Hej!

Har lidt overvejelser om at rive en bærende væg ned i garagen og erstatte med en stålbjælke, er der nogen der ved om der findes noget program lignende moelvens limtræ beregninger bare for stålbjælke?

Grunden til at jeg vil have stålbjælke er for at spare lofthøjde.

Mvh

Flere end hundrede har læst spørgsmålet, men ingen har svaret, altså findes der nok ikke noget tilsvarende lettilgængeligt program for ståldragere. Hvis du giver inddata som laster og spændvidder, så kan det være, at nogen her kan beregne en dragerdimension, der er passende.

Tror ikke der findes nogen "billige" programmer. Men hvis du kender lasterne og angrebspunkterne, burde det ikke tage særligt lang tid at beregne en passende dimension. Måske burde du lave en skitse og lægge op her? Svært at komme med konkrete forslag, da jeg ikke har den fjerneste idé om, hvordan det ser ud.

Et alternativ, der sandsynligvis er billigere, er at lægge flere træbjælker parallelt med hinanden? Dette bygger selvfølgelig på bredden, men du sparer lofthøjde. Dette bliver selvfølgelig problematisk, hvis vi taler om lange spændvidder.

Fra formlen for træghedsmoment, I=(BxH^3)/12, får vi et forhold mellem tværsnitsbredde og tværsnitshøjde. Her kan det let aflæses, at højden på en bjælke har 3 gange så stor indvirkning som bredden, når det kommer til at optage momentlast.

Håber det løser sig for dig!

Senest redigeret:
Skogiz sagde:
Fra formlen for inertimoment, I=(BxH^3)/12, får vi et forhold mellem tværsnitsbredde og tværsnitshøjde. Her kan det enkelt aflæses, at højden på en bjælke har 3 gange så stor indvirkning som bredden, når det kommer til at optage moment last.
Den der lille pil efter H i formlen betyder op hævet til 3, dvs tredje potens.
Altså giver en fordoblet højde 8 gange højere inertimoment, 25% højere højde næsten fordobler inertimomentet.

anaitis sagde:
Den der lille pil efter H i formeln betyder hævet til 3, dvs tredje potens.
Altså giver en fordoblet højde 8 gange højere træghedsmoment, 25% højere højde næsten fordobler træghedsmomentet.
Du har selvfølgelig helt ret Anaitis. Jeg var lidt for hurtig i går.

Tænk på at beregningsmodeller for stålbjælker oftest bygger på at man dimensionerer for styrke.
I en stålkonstruktion spiller det ofte mindre rolle om det svajer en del.

Limtræsbjælker dimensioneres for nedbøjning, hvis jeg husker rigtigt.
Ingen vil have et tag, der holder med god margin, men som hænger ned på midten.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.