Hej,

Jeg er ved at udskifte en del syll på mit hus bygget i 1938. Se vedhæftet pdf fra sketchup hvordan det ser ud, det er plankevæg så der hvor plankerne ikke går ned er opskåret da alt rundt om trappen var rådskadet. Det jeg overvejer er hvordan jeg skal undgå, at den samme rådskade opstår igen? Taknemmelig hvis nogen kan hjælpe mig. Tak på forhånd. Billede fra sketchup er vedhæftet.

3D-modell af en husvæg med åbnet område omkring en trappe og synlige planker, viser reparation af en rådskadet sektion.

Stil de nye brædder i grundolie natten over, så endetræet mætter. Grundmal derefter og afslut med at male 2 gange og læg ekstra meget fokus på netop endetræet, mal indtil det ikke suger mere. Sørg derefter for, at der er en god luftspalte på mindst 1 cm mod betonen. Må træet røre, så læg syllpapp der.

Tjek også faldet på betontrappen med vaterpas eller kugle. Løber vandet ikke af trappen som det skal (bør hælde ca. 0,5-1cm/meter), kan du benytte lejligheden til at spartle op med Laga Ute eller andet betonspartel inden du sætter plankerne tilbage. Efter spartlingen kan du behandle med vandglas for at få en lidt bedre modstand mod fugt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.