Hej

Jeg skal montere en chin-up stang i min garage, hvor jeg har letbetonvægge.
I pakken fik jeg med 4 betonexpanderskruer (?) se billede.

Kan jeg bruge disse i letbeton, eller bør jeg købe en anden type?
 
  • En hånd, der holder en metal betongexpanderskrue med en møtrik, mod en sløret baggrund.
Nej, ikke i letbeton.
Jeg ville nok have brugt en større krydsfinerplade på letbeton og nogle solide træskruer til redskabet.
 
  • Synes
Hedgehog_in_hat
  • Laddar…
De kommer aldrig til at bide. Der findes rawlplugs og skruer sammen og mindst 150 mm lange. og i forskellige tykkelser. <Vær ikke nærig med fastgørelserne
Alt findes i billige varehuse
 
  • Synes
Hedgehog_in_hat
  • Laddar…
Mange tak for svarene!
 
H
  • Synes
Hedgehog_in_hat
  • Laddar…
H halj sagde:
Kørte med disse da jeg satte en brandstige op på vores letbetonvæg hvilket fungerede godt. Den bliver dog ikke belastet så ofte!

Kontroller hvad producenten anbefaler for min. afstand mellem skruerne.

[link]

Et alternativ er at skrue to lægter på væggen som står på gulvet for at flytte lasten ned til gulvet.
Tak, jeg vil forhøre mig om hvad der anbefales
 
Hvordan ser beslaget ud til din chin-up bar?

Chin-ups i letbeton vil kræve, at du spreder belastningen, hvis fastgørelsespunkterne er for tætte. Uanset hvilken magisk skrue og plug du finder, vil momentet for fastgørelsen sandsynligvis blive større, end hvad letbetonen kan klare (hvis jeg fordomsfuldt antager, at du har en svensk normalvægt...) hvis beslaget er mere tilpasset fastgørelse i en reglestamme eller i beton.

Min generelle favorit i letbeton er ellers ESSVE's plug ifølge billedet, men den har jo ikke umenneskelige evner omkring letbetonens svaghed, som oftest er trækbelastninger lige ud fra fastgørelsen

ESSVE%20513813%20Universalplugg.jpg
 
M myrstack sagde:
Hvordan ser beslaget ud til din chinsstang?

Chins i letbeton kræver, at du spreder lasten ud, hvis fastgørelsespunkterne er for tætte. Uanset hvilken magisk skrue og plug du finder, vil momentet for fastgørelsen sandsynligvis blive større, end hvad letbetonen kan klare (hvis jeg fordomsfuldt antager, at du har svensk normalvægt...) hvis beslaget er mere tilpasset fastgørelse i en regelskelet eller i beton.

Min generelle favorit i letbeton er ellers ESSVE's plug ifølge billedet, men den har jo ikke umenneskelige evner omkring letbetonens svaghed, som oftest er trækbelastninger lige ud fra fastgørelsen

[bild]
Hej

Sådan ser beslagene ud, det er 2 stk 8mm huller
 
  • Sort metalfæste med V-formet støtte og to 8mm huller på en træbordplade ved siden af en målestok.
  • Synes
ClaudioA
  • Laddar…
J jonaserik sagde:
Du skal have en type af disse med skrue og plug i en ca 150 mm lange, så vil det holde godt. Et udvalg ses her og disse findes i varehusene
[link]
tak, det ser stabilt ud og jeg håber letbetong klarer det
 
En regel bagved ville have gjort mig tryggere for at dels have flere fastgørelsespunkter mod letbetonen samt haft større afstand mellem fastgørelsespunkterne men ingen husker en kujon :cool:

spøg til side så hvis du går i gang med dette, så tag det forsigtigt i starten, spring de der to 25ere som dingler fra taljebæltet over og hvis du havde tænkt dig chins a la crossfit så tænk på bedre fastgørelse først
 
  • Synes
hapazard
  • Laddar…
M myrstack sagde:
En regel bagved ville have gjort mig mere tryg, dels for flere fæstpunkter mod letbetonen samt for at have større afstand mellem fæstpunkterne, men ingen husker en kujon :cool:

Spøg til side, hvis du vælger dette, så tag det forsigtigt i starten, undgå de der to 25'ere, der dingler fra livremmen, og hvis du overvejer chins a la crossfit, så tænk på en bedre fastgørelse først
Du mener en horisontal regel bagved, der fastgøres i væggen og derefter gennemgående huller for at fastgøre holderne direkte i væggen?

Denne kujon ville dog aldrig glemme det, hvis man pludselig river det hele ned, fordi man var for doven til at gøre det ordentligt :)
 
En regel 45X 95 med fx 4 stk befæstelser i ytongen. Så tager du fransk træskrue lidt grovere. Mål kernen (den del der er mellem gevindene) og bor ca. 3 mm mindre hul. Det vil bide godt og ikke falde ned.
 
  • Synes
Hedgehog_in_hat
  • Laddar…
H Hedgehog_in_hat sagde:
Du mener en horisontal regel bagved som fastgøres i væggen og derefter gennemgående huller for at fastgøre holderne direkte i væggen?

Denne kujon ville dog aldrig glemme det, hvis man pludselig river hele skidtet ned, fordi man var for doven til at gøre det ordentligt :)
En vertikal regel per side. Kører du en f.eks. 45x120 eller lignende med den smalle del mod dit beslag har du jo 120mm frisk træ at trække de to skruer, som du har på henholdsvis side, og slipper for bekymre dig om dette. Tyndere træ fungerer sikkert, men så begynder du at få tyndere værk til dine træskruer. Derefter ville jeg måske have lavet vægbeslaget op mod meteren højt med mindst 4 fastgørelser, hvor enten sådan en plug jeg nævnte tidligere eller den længere variant, som en anden skrev om, fungerer. Chinsbeslaget cirka i midten eller på den nedre halvdel, så du har en stor løftestang mod de kræfter, som eventuelt trækker beslaget vinkelret mod væggen.
 
  • Synes
Hedgehog_in_hat
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.