Er i gang med at planlægge en tilbygning på 49m2 beboelse (garage i kælderetagen). Nu har jeg en H-bjælke 200mm liggende, som jeg har tænkt mig at bruge som bærende i garagetaget. Spændet på bjælken bliver ca. 6,8m... Vil helst ikke have nogen støttepille (bliver i vejen for dobbelt garage). Spørgsmålet er, om den er tilstrækkelig til alle belastninger, eller om jeg har brug for 2 stk. H-bjælker på 200mm, når spændet bliver så langt? Taghældning 27 grader.. Loftshøjde garage 2,2m.. Loftshøjde beboelse 2,5m.. Garage vægge udvendige mål L.7,3m B.7,4m som består af cementsten.. Taknemmelig for svar
Har selv samme problem med garagebyggeri med overetage 7x10 m. Skal have en knap 7m lang h-bjælke og vil undgå støttepiller i garaget. Ved ikke hvordan jeg skal løse dette.?
Jeg tror, at bjælken kan bøje sig, svigte, af sin egenvægt 1-2 cm uden piller. Skal tjekke dette.
Jeg tror, at bjælken kan bøje sig, svigte, af sin egenvægt 1-2 cm uden piller. Skal tjekke dette.
Du skriver intet om det er en HE-A, HE-B eller HE-M-bjælke. Eller måske endda en INP eller IPE?
Det er mere end højden, der har betydning for bæreevnen. Flangebredde og flangetykkelse er mindst lige så vigtige. Og hvis bjælken skulle være for spinkel, kan man svejse en plj. på både over- og underkant for at øge bæreevnen og mindske slankheden = nedbøjningen.
Mål bjælken op lidt bedre og kom tilbage, så skal jeg se, om jeg kan hjælpe dig/jer.
Det er mere end højden, der har betydning for bæreevnen. Flangebredde og flangetykkelse er mindst lige så vigtige. Og hvis bjælken skulle være for spinkel, kan man svejse en plj. på både over- og underkant for at øge bæreevnen og mindske slankheden = nedbøjningen.
Mål bjælken op lidt bedre og kom tilbage, så skal jeg se, om jeg kan hjælpe dig/jer.
Et andet alternativ er at bygge med kerto bjælke fra Moelven. 6,5m lange bjælker med cc60 skal 45x360 bjælke være nok for at få stabilt gulv, hvis man limeskruer en spånplade ovenpå. Kertobjælken koster 173kr/m +moms. Med dette alternativ er der ikke brug for stivere, ulempen kan være, at bjælkelaget bliver tykkere end med metalkbjælke, samt konstruktionen bliver dyrere end metalkbjælke. Skriver metalkbjælke for jeg ved ikke forskellen mellem stål og jern.
Det bliver spændende at se, hvad du kommer frem til Byggaren.
Et andet alternativ er at bygge med kerto bjælke fra Moelven. 6,5m lange bjælker med cc60 skal 45x360 bjælke være nok for at få stabilt gulv, hvis man limeskruer en spånplade ovenpå. Kertobjælken koster 173kr/m +moms. Med dette alternativ er der ikke brug for stivere, ulempen kan være, at bjælkelaget bliver tykkere end med metalkbjælke, samt konstruktionen bliver dyrere end metalkbjælke. Skriver metalkbjælke for jeg ved ikke forskellen mellem stål og jern.
Det bliver spændende at se, hvad du kommer frem til Byggaren.
Fandt en prisliste på stålbjælker. Findes et stykke ned på dette link:
http://www.begroup.se/Application/Admin/Article/showImage.asp?DocumentId={CF46B043-12EB-4CF4-A865-5F5EE3EB6704}
http://www.begroup.se/Application/Admin/Article/showImage.asp?DocumentId={CF46B043-12EB-4CF4-A865-5F5EE3EB6704}
Ja det kan blive hvad som helst med dette ene udgangsdataper hammare sagde:Bjelken kommer at være 6530mm lang.
Et andet alternativ er at bygge med kerto bjelke fra moelven. 6,5m lange bjelker med cc60 skal 45x360bjelke være nok til at få stabilt gulv, hvis man limskruer en spånplade ovenpå. Kertobjelken koster 173kr/m +moms. Med dette alternativ behøves ingen støtte, ulempen kan være at bjælkelaget bliver tykkere end med metalbjelke, samt konstruktionen bliver dyrere end metalbjelke. Skriver metalbjelke for jeg ved ikke forskellen mellem stål og jern.
Det bliver spændende at se hvad du kommer frem til Byggaren.
Mit svar var egentlig bestemt til tokri som havde en eksist. bjelke som han tænkte bruge. Nærmest hvad bjelken skulle tåle i bærbarhed.
Du spørger om dimension for spv. 6,53 m og så? Hvor stor lastflade skal ned på denne bjelke og hvor meget/kvm? Dvs. hvor bredt er det tværs fra bjelkens længderetning til nærmeste væg p.b.s. og hvor mange kilo/kvm havde du tænkt dig at belaste den flade med eller rettere sagt: hvad er det for et rum? Bolig? Andet?
Forskellen mellem jern og stål kan du læse om på dette link:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stål
Metal er noget helt andet. Nærmest kobber, messing og andre legeringer. Guld og sølv regnes som ædelmetal.