Skal bygge en lille terrasse ved sommerhuset, har købt færdige stolper 50cm høje. Fik tippet at hælde et par liter beton i bunden i stedet for at lægge en haveflise i bunden og bøvle med at få det lige. Tanken er så at hælde cirka 5 liter beton i bunden af hullet, sætte stolpen, bruge lod til at få det lige, og derefter fylde hullet med det, der blev gravet op. Hvor længe bør jeg vente på, at betonen skal hærde, inden jeg belaster stolpen med resten af terrassebyggeriet? Er det dumt at fylde hullet med det samme, hærder den dårligere da? Lyder det hele som en god idé eller er det tosset?
 
Idéen er kanon, enklere og hurtigere samt får større base for at klare presset ovenfra
 
Det er en meget god idé.

Præcis som påpeget får du en plade, der spreder trykket.
Yderligere en fordel sammenlignet med en haveflise er, at du ikke behøver at være lige så omhyggelig med at få en jævn skaktbund. Vådt beton er jo ligesom selvformende på den måde.
 
Det lyder som en kanonidé. Jeg (som ikke ved en dyt om dette) ser to mulige snubletråde udover at det eventuelt ikke brænder som det skal, hvis du fylder igen direkte. Vil "kagen" suge sig fast varigt i plinten, og klarer kagen sig uden armering?
Hvis disse bekymringer er ubegrundede, så er dette nok en måde, jeg vil bruge, så snart muligheden opstår :-)

...eller er det sådan her, profferne gør?

Sent from my ST17i using Byggahus
 
Lyder godt at folk virker positive. Dog, hvor længe bør jeg vente før jeg belaster plinten? Næste dag? Er det bedre at vente med at fylde hullet til dagen efter for at få betonen til at hærde bedre?
 
Beton hærder lige så godt tildækket som dækket i dit tilfælde. Bland den ret stiv, så den svarer lidt i hullet, når du sætter fundamentet. En anelse mindre vand er, hvad der står på sækken. Du kan med fordel udtynde betonen med lidt makadam eller singel - ren sådan - du vil ikke blande en masse jord i betonen.

Du kan med fordel fugte fundamentet en smule, inden du sætter det ned i hullet og krammer det godt ind i betonen, så får du en god vedhæftning.

Efter et par døgn har du ved "normale" temperaturer omtrent halvdelen af den endelige styrke. Efter en uge måske to tredjedele, og efter en måned er den stort set færdighærdet.
 
...så at så længe jeg ikke skal invitere faster Agda på 150 kg til at danse stepdans på terrassen, burde jeg i hvert fald kunne begynde at bygge videre dagen efter, at jeg har støbt plintene fast?
 
Jeg havde ventet lidt mere. Nogle dage, måske en uge, vibrationerne når du begynder at bygge kan ødelægge en hel del ...
 
Oh shit... Stødte på vand ca. 50 cm nede... (tænkte bruge 50 cm pæl...) Hvad gør jeg nu? Antar at jeg kan glemme ideen om at støbe beton i hullet, det bliver vel aldrig hærdet hvis det i princippet ligger på/i vand? Skal man grave lidt dybere og lægge omkring en dm med sprængsten i bunden for at forsøge at dræne? Bedre at lægge en haveflise i bunden ovenpå sprængstenen?
 
Beton hærder under vand, men du kan få andre problemer, når pillerne står i vand.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.