Jeg er ved at lægge vandbåren gulvvarme i nogle rum i huset. Flere steder vil jeg være nødt til at trække tilførsel og retur til og fra fordelerskabet i beskyttelsesrør. Kan man bruge flexslange til el til dette? Hvad er forskellen på LK 25mm tomrør sammenlignet med 25mm beskyttelsesslange til el? Sidstnævnte er jo lettere at få fat i.

Inden nogen påpeger det, så behøver jeg altså ikke lægge beskyttelsesslange for at opsamle vandlækager. Det er kun for at kunne trække gulvvarmeslangen om, hvis det skulle blive nødvendigt.
 
P
VVS slangen er stivere og af bedre kvalitet, elslang folder sig og er ikke lige så stiv i sig selv..
 
Så kan det være. Men når jeg mærker på begge varianterne, bemærker jeg ingen åbenlys forskel i kvalitet.
 
Den absolut bedste flexslange til el, som er godkendt til indstøbning, nærmer sig i egenskaber de beskyttelsesrør, man har til gulvvarmeslanger mellem slangens endepunkter og fordeleren. Problemet er dog, at der ofte findes utroligt dårlige flexslanger til el, som vil knække, gå af, knække osv. Kan man mærke på slangen i butikken og sortere skidtet fra, så absolut.

For kortere strækninger uden alt for mange bøjer ville jeg ikke være bekymret for at bruge sådan en slange. Som sædvanlig får man risikominimering og sørger for, at man både skubber og trækker med en passende træknederdel og at gulvvarmeslangens ende får et passende afrundet låg.
 
Jeg ville ikke tøve med at bruge elslang i sådanne tilfælde.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.