hej alle teknikere!

har brug for hjælp til at få den rette h-bjælke..
skal have en 120x120 bjælke.
længde 393cm...
hvor meget last klarer denne????
taknemmelig for et meget hurtigt svar

mvh
snickar estwing

Nu har jeg ikke formelsamlingen hjemme desværre, men det mangler under alle omstændigheder noget info for at kunne regne dette ud.

-Hvilken type "H-bjælke" taler du om, de findes i forskellige godstykkelser? (HEA, HEB og også HEM).
-Hvilken flydespænding har bjælken som skal bruges, nu til dags har de normalt 355N/mm2 men tidligere var det ofte tyndere?
Hvilken type last har du, punktlast i midten eller jævnt fordelt last over hele længden?

Hvis du angiver dette, er det en smal sag at regne maksimal last og nedbøjning ud.

hej igen....
jo stålet i midten er 5 mm
over og under er 8 mm tykt.
det er jævnt fordelt last på den.
ved ikke hvad for en bjælke det er..
er skidedårlig til dette...
venlig hilsen
snickar estwing

Senest redigeret:
Så er det en HEA 120 du har.

Jeg får frem, at den holder for 4.8 ton udspredt last, hvis den har et flydegrænse på 220N/mm2.
Den vil da bøje ned næsten 3 cm.

Eftersom jeg ikke har den rigtige formelsamling, så forbeholder jeg mig lidt mod disse oplysninger, selvom de virker til at være rimelige tal.

ok... den som nu sidder der er bøjet ca. 3 mm i midten... hvad kan det være for en last da?
*dumt spørgsmål* men hvis det går at svare så er jeg taknemmelig...

mvh
snickar estwing

estwing sagde:
ok... den som nu sidder der har bøjet ca 3 mm i midten.... hvad kan det være for en belastning så?
*dumt spørgsmål* men nå, går det at svare så er jeg taknemmelig...

med venlig hilsen
snedker estwing
Knapt 500kg får jeg det til, hvis vi stadig taler jævnt fordelt belastning over hele bjælkens længde.

ok... med den lasten, vil den bøje sig mere eller stagnerer den der??
tak for hjælpen indtil videre!
mvh
snickar estwing

estwing sagde:
ok... med den lasten, kommer den att bøje sig mere lr stangerer den sig der??
tak for hjælpen hidtil!
mvh
snickar estwing
Deformationen i stål er konstant mod belastningen så længe du belaster mindre end stålets strækgrænse.
I modsætning til træ så øger en deformation i stål ikke med tiden.
Med andre ord, så kan du sove meget roligt, hvis du har belastet ovennævnte bjælke og kun har fået en nedbøjning på 3mm.
Da har du meget god sikkerhed mod overbelastning, selv hvis det skulle være en gammel bjælke med hållf 220N/mm2, og nedbøjningen vil ikke øge med tiden.

strålende.. nej balken er kun 2,5 år gammel så.....
tak alligevel...
m,vh
snickar estwing

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.