Vi er i gang med at renovere stue og køkken og har planer om en åben planløsning, hvilket betyder, at en bærende væg mellem køkken og stue skal erstattes med en bjælke, som skal integreres i det øvre bjælkelag, da vi vil fortsætte med højskabe fra køkkenet et stykke ind i det tidligere spisestuerum.
Vi er nu i problemer med en snedker, som før sommeren kiggede på det og sagde, at det ikke var noget problem, men jeg når det ikke inden sommeren. Vi var nøje med at sige, at bjælken ikke måtte sidde længere nede end max 9 cm fra det nuværende loft (13 mm spånplade, der sidder på bjælkelaget). Vi fik også et tilbud på arbejdet, da der skulle bruges en HEA 160 bjælke.
Efter ferien var det pludselig ikke så indlysende længere, og der blev krævet en ny beregning, og at integrere bjælken i bjælkelaget var pludselig meget svært. Desuden var beregningsmanden på ferie i 2 uger.
Efter 2 ugers venten, da vi ifølge vores plan skulle lægge gulv og sætte loft op, var det pludselig ikke muligt at integrere bjælken, og vi blev tilbudt en I-bjælke 160x83, og vi skulle tænke om, når det gjaldt køkkenet... suk.
Vi vil slet ikke tænke om, og da jeg begyndte at google bærende vægge fandt jeg en del tråde her, hvor folk har fået hjælp med beregninger, og håber, der er nogen, der kan hjælpe.
Vores hus er modul-opbygget, og bjælkelaget består af færdige moduler, der måler 2x9m, og huset har 5 sådanne moduler. Hvert modul består af 22mm spånplade øverst (som gulv på overetagen), 48x220 bjælke med c-c ca. 33cm og 13mm spånplade nederst (som loft).
Tagspærerne er også fastgjort i disse moduler, så de optager også den træk-kraft, som taget genererer.
Ydervæggene er regelvæg 48x120 c-c 60cm, og den bærende væg er 48x70 c-c 30cm.
Den bærende væg står dog ikke i midten, der er 3.8m i stuen og 5.2m i køkkenområdet. Hjertevæggen i krybekælderen står dog i midten af huset, dvs. den bærende væg står ikke præcis over den.
Døråbningen mellem køkken og stue er i dag forstærket med et stykke krydsfinér (10mm, 23cm høj) på hver side. Se billede.
Køkkenet er 2.4m bredt, hvilket også er den bredde, som bjælken skal kunne klare. Til højre i billedet ser man samlingen mellem 2 moduler. Lige til højre for samlingen står to regler tæt sammen, og det er der, køkkenet slutter.
Eftersom jeg antager, at man vil lave så lidt indgreb i bjælkelaget som muligt, at en HEB bjælke er at foretrække (?). Hvis man desuden bolter en regel på hver side af bjælken på stålbjælkens midte, er der jo mulighed for at bruge bjælkesko til at fastgøre bjælkerne i bjælkelaget. Har en skitse lavet i paint, men målene er nok ikke skaleret korrekt...
Taknemmelig for al den hjælp, vi kan få.
Vores nye køkken kommer om en uge, og det begynder at blive panik, selvom vi troede, vi havde god tid.
Ved ikke om jeg forstår beskrivelsen. Men jeg tolker det som at du har brug for en bjælke med ca. 2,4m spændvidde? Bør ikke være noget problem at fælde ind i bjælkelaget.
Vi lavede en tilbygning på en del af huset. Vi fik en HEA 180 bjælke med ca. 5m spændvidde i loftet. Bjælkerne stak derefter ind i den bjælke. Vi har ca. 4m spændvidde i tværretningen fra stålbjælken.
I praksis blev det så to ens stålbjælker, fordi vi har en trappe der kommer op midt i det hele. Så det blev en stålbjælke på hver side af trappen.
Har du talt direkte med konstruktøren?
En ting man let glemmer, er hvordan bjælken skal lægges op. Det bliver en meget stor punktlast i opstillingspunktet. Den last skal i mange tilfælde bæres af en søjle som i værste fald skal trækkes ned og grundlægges under kældergulvet.
Det stemmer, at vi har brug for en bjælke med 2.4m spændvidde.
Nej, vi har ikke talt med konstruktøren direkte, da al kommunikation er gået via tømreren. Vi har forsøgt at få kontakt med nogle bygningsingeniører her i GBG-området, men kun fået svar fra en, der var fuldt booket indtil oktober...
Fastgørelsen i ydervæggen tror jeg ikke bliver et problem, da ydervæggen stort set står lige på en bjælke i det nederste bjælkelag, som i sin tur står på grundmuren (grov betonbjælke). Problemet ligger i så fald i den anden ende, især hvis skillevæggen ikke står direkte under den bærende væg.
Jeg har tænkt en masse over dette siden i går, og da vi ønsker forskellige lofter i køkken og opholdsstue, har jeg konstateret, at det ikke er noget problem, hvis bjælken går ned 8 cm under bjælkelaget, hvilket ville betyde, at man kun behøver at lave et indgreb på ca. 8 cm i bjælkelaget med en HEA160 bjælke (som var det første forslag).
En videreudvikling af den tanke er, at hvis man tager en betydeligt længere bjælke end 2.4, kan man måske skære bjælken så man spreder lasten over en større overflade på højresiden, se skitse...
Det sorte er HEA-bjælken.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.