Vores altanrækværk er fuldstændig rådnet op efter knap 10 år. Vi har brug for at lave det om, men jeg vil klart gerne have, at det nye rækværk holder længere end 10 år!! Da jeg spurgte tømreren om ekstra tætgroet træ til udendørs brug, kiggede han på mig, som om jeg kom fra Mars. Det samme skete, da jeg spurgte i byggemarkedet.

Findes sådan noget træ ikke andet end i bøgerne? Eller er det ubeskriveligt dyrt? Eller skal man personligt hente det i det øvre Norrland? Eller hvorfor kigger alle så mærkeligt på mig, når jeg spørger??

Tætgroet tømmer også kaldet senvokset tømmer, findes lidt overalt, det vigtige er jo dog kerneandelen, da den er mest rådresistent, nu taler jeg om fyr her...

Så kan man jo behandle alt tømmer med forskellige midler, tjære, jernvitriol, eller anvende andre træsorter, da først og fremmest lærk som er almindeligt altanmateriale.

Hvis folk ser mærkeligt på dig i byggemarkedet, er det nok fordi de har skodtømmer, samt at sommerferievikarerne er begyndt at arbejde nu, og så gælder formelen dyrt = godt når det angår tømmer, medmindre du kender en skovtrold som har et ministøberi og kan lide at fælde lidt skov nu og da.

Tak mor, suveræn link! Meget inspirerende og lærerigt at finde, mens man surfede rundt på den side.

Ring til Arvidssons savværk i Benareby, (Härryda udenfor Göteborg).
Han sælger træ, som han transporterer ned fra Skellefteå. Ca. 7 til 15 årringe på en 22 mm planke. (Hornbach har 3-10).

En anden stor fordel er, at ALT er prima, så man behøver ikke at stå og sortere træ i time efter time, men kan bare læsse på!

Gotland er også en producent af kärnvirke. Ved at der findes (eller har fandtes?) en ekonomisk forening der, som beskæftigede sig med kärnvirke, men kan ikke finde deres webside nu. Tjek med http://www.osterbybradgard.com, de kan have eller måske kender til hvor man kan få fat i det på Gotland.

/fredrik

Tag en tur til den lokale bræddegård og pluk de fine kernestykker ud fra bunken, større savværker og byggevarehuse sorterer ikke træet, så der er både fine og dårlige brædder i samme bundt.

Setra reklamerer for kernefuru til terrasser i en dobbeltside i det seneste nummer af "Allt om trädgård". Det er dem, der leverer til Beijer. Der ser ud til at være en del info på deres hjemmeside:

http://www.setragroup.se/templates/Page.aspx?id=3612

/fredrik

Senest redigeret:
morsan sagde:
[link] i Göteborg har nok
Haha! Har jeg fuldstændigt misset, og det er endda på hjemmebane. Herlig hjemmeside med lige så saftigt sprog som træet er fedt. Virker helt seriøst og fortjener et nysgerrigt besøg allerede i morgen.

:D :D :D

bhshpk sagde:
Ring til Arvidssons savværk i Benareby, (Härryda udenfor Göteborg).
Han sælger tømmer, som han transporterer ned fra Skellefteå. Cirka 7 til 15 årringe på en 22 mm planke. (Hornbach har 3-10).

En anden stor fordel er, at ALT er prima, så man behøver ikke stå og sortere tømmer time efter time, men bare laste på!
Hvis jeg ikke husker forkert, var det herfra, jeg fik mine facadebrædder (via husproducenten Hällingsjö Hus). Det passer, at alt er prima og tætgroet. Kun én enkelt bræt måtte kasseres. Den var sprækket på langs.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.