Jeg planlægger at fjerne en bærende væg på overetagen og erstatte den med en HEA-bjælke. Kommunen vil se en konstruktionstegning og beregning for "ændret belastning på bærende væg". Spørgsmålet er, hvordan jeg går videre.

Huset er et rækkehus i letbeton samt pulttag med tagpapbelægning bygget i 1968.
. Plantegning af første sal i et rækkehus fra 1968 i letbeton, med mål for rum og balkon, viser bærende væg på 4 meter som skal ændres.

Findes der ikke færdige tabelværdier for dette, hvis man kender tagets egenbelastning samt tilføjer snezoneværdi? En HEA 200 burde jo være tilstrækkelig til dette.

Må vende tilbage inden den 17. juni for ikke at blive debiteret for ufuldstændig ansøgning.

Mvh
Fredrik Stjerne

hordak
Når jeg erstattede to garageporte med en over dobbelt spændvidde, brugte jeg beregninger i henhold til elementartilfælde for udspredt last for dels at beregne nedbøjningen og dels se, at den ikke overskred strækgrænsen.
Her er et link til en meget pædagogisk video, så kan det måske alligevel være passende at hyre en ingeniør ved usikkerhed.

Lasten pr. meter på den tænkte bjælke afhænger af husets geometri, tagkonstruktion, snelastens grundværdi og tagets form. Når man kender det samt spændvidden, er det let at beregne, hvilken dimension på bjælken der er nødvendig. Hvordan ved du, at en HEA 200 burde være tilstrækkelig?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.