Hej,
Jeg skal bygge taget om på en Garage.
Et lavhældende tag. ca 7-10 grader
Min tanke er at bruge Limtræ 90x225mm på cc 600mm. Disse vil hvile på en eksisterende Limtræ 415x115mm og derefter lande på en stålbjælke, som jeg har tænkt mig at have over garageportindgangen.
Taget skal derefter beklædes med ru brædder og pap, og derefter lægges terrassebrædder ovenpå for at kunne bruges som en terrasse. Snezonen er 1,5
Jeg undrer mig over, hvilken type Bjælke og stolper jeg har brug for for at kunne klare vægten der bliver.
Taknemmelig for svar!

• Diagram over garageombygning: viser dimensioner med limtræ og stålbjælker, understøttet af stolper. Størrelse 5000mm x 6000mm ved garageporten.
Der mangler nok info om, hvordan væggen bliver, hvor porten skal være? Bliver det seks meter spændvidde uden stolpe overhovedet, eller?

S Stefan1972 sagde:
Det mangler nok info om, hvordan væggen bliver der, hvor porten skal være? Bliver det seks meter spændvidde uden stolpe overhovedet eller?
ja, præcis. der skal være en dobbeltgarageport + dør der, så der bliver ingen stolper.

Fast dør og port må vel fastgøres til noget?

Hvis du skal bruge taget som terrasse, skal det dimensioneres som en altan, hvilket medfører en ganske høj nyttelast. En stålbjælke skal være af typen HEA 220 eller IPE 260. Limtræ 90x225 på c/c 600 er for svagt, det skal mindst være 90x270. Også den eksisterende limtræsbjælke, 115x415, er for svag og skal forstærkes. En bærende bjælke i midten vil også reducere omkostningerne betydeligt. Ligeledes kan det at revurdere brugen som terrasse samt dens størrelse hjælpe.

• Synes
KaptenCederberg
  • Laddar…
kan jeg køre hea220 også ved siden af det eksisterende limtræ.
Så jeg får 1 stålbjælke i hver ende 5000mm spænd for at lande Limtræ på?
Og gå ned på 400cc på limtræ 90x225?
S Stefan1972 sagde:
Fast dør og port skal vel fastgøres i noget?
sidder sammen i hinanden i en pakke ligesom som fastgøres i ydervæggene

Börjlina på midten er desværre svært, da garageporten skal gå frit under taget, og jeg har begrænset højde.

KaptenCederberg KaptenCederberg sagde:
kan jag köra hea220 även intill det befintliga limträt.
Ja. Lastmæssigt fungerer 90x225 på c/c 400, men derimod bliver det lidt svajigt. Du kan modvirke det ved at bytte råsponten ud med skrue-limmet K-plywood, helst 24 mm. Alternativt kan du skrue-limme K-plywood på undersiden i stedet.

• Synes
KaptenCederberg
  • Laddar…
Lyder som en god plan at skrue/limme på indersiden, da jeg får et ”indertag”
har du også styr på hvilken størrelse/type af stålstolper man behøver for at kunne bære op bjælkerne..
Stor tak for svar

"Stålstolper" mener jeg såklart

Det gør monteringen lettere, hvis stolperne har samme bredde som bjælken. Gør man det, vil de blive kraftigt overdimensionerede, men det ser pænere ud. Det enkleste er altså at bruge bjælkens dimension også til stolperne. Ellers fungerer det godt med limtræ også, 90x90 mm.

• Synes
KaptenCederberg
  • Laddar…
bare for at dobbeltjekke, Stålbjælke HEA eller HEB 220 i ydervæggen over garageport.
Derefter Limtræ 90x225mm på 400cc som lander på denne bjælke.
Jeg forstærker også den eksisterende limtræ bjælke 115x415mm med en stolpe i midten.(limtræ 115+115)
Stolper under Stålbjælken ønsker jeg at have så smidige som muligt, hvilken type stålstolpe bruger man så?
er den firkantet "hul" eller hvad er bedst? og hvad kaldes de?

tak på forhånd

Søjler af stål kan bære meget store belastninger, selv med små dimensioner. Firkantede hule rør kaldes for VKR. Teoretisk set ville det være tilstrækkeligt med 50x50 mm VKR rør, men det bliver ingen god konstruktionsdetalje med en HEA 220 liggende ovenpå. Søjlernes dimension skal derfor overdrives kraftigt. Den største VKR dimension er 120x120 tror jeg. Det er ret meget mekanisk arbejde for at få det til at gå op på en pæn og holdbar måde.

• Synes
KaptenCederberg
  • Laddar…
strålende @justusandersson
stort tak for svar.

Jeg vil gøre det meste selv, men indser, at jeg er nødt til at ringe en Smed, der kommer og svejser/monterer stålstrukturen for mig ;)

Et sidste spørgsmål for at føle mig tryg i valget af bjælke:
Jeg tænkte at vælge en HEB 220 Bjælke i stedet for HEA 220 for at være på den sikre side.
Er der stor forskel på, hvor meget vægt de kan bære, før de "bøjer sig"?
Fordele / ulemper?

Meget taknemmelig for dine svar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.