Hej.
Ny her på forumet og kommer med et spørgsmål.
Min partner og jeg har købt et 2-planshus og skal åbne en del af en bærende væg på nederste plan.
Nederste plan er ca. 3 meter længere end øverste plan og dermed begynder den bærende væg først ca. 3 meter inde i huset (se billede fra siden).
Præcis hvor overetagen begynder, begynder en bærende væg nedenunder.
Der hvor der kun er nederpladen er det helt åbent.
Vi vil altså åbne den første meter af den bærende væg og aflaste dette med en limtræsbjælke, som strækker sig gennem hele den del hvor der kun er nederpladen og så 1 meter ind hvor der i dag står bærende væg.
Bjælken bliver så belastet på den ene side, og hvordan beregner man hvilken dimension man har brug for på den?
Selvom bjælken skal være ca. 4,2 meter lang for at nå til ydervæggen, er den kun belastet den første meter, selvom trykket spreder sig..?
Huset er 6 meter bredt, og den bærende væg står 2,4 meter fra den ene side og ja 3,6 meter fra den anden så.
Hjælp mig med at få styr på det her tak
For at præcisere. I vil lægge en bjælke under bjælkelaget på den lave del af huset, som skal konsolere ind ca. 1 meter ind i den større huskrop?
Jeg synes, det lyder lidt risikabelt. En sådan foranstaltning vil sandsynligvis kræve en byggetilladelse samt at I hyrer en konstruktør til at beregne det.
Hvis I lægger en plan- samt sektionsplan op, så kan det måske være muligt at sige mere, eller komme med en alternativ løsning.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.