan altså stå alene uden at vælte.

Alternativerne er, at man har en stålskelet, som man fastgør vægelementerne til. Dvs: "monteret mod skelet"
Eller at hele bygningen fungerer som en stor kasse med taget, der holder det hele sammen. "stabilitet gennem pladevirkning i tag"
 
"monterede mod stamme" er jo en logisk benævnelse, men indspændt i sokkel ville da betyde, at man simpelthen bolter vægelementerne fast i sokkelen med en eller anden form for ekspanderbolt gennem indstøbte fæsteører eller hva???

Billeder- links.... nogen?
 
arrowsmith sagde:
"monteret mod stamme" er jo en logisk betegnelse, men inspændte i grundsål skulle så betyde, at man helt enkelt bolter vægelementerne fast i sålen med en form for ekspansionsbolt gennem indstøbte befæstelsesører da eller???...//
Ja, præcis. Eller svejsning mod en indstøbt plade. Bemærk dog, at sålen skal være dimensioneret til at optage belastningerne fra væggen.
 
Kan nogen med erfaring i at bygge med betonelementer anbefale, hvem man skal henvende sig til for at handle sine elementer, god pris og gode folk at have at gøre med med andre ord. Garagen skal bygges i det sydlige Sverige, og leverandøren skal have egen kranbil.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.