Jeg tænkte på at bygge nogle plantekasser (svarende til pallerammer, bare større) til et haveprojekt næste år. Eftersom jeg har tænkt mig at dyrke mad i kasserne, vil jeg ikke bruge trykimprægneret træ, og kom så på tanken at brænde lidt på brædderne i stedet? Tidligere plejede man at brænde den ene ende af stolperne, man byggede hegn med, for at de skulle holde længere. Hvad sker der med træet, når man brænder på det? Er det værd at teste idéen? Har desværre ikke en gasbrænder, men min varmepistol måske er tilstrækkelig.

J Jored sagde:
Jeg tænkte på at bygge nogle plantekasser (svarende til pallerammer, bare større) til et planteprojekt næste år. Da jeg har tænkt mig at dyrke mad i kasserne, vil jeg ikke bruge trykimprægneret træ, og kom så på tanken at brænde lidt på brædderne i stedet? I gamle dage plejede man at brænde den ene ende af stolperne, som man byggede hegn med, for at de skulle holde længere. Hvad sker der med træ, når man brænder på det? Er det værd at prøve idéen? Har desværre ingen gasbrænder, men mit varmepistol kan måske være nok.
Hvordan gik det? ☺️

M MPB sagde:
Hvordan gik det? ☺️
Jeg dyrkede helt på friland i stedet. Men tænkte at genoptage projektet, så snart jeg har fået fat i rigtig billigt træ og en gasbrænder.

I det seneste afsnit af mdndelsmsns gård brændte de yderpanel til en sauna.

3 brædder blev bundet sammen i form af en trekant.
Pakken blev lænet mod en stilling, så vinklen blev ~45 grader.
En ild blev tændt nederst, usikker på hvordan det blev gjort.
Pakken fungerede som en skorsten, og ilden skød efter et stykke tid ud øverst.
Efter x minutter blev pakken væltet, åbnet, og ilden blev slukket med vand.

• Synes
Jored
  • Laddar…
Fast for anvendelsen at beskytte mod råd i en plantekasse er det helt meningsløst at brænde træet på overfladen.

Også meningsløst at undgå trykimpregneret træ. Iaf hvis du køber i en svensk byggemarked, det indeholder ingen særligt farlige stoffer og det lille, der frigives og optages, er ufarligt.

Men, klart, jeg ville ikke dyrke i tilfældige gamle pallerammer eller bruge gamle sveller el.lign.

Senest redigeret:
H hapazard sagde:
Men til anvendelsen at beskytte mod råd i en plantekasse er det helt meningsløst at brænde træet på overfladen.

Også meningsløst at undgå trykimprægneret træ. I hvert fald hvis du køber i dansk byggemarked, det indeholder ikke nogle særligt farlige stoffer og det lille der frigives og optages er ufarligt.

Men, klart, jeg ville ikke dyrke i tilfældige gamle paller eller bruge gamle sveller el lignende.
Hvorfor er det meningsløst? Bør vel øge holdbarheden betydeligt?

J Jored sagde:
Hvorfor er det meningsløst? Burde vel øge holdbarheden betydeligt?
Næppe, fugten går ind i brættet og så rådner det indefra.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.