Jeg skal skifte bindertagplankerne på laden på grund af råd og vil sætte nye 25x170 brædder op. De gamle brædder var i alle mulige bredder..
Spørgsmålet er, hvor meget overlap jeg skal have på bundbrædderne, når jeg sætter det nye tag. Der er intet at gå ud fra ved at se på det gamle tag, da det var lidt hulter til bulter...
Gnidrigheden taler jo for at have så stort mellemrum mellem bundbrædderne som muligt, men funktion går selvfølgelig forrest! Det bliver jo et stærkere undertag, jo tættere brædderne ligger. Ovenpå disse vil jeg sætte en oliehærdet board, strø og bærende lægter og plade. Afstanden mellem spærbenene er 300 cm, og afstanden mellem tværgående bjælker (tagfod, to på midten og murkrone) er 160 cm.
Som jeg lægger fra tagfod til rygning mener du?? Det ville jo ikke se så pænt ud indefra Det er jo en gammel lade og jeg vil genopbygge taget på samme måde...så nær som på teglene da...
Men hvis det er ok at lægge råspont på denne måde, så antager jeg, at jeg kan lægge mine listebrædder ret spredt. Typisk 10cm mellem bundbrædderne og lade listebrædderne overlappe 3.5cm på hvert bræt.
Jeg havde sådan tag på en del af mit forrige-forrige hus, det var en fiskerhytte fra 1800-tallet.
I kanten på underbrædder var det høvlet trå spor på hver side. Som en halvcirkel med diameter som en blyant. Dette for at lede vand ned, der kunne have lækket ind.
Se nøje på dit tag og se om der ikke findes noget lignende!
Overlappen mellem under- og overlappen var ca. 30 mm vil jeg mindes. Og du burde kunne se, hvordan det er lagt på dit gamle tag.
Og med et let pladetag er jo belastningen ikke så stor (hvis ikke der er virkelig meget sne).
Ahh det vs da jeg havde på huset, da jeg skiftede tag i sommer... Så bør jeg altså fræse ned et lille spor på samme måde da... Tænkte i øvrigt at lægge masonite under pladen, men det skader måske ikke