Bedrevidende
· östergötland
· 2 774 indlæg
Nej, ikke i letbeton.
Jeg ville nok have brugt en større krydsfinerplade på letbeton og nogle solide træskruer til redskabet.
Jeg ville nok have brugt en større krydsfinerplade på letbeton og nogle solide træskruer til redskabet.
Mange tak for svarene!
Kørte med disse da jeg satte en brandstige op på vores letbetonvæg hvilket fungerede godt. Den belastes ikke så ofte dog!
Kontrollér hvad producenten anbefaler for min. afstand mellem skruerne.
https://www.proffsmagasinet.se/mask...tx30-lattbetongskruv-80x130mm-50-pack-1530081
Et alternativ er at skrue to regler på væggen som står på gulvet for at flytte lasten ned til gulvet.
Kontrollér hvad producenten anbefaler for min. afstand mellem skruerne.
https://www.proffsmagasinet.se/mask...tx30-lattbetongskruv-80x130mm-50-pack-1530081
Et alternativ er at skrue to regler på væggen som står på gulvet for at flytte lasten ned til gulvet.
Tak, jeg vil forhøre mig om hvad der anbefalesH halj sagde:Kørte med disse da jeg satte en brandstige op på vores letbetonvæg hvilket fungerede godt. Den bliver dog ikke belastet så ofte!
Kontroller hvad producenten anbefaler for min. afstand mellem skruerne.
[link]
Et alternativ er at skrue to lægter på væggen som står på gulvet for at flytte lasten ned til gulvet.
Hvordan ser beslaget ud til din chin-up bar?
Chin-ups i letbeton vil kræve, at du spreder belastningen, hvis fastgørelsespunkterne er for tætte. Uanset hvilken magisk skrue og plug du finder, vil momentet for fastgørelsen sandsynligvis blive større, end hvad letbetonen kan klare (hvis jeg fordomsfuldt antager, at du har en svensk normalvægt...) hvis beslaget er mere tilpasset fastgørelse i en reglestamme eller i beton.
Min generelle favorit i letbeton er ellers ESSVE's plug ifølge billedet, men den har jo ikke umenneskelige evner omkring letbetonens svaghed, som oftest er trækbelastninger lige ud fra fastgørelsen

Chin-ups i letbeton vil kræve, at du spreder belastningen, hvis fastgørelsespunkterne er for tætte. Uanset hvilken magisk skrue og plug du finder, vil momentet for fastgørelsen sandsynligvis blive større, end hvad letbetonen kan klare (hvis jeg fordomsfuldt antager, at du har en svensk normalvægt...) hvis beslaget er mere tilpasset fastgørelse i en reglestamme eller i beton.
Min generelle favorit i letbeton er ellers ESSVE's plug ifølge billedet, men den har jo ikke umenneskelige evner omkring letbetonens svaghed, som oftest er trækbelastninger lige ud fra fastgørelsen

HejM myrstack sagde:Hvordan ser beslaget ud til din chinsstang?
Chins i letbeton kræver, at du spreder lasten ud, hvis fastgørelsespunkterne er for tætte. Uanset hvilken magisk skrue og plug du finder, vil momentet for fastgørelsen sandsynligvis blive større, end hvad letbetonen kan klare (hvis jeg fordomsfuldt antager, at du har svensk normalvægt...) hvis beslaget er mere tilpasset fastgørelse i en regelskelet eller i beton.
Min generelle favorit i letbeton er ellers ESSVE's plug ifølge billedet, men den har jo ikke umenneskelige evner omkring letbetonens svaghed, som oftest er trækbelastninger lige ud fra fastgørelsen
[bild]
Sådan ser beslagene ud, det er 2 stk 8mm huller
En regel bagved ville have gjort mig tryggere for at dels have flere fastgørelsespunkter mod letbetonen samt haft større afstand mellem fastgørelsespunkterne men ingen husker en kujon 
spøg til side så hvis du går i gang med dette, så tag det forsigtigt i starten, spring de der to 25ere som dingler fra taljebæltet over og hvis du havde tænkt dig chins a la crossfit så tænk på bedre fastgørelse først
spøg til side så hvis du går i gang med dette, så tag det forsigtigt i starten, spring de der to 25ere som dingler fra taljebæltet over og hvis du havde tænkt dig chins a la crossfit så tænk på bedre fastgørelse først
Du mener en horisontal regel bagved, der fastgøres i væggen og derefter gennemgående huller for at fastgøre holderne direkte i væggen?M myrstack sagde:En regel bagved ville have gjort mig mere tryg, dels for flere fæstpunkter mod letbetonen samt for at have større afstand mellem fæstpunkterne, men ingen husker en kujon
Spøg til side, hvis du vælger dette, så tag det forsigtigt i starten, undgå de der to 25'ere, der dingler fra livremmen, og hvis du overvejer chins a la crossfit, så tænk på en bedre fastgørelse først
Denne kujon ville dog aldrig glemme det, hvis man pludselig river det hele ned, fordi man var for doven til at gøre det ordentligt
En vertikal regel per side. Kører du en f.eks. 45x120 eller lignende med den smalle del mod dit beslag har du jo 120mm frisk træ at trække de to skruer, som du har på henholdsvis side, og slipper for bekymre dig om dette. Tyndere træ fungerer sikkert, men så begynder du at få tyndere værk til dine træskruer. Derefter ville jeg måske have lavet vægbeslaget op mod meteren højt med mindst 4 fastgørelser, hvor enten sådan en plug jeg nævnte tidligere eller den længere variant, som en anden skrev om, fungerer. Chinsbeslaget cirka i midten eller på den nedre halvdel, så du har en stor løftestang mod de kræfter, som eventuelt trækker beslaget vinkelret mod væggen.H Hedgehog_in_hat sagde:


