Hej!
Jeg vil gerne have hjælp af en kyndig person angående en udtalelse vedrørende HEB bjælke 160 mm. Desværre får man ingen svar fra leverandørerne angående hvilke belastninger bjælkerne kan tåle.
Jeg har i dag en tilbygning fra huskroppen med fladt tag. I øjeblikket bæres det flade tag op af 170 mm tagspær med en spændvidde på 4700 mm, hvilket er en meget svag konstruktion.
Jeg vedlægger en dimensioneringsberegning, der er lavet med korrekte mål.
Vi har lav loftshøjde og vil derfor gerne bruge en stålbjælke.
Oven på det flade tag vil vi bygge en terrasse med trægulv og rækværk, hvor jeg beregner den fordelte belastning til 70 kg/m2 (1750 kg).
Spændvidden på bjælken vil blive 5300 mm og hviler på to stolper monteret i væggen. Der vil jeg kappe de eksisterende tagbjælker (2350 mm) og fastgøre dem til bjælken.
Vil en HEB 160 mm bjælke klare belastningerne, og hvad bliver nedbøjningen?
Tager gerne imod hjælp
Med venlig hilsen
Christian
Jeg vil gerne have hjælp af en kyndig person angående en udtalelse vedrørende HEB bjælke 160 mm. Desværre får man ingen svar fra leverandørerne angående hvilke belastninger bjælkerne kan tåle.
Jeg har i dag en tilbygning fra huskroppen med fladt tag. I øjeblikket bæres det flade tag op af 170 mm tagspær med en spændvidde på 4700 mm, hvilket er en meget svag konstruktion.
Jeg vedlægger en dimensioneringsberegning, der er lavet med korrekte mål.
Vi har lav loftshøjde og vil derfor gerne bruge en stålbjælke.
Oven på det flade tag vil vi bygge en terrasse med trægulv og rækværk, hvor jeg beregner den fordelte belastning til 70 kg/m2 (1750 kg).
Spændvidden på bjælken vil blive 5300 mm og hviler på to stolper monteret i væggen. Der vil jeg kappe de eksisterende tagbjælker (2350 mm) og fastgøre dem til bjælken.
Vil en HEB 160 mm bjælke klare belastningerne, og hvad bliver nedbøjningen?
Tager gerne imod hjælp
Med venlig hilsen
Christian
Når det bliver en terrasse/balkon, siger normen, at man også skal regne med en nyttelast på 3,5 kN/m2 (ca. 350 kg/m2) udover egenvægten af bygningsmaterialet, som du angav i dit indlæg. Jeg kan tjekke lidt hurtigt på mandag, når jeg er på arbejde, men jeg mistænker, at nedbøjningen kan blive et problem med den spændvidde og den dimension på ståldrageren.
Aron Roger sagde:
Når det bliver en terrasse/balkon siger normen, at man også skal medregne en nyttelast på 3,5 kN/m2 (ca. 350 kg/m2) ud over den egenvægt af byggemateriale, du angav i dit indlæg. Jeg kan tjekke lidt hurtigt på mandag, når jeg er på arbejde, men mistænker, at nedbøjningen kan blive et problem med spændvidden og dimensionen på stålbjælken.
Hej!
Jo, jeg er klar over, at jeg vil få svært ved at nå op til byggestandarden.
Tanken er, at familien på fire personer vil opholde sig på balkonen nogle gange om sommeren. Jeg tænker, at snelasberegningen kompenserer for vores familie om sommeren.
Tidligere var der en balkon, som blev brugt med den nuværende mangelfulde tagkonstruktion.
Så tanken er at finde en løsning, der kan fungere og meget bedre end den nuværende.
Med venlig hilsen,
Christian
Klik her for at svare