Hej, jeg overvejer, hvad der vil være bedst. Har lagt vandbaseret gulvvarme i underetagen. Står over for at støbe slangerne ind og overvejer, om jeg skal flydespartle eller støbe med beton.

Forudsætningerne er følgende: arealet er ca. 30 kvm og kan deles op i 2 støbninger, hvor den ene bliver 10 og den anden 20 kvm. Skal op 4 cm for at få god dækning på rørene. Det mindre areal er en hall, hvor den eneste indgang til huset findes, hvilket betyder, at vi har begrænsede muligheder for at lukke denne passage. 24-48 timer er selvfølgelig ok.

Uanset hvad der vælges, vil de sidste ujævnheder blive flydespartlet af professionelle for maksimal planhed.

Er det værd at satse på beton trods længere tørretid? Hallen skal have klinker, så man skal tage i betragtning, at man skal vente, indtil betonen er helt tør, før dette kan gøres (3 måneder?). Er der behov for trækbaner, eller løser man relativ planhed på anden måde?

Har adgang til en cementblander til betonen, men ikke spartelpumpe; kan man flydespartle 30 kvm eller 20/10 med spand og piskeris?

Betonen koster stort set halvdelen af flydespartlet, men pengene er ikke den eneste afgørende faktor; slutresultat og nemhed er prioriteret.

Hvad siger ekspertisen på Byggahus?

Tag nogen ind som kan gøre det for dig. 4 cm på 30 m2 er rundt 95 sække. Du kan ikke håndblande det og få det godt.

• Synes
andost
  • Laddar…
F falkn sagde:
Tag nogen ind, der kan gøre det for dig. 4 cm på 30 m2 er omkring 95 sække. Du kan ikke håndblande det og få det godt.
Det var oprindelsesplanen men ferietider og corona gør, at det er vanvittigt svært at få fat i nogen, der kan gøre dette med relativt kort varsel. Overvejer om betonbil er løsningen

Du siger, at "en professionel" skal lave om det, der bliver dårligt. Lad da nogen, der kan udføre det korrekt fra starten, gøre det, så det samme arbejde ikke skal gøres to gange.
Men det bliver nok svært at finde nogen, der vil gå med til at støbe 40 mm beton, selv uden slanger... Det er flydespartel, der gælder.

C C.Lundin sagde:
Du siger, at "en professionel" skal gøre det om, der bliver dårligt. Lad da nogen, der kan, udføre det direkte, så det samme arbejde ikke skal laves to gange.
Men det er nok svært at finde nogen, der går med til at støbe 40 mm beton, også selvom det havde været uden slanger... Det er spartelmasse, der gælder.
Havde håbet på, at den, der skal "toppe" med flydemasse, ville gøre hele støbningen, men det var desværre ikke muligt, fik derfor tip om at flyde hovedparten selv ved hjælp af 200 liters tønde. Jeg føler mig dog usikker på, om jeg kan løse at flyde dette selv. Derfor spørgsmålet, om det er enklere med beton. Opfølgende spørgsmål: Hvorfor spartelmasse og ikke beton?

Hvis du absolut skal udføre arbejdet selv, så ville jeg:
1. Primet og dubbet til påstøbningen. Ellers er der en risiko for, at det slipper fra underlaget.
2. Sikret, at gulvvarmen er forankret, fyldt og at der ligger armering over den.
3. Støbt med selvkompakterende beton og en stenkornstørrelse på max 8mm.

Hvilken belægning skal du have? Hvis det er parket eller klinker, er det nok at slibe toppene af dagen efter.

S sixten88 sagde:
Hvis du absolut skal udføre arbejdet selv, så ville jeg.
1. Prime og dub for påstøbningen. Det er nemt, at det slipper fra underlaget ellers.
2. Sørget for, at gulvvarmen er forankret, fyldt og at der ligger armering over den.
3. Støbt med selvkompakterende beton og en stenstørrelse på max 8mm.

Hvad skal du have for belægning? Er det parket eller klinker, er det nok at slibe toppene dagen efter.

Gulvvarmen ligger på celleplast og forankret med Lks system til dette. Gætter på, man kun dubber, når der er beton mod beton? der ligger armering ovenpå rørene. Skal have klinker i hallen, i dagligstuen er gulvbelægningen ikke bestemt endnu.

Hvordan er hele gulvkonstruktionen?

S sixten88 sagde:
Hvordan er hele gulvkonstruktionen?
Nedefra og op, erge bjælkelag i bunden 10 cm eps, 5cm Xps, 16mm rør i rørholdeskinne, armering. Her er vi nu, og dette skal støbes ind.

S Snabelhund sagde:
Nedefra og op, erge bjælkelag i bunden 10 cm eps, 5 cm Xps, 16 mm rør i røropholder skinne, armering. Her er vi nu, og dette skal støbes ind.
Det er for tyndt til at støbe med beton efter min mening. I så fald SKB med 4 mm ballast som største korn dvs intet du blander selv. Dette bør flydes med pumpe, ellers bliver det ikke godt.

Visst kan du stå en hel dag og piske spartel, men det vil størkne for hurtigt og vil ikke blive plant.

Antag at jeg deler overfladen op og flyder, er det mere gørligt? Fx at jeg splitter overfladen på 10/1010 eller 10/20 kvm?
Jeg er i gang med at jagte en spartelpumpe i Sthlms området, men det ser ud til at være tricky at få fat i..

Jeg havde købt betongen og leveransen med fixare og støbt alt på én gang. Derimod kan du sektionere de forskellige rum for lettere at lægge ud i niveau.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.