Hej,

Jeg har bestilt akustikplader hjem, og 3 af dem er tænkt til at hænge i loftet (træ). Desværre er der ingen medfølgende beslag til dem, så nu forsøger jeg at finde en smart og enkel løsning.

Akustikskiva_P70_menyovan.jpg

Pladerne er 120x60x7 cm og vejer ikke meget (skal kunne hænge på en skrue direkte i pladen).

Det første, jeg kiggede på, var bygningsbeslag, men de virker primært til at være flade eller L-formede, jeg har brug for noget, der er U-formet og som stadig giver omkring 8 cm til selve panelet.

Et alternativ er at købe og bøje til, men dette bliver første gang, så jeg har brug for nogle tips til, hvordan man gør det godt (værktøj, materiale osv.).

Har sat sammen denne skitse

svNfBtT.png

Hvad tror I, det kan koste at få 12 sådanne fremstillet hos en pladesmed? Hvilken tykkelse kan være rimelig?

De bøjler du har skitseret fungerer godt. Der findes sådanne færdige. Dog bliver det ikke en skjult montering.

For den funktion, du efterlyser (lydabsorption inden for taleområdet), fungerer det fint at montere en 70 mm lydabsorbent direkte mod loftet. Du kan bruge superfix og nogle støtter, alternativt velcro (dog vil den hænge lidt ned).

En anden variant, hvis du vil opnå en luftspalte (for bedre absorption ved lave frekvenser), kan du lime 4 stk. 0,7 mm metalstykker (10 x 10 cm) på og bore til 4 stk. neodym magneter i loftet. Da kan du justere luftspalten ved hjælp af længden på skruen (der findes magneter, som er forborede).

Den der sidste løsning lød meget smart! Virksomheden selv siger, at de bør limes op på væg og loft, men jeg vil ikke lime noget, det bliver meget svært at gendanne. Et par huller i loftet er dog ret nemt at gendanne.

Hvis man limer plader, som du mener, får man lidt margen til justering, men spørgsmålet er, om 10x10 cm er tilstrækkeligt for ikke at fibrene efterhånden giver sig?

En anden tanke kan være at bruge en loddepen til at lave 4 huller i pladen i hver ende og så trække en lang skrue igennem med en rund stor skive mod pladen. På den måde kunne jeg også justere højden, men det bliver klart sværere, da man ikke kan se, hvor langt op man har skruet pladen.

For øvrigt, hvor køber man sådan nogle bøjler færdige?

Varit en tur på diverse byggvarehuse nu, fandt lister til at sætte på bagsiden for dem, der skal hænge på væggene (kommer ud 8 mm (8x21) fra væggen). Købte også lim, som jeg håber virker: Pattex Monteringslim

6130.jpg

Det er dog lidt mere tricky med dem, der skal sidde i loftet desværre. Skruer med 7 cm uden gevind virker mindst sagt svært, i hvert fald hvis de ikke skal være ekstremt lange. Desuden har de store skiver også meget store huller, og at sætte flere skiver oven på hinanden føles ikke så pænt.

Løsningen med magneter lyder interessant, men pladen på bagsiden vil dække op ret meget, måske 10x10 cm st, hvilket vil forringe funktionen. Så ved man heller ikke, hvor holdbart fiberen virkelig er, kan de klare at hænge sådan uden at de yderste fibre giver efter over tid? Jo, producenten foreslår at lime, men så limer de hele bagsiden, ikke blot mindre område.

Læner mod at få holdere fremstillet af en pladesmed.

Pladerne er sikkert tænkt at håndtere tale og ekko i første omgang, og derfor siger man, at de skal monteres direkte på underlaget. Ifølge dem selv bliver det dog en forbedring, hvis man kan få en luftspalte.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.