Hej allesammen

jeg arbejder på et usædvanligt byggeri (eller ja, forbereder til det, støber en søjle)

Jeg skal bygge et 8-kantet brændehus (model lysthus), så langt intet mærkeligt.

Men vil kun have en søjle i midten Ø700mm og derefter et betonlåg støbt ovenpå dette. Ø1600mm, men jeg vil nu gerne vide, hvad den største diameter er, som jeg kan lægge 2x8 på dette (som en stjerne) og derefter have stolper i den ydre ende.

Jeg arbejder med konstruktion, så jeg har tegnet det hele i cad og konstateret, at med en Ø3500 diameter på brændehuset klarer jeg mig med en stålbjælke, som er 120x40x2, MEN jeg vil gerne have 4m i alt, altså 1,2m uden støtte og skifte stålet ud med 2x8 eller 2x9.

Angående fastgørelsen i midten er det intet problem, det har jeg løst, men spørgsmålet er, om det fungerer med 1,2m i udhæng.

Bor i snezone 2,5.

Jeg vil vedhæfte nogle billeder fra 3d cadden, når jeg finder filen, kom med forslag.

Tak på forhånd.

Hej Ejansson! Lyder som en snurrende vindmølle. Det sværeste er nok stabiliteten i sidevejs. De gamle vindmøller havde lange stænger ved jordniveau. Nu er naturligvis et brændeskur meget mindre vindfang. Men det kan blive skævt belastet efterhånden som du fylder på og tager ud brænde. Med venlig hilsen, PerOF

Hej PerOF.
Tak for tippet, dog er vindfanget på denne ikke specielt stort, så stabilitet i sidled ser jeg ikke som noget problem overhovedet faktisk, spørgsmålet er bare om jeg kan bygge uden midterstolpe.

Så i går aftes tog jeg mig sammen og satte mig ned for at ordne beregningen. 90cm udhæng blev resultatet (ved 2"8) hvis nogen er interesseret, da kalkuleret i overkant og med en sikkerhedsfaktor på 1,15, lavede en FEM beregning på det hele, så nu er det bare at se, om det bliver snedkerarbejde på det i år eller næste år...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.