Hej
Jeg har et spørgsmål omkring armering, som sikkert nogen af jer kan besvare. Hvilken effekt har najtråden på en støbt plade.
Binder man armeringen sammen med najtråd for at holde dem på plads, mens betonen hærder, og for at undgå at de flytter sig og ender tæt på overfladen osv. Eller er den så stærk, at den overfører kræfter mellem armeringen i den tørre beton?
Jeg har ved en mindre støbning brugt kabelbindere i stedet for najtråd, da jeg ikke havde najtråd. Det sad godt fast, men jeg ved ikke, om det egentlig var så smart.
Så undrer jeg mig over, hvor tæt man skal armerve til småstøbninger. I mit tilfælde under nogle trapper i haven, ikke store kræfter. Mest for at trappen ikke skal synke ned i leret.
\jonas
Jeg har et spørgsmål omkring armering, som sikkert nogen af jer kan besvare. Hvilken effekt har najtråden på en støbt plade.
Binder man armeringen sammen med najtråd for at holde dem på plads, mens betonen hærder, og for at undgå at de flytter sig og ender tæt på overfladen osv. Eller er den så stærk, at den overfører kræfter mellem armeringen i den tørre beton?
Jeg har ved en mindre støbning brugt kabelbindere i stedet for najtråd, da jeg ikke havde najtråd. Det sad godt fast, men jeg ved ikke, om det egentlig var så smart.
Så undrer jeg mig over, hvor tæt man skal armerve til småstøbninger. I mit tilfælde under nogle trapper i haven, ikke store kræfter. Mest for at trappen ikke skal synke ned i leret.
\jonas
Najningen har så vidt jeg ved kun til opgave at fikserar armeringen, indtil betonen er hærdet. Når man najer et net, skal man naje i omtrent hvert tredje kryds, ellers er det op til armereren at vurdere, hvor og hvordan man skal binde armeringen. I sidste ende er det, at armeringen skal stemme overens med tegningen, når man har støbt, som tæller, hvordan man gør, spiller mindre rolle.
afhænger af, hvordan trinnene ser ud. og hvor meget armeringen kan arbejde sammen med beton.
buntband er jo ikke det bedste, men det er fint til hobbystøbning
najning er kun til for at armering ligger på plads ved mindre støbninger.
større støbninger såsom vægge og søjler skal tåle en helt anden håndtering.
buntband er jo ikke det bedste, men det er fint til hobbystøbning
najning er kun til for at armering ligger på plads ved mindre støbninger.
større støbninger såsom vægge og søjler skal tåle en helt anden håndtering.
Klik her for at svare