Hej!
Bor i hus med trægulv og trætrappe.

Givet en udspredt last om 2500 kg / m2, hvordan skal en træramme til gulvet så se ud? Er det overhovedet muligt? Der er krybekælder under og cirka 30-40 cm luft mellem jord og blindbund. Ifølge tegningen er det i dag 2"x9" med et spænd på 365 cm mellem syldene (60 c-c mellem reglerne). Det er murstensfacade, étplans med uudnyttet loft. Der er parketgulv ovenpå 1" planker.

Er der nogen bygningsingeniør, der kan udtale sig. Den åbne pejs står i samme rum, men i det modsatte hjørne. Fundamentet til den er forstærket med stålbjælker og ekstra pæle.

Normalt dimensionerer man for 200 kg/kvm. Hvorfor 2500 kg/kvm?

H huggan sagde:
Normalt dimensionerer man for 200 kg/kvm. Hvorfor 2500 kg/kvm?
Det er ikke min idé, det er en sagsbehandler på en myndighed, som synes det er en god idé. Jeg vil gerne have vand på min mølle, at det ikke er muligt.

Kan præcisere med at arealet, der skal belastes, er 2x 640 x 553 mm, så det er ikke hele regelsættet, der vil have så stor belastning.

At beregne punktlast som du nu beskriver er noget helt andet end udstrakt last. Kan du forklare, hvad dette handler om?

H huggan sagde:
At beregne punktlast som du nu beskriver er noget helt andet end udbredt last. Kan du forklare, hvad dette handler om?
Spiller det nogen rolle? To solide genstande som forårsager denne belastning (ifølge ovenstående). Kan det (med rimelige midler) forstærkes op i henhold til gældende regler, så det klarer lasten?

Baggrunden er ikke vigtig, mest fordi jeg bliver nysgerrig efter hvad det er der er så tyndt men alligevel vejer 2500 kg/kvm, eller er 2 mm en fejlskrivning?

Derimod ser det helt forskelligt ud, hvordan man beregner lasten udspredt eller som punkt.

2mm? Det er 2x bundfladen som beskrives. :)

Jeg fandt selv svaret i Boverkets skrivelser. Dette kan beregnes som trængselslast med 4,0 kN/m2 ved dimensionering. Andet end at bryde hele gulvet op og fordoble bjælkerne samt en ekstra understøtning, så opfylder det ikke kravene.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.