Hej!
Vi er i gang med at renovere vores stald og skal flytte en eksisterende bærline.
Den nye bærline (90x405 limtræsbjælke) lægges på loftet, og tanken er at hænge loftsbjælkerne i denne.
Bjælken, som er delt i sektioner, vil blive understøttet af 90x90 limtræssøjler.

Jeg leder efter noget passende beslag til at hænge bjælkerne i bærlinen. Jeg har overvejet en egen løsning med sømvinkler og gevindstang, men er usikker på dimensioneringen af disse. (Sømvinkler som ankerspikes i bjælken på begge sider og derefter hænges bjælkerne i gevindstang, som bores igennem bjælkerne og sømvinklerne)

Det eneste redelige er nok at hænge dem med gennemgående bolt og støtteplader. Man bør beregne den aktuelle last for hver forbindelse. Man kan også forestille sig en kombination af bolte og bøjler.

Var lidt tvivlende over at bore igennem bjælken (i alt 600mm) og sætte gevindstang, men tror jeg satser på det alligevel. Er lidt usikker dog på hvilken størrelse på skive der kræves for at undgå gennemstukning. 40x40 synes at være den største "standard" dimensionen, synes dog det føles lidt skrøbeligt. Kraften i forbindelse er på ca 12 KN.

Lodrette huller gennem bjælker påvirker disses bøjningsstivhed betydeligt mindre end huller i andre retninger, hvilket kan være godt at kende til. Udover skiver har du brug for trykfordelende stålplader. Disse bør være lige så brede som respektive bjælke. Hvis man tager hensyn til, at yttrykket bør være højst 3 MPa (= 3 N/mm2) og at trækkræften er 12 kN, bør overfladen på respektive trykfordelende stål være mindst 4000 mm2, gerne mere.

kulle
J justusandersson sagde:
bør overfladen på de respektive trykfordelende stål være mindst 4000 mm2, gerne mere.
Åh.. det var meget ;)

Firetusinde kvadratmillimeter er ikke så meget, f.eks. 50x80 mm.

• Synes
Peter2400
  • Laddar…
Tak for hjælpen!
Skal tale med smeden i morgen og bestemme, om jeg kører gennemgående gevindstang eller en på hver side. Overdimensionerer pladerne ordentligt, da gulvbjælkerne er 200x200, så der er plads.

kulle
J justusandersson sagde:
Firetusinde kvadratmillimeter er ikke så pokkers meget, f.eks. 50x80 mm.
Haha tænkte lidt for hurtigt der :oops::sweat:

Pladerne skal være solidt tykke, gerne 8 mm.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.