hej alle teknikere!
har brug for hjælp til at få den rette h-bjælke..
skal have en 120x120 bjælke.
længde 393cm...
hvor meget last klarer denne????
taknemmelig for et meget hurtigt svar
mvh
snickar estwing
har brug for hjælp til at få den rette h-bjælke..
skal have en 120x120 bjælke.
længde 393cm...
hvor meget last klarer denne????
taknemmelig for et meget hurtigt svar
mvh
snickar estwing
Nu har jeg ikke formelsamlingen hjemme desværre, men det mangler under alle omstændigheder noget info for at kunne regne dette ud.
-Hvilken type "H-bjælke" taler du om, de findes i forskellige godstykkelser? (HEA, HEB og også HEM).
-Hvilken flydespænding har bjælken som skal bruges, nu til dags har de normalt 355N/mm2 men tidligere var det ofte tyndere?
Hvilken type last har du, punktlast i midten eller jævnt fordelt last over hele længden?
Hvis du angiver dette, er det en smal sag at regne maksimal last og nedbøjning ud.
-Hvilken type "H-bjælke" taler du om, de findes i forskellige godstykkelser? (HEA, HEB og også HEM).
-Hvilken flydespænding har bjælken som skal bruges, nu til dags har de normalt 355N/mm2 men tidligere var det ofte tyndere?
Hvilken type last har du, punktlast i midten eller jævnt fordelt last over hele længden?
Hvis du angiver dette, er det en smal sag at regne maksimal last og nedbøjning ud.
hej igen....
jo stålet i midten er 5 mm
over og under er 8 mm tykt.
det er jævnt fordelt last på den.
ved ikke hvad for en bjælke det er..
er skidedårlig til dette...
venlig hilsen
snickar estwing
jo stålet i midten er 5 mm
over og under er 8 mm tykt.
det er jævnt fordelt last på den.
ved ikke hvad for en bjælke det er..
er skidedårlig til dette...
venlig hilsen
snickar estwing
Senest redigeret:
Så er det en HEA 120 du har.
Jeg får frem, at den holder for 4.8 ton udspredt last, hvis den har et flydegrænse på 220N/mm2.
Den vil da bøje ned næsten 3 cm.
Eftersom jeg ikke har den rigtige formelsamling, så forbeholder jeg mig lidt mod disse oplysninger, selvom de virker til at være rimelige tal.
Jeg får frem, at den holder for 4.8 ton udspredt last, hvis den har et flydegrænse på 220N/mm2.
Den vil da bøje ned næsten 3 cm.
Eftersom jeg ikke har den rigtige formelsamling, så forbeholder jeg mig lidt mod disse oplysninger, selvom de virker til at være rimelige tal.
Der findes konstruktionstabeller tilgængelige på nettet, så kan du kigge selv. Er ikke noget kompliceret eller hemmeligt.
Tibnor har en her fx
og findes flere forskellige informationsbrochurer her.
Tibnor har en her fx
og findes flere forskellige informationsbrochurer her.
Knapt 500kg får jeg det til, hvis vi stadig taler jævnt fordelt belastning over hele bjælkens længde.estwing sagde:
Deformationen i stål er konstant mod belastningen så længe du belaster mindre end stålets strækgrænse.estwing sagde:
I modsætning til træ så øger en deformation i stål ikke med tiden.
Med andre ord, så kan du sove meget roligt, hvis du har belastet ovennævnte bjælke og kun har fået en nedbøjning på 3mm.
Da har du meget god sikkerhed mod overbelastning, selv hvis det skulle være en gammel bjælke med hållf 220N/mm2, og nedbøjningen vil ikke øge med tiden.
Klik her for at svare